WSP: Ten Kate Honda in World Supersport Ð Een decennium van dominantie

101

Kenan SofuogluÕs overwinning in het World Supersport kampioenschap 2010 onderstreept een opmerkelijk decennium van dominantie voor het Ten Kate Honda team, dat de laatste vier jaar gesteund werd door elektronicagigant Hannspree.

Na de eerste overwinning op Brands Hatch in 2000, met Karl Muggeridge, heeft het team de klasse als geen ander gedomineerd, en met de titel, die Sofuoglu op 3 oktober 2010 in Magny-Cours behaalde, met acht rijders de titel op haar naam geschreven.<br /> <br /> SofuogluÕs pole position dit weekend in Magny-Cours was de 63e voor het team en zijn tweede plaats in de race, achter Honda college Eugene Laverty, was de 120e podiumplaats voor het in Nederland gevestigde team.<br /> <br /> Sofuoglu is zelf de meest succesvolle rijder in de historie van het World Supersport kampioenschap. Hij behaalde in totaal 17 overwinning en 39 podiumplaatsen, wat beide records zijn.<br /> <br /> Met zijn World Supersport titel 2010 voegt Sofuoglu zich bij Andrew Pitt en Sébastien Charpentier, beide voormalige Ten Kate Honda rijders, die ook twee maal kampioen werden.<br /> <strong><br /> Ten Kate Honda Ð World Supersport kampioenschap, 2000-2010</strong><br /> <blockquote> Pole positions 63<br /> Podiumplaatsen 120<br /> Race overwinningen 61<br /> Snelste ronden 56<br /> Kampioenschaptitels (rijder) 8<br /> Kampioenschaptitels (constructeur – Honda) 8<br /> </blockquote> <strong>Records in de klasse</strong><br /> <blockquote>Meeste opeenvolgende titels (2002 Ð 2008) 7<br /> Meeste opeenvolgende race overwinningen (tot Lausitzring 2005) 13<br /> Meeste opeenvolgende pole positions (tot Misano 2005) 12<br /> Meeste individuele race overwinningen (Kenan Sofuoglu) 17<br /> </blockquote> <strong>Kenan Sofuoglu</strong><br /> <blockquote> Pole positions 12<br /> Podiumplaatsen 39 (record)<br /> Race overwinningen 17 (record)<br /> Snelste ronden 15 (gedeeld record) <br /> Kampioenschaptitels 2<br /> </blockquote>Klik op de foto – met de klok mee Kenan Sofuoglu (2010), Andrew Pitt (2008), Sofuoglu (2007), Sebastien Charpentier (2006), Charpentier (2005), Karl Muggeridge (2004), Chris Vermeulen (2003) en Fabien Foret (2002) -&nbsp; voor afzonderlijke foto’s van de wereldkampioenen van Ten Kate.







Het Ten Kate team, eerst in de gele Ten Kate kleuren, later met sponsors Winston en Hannspree, door de jaren heen: <br /> <br /> <strong>1993</strong><br /> Ten Kate Motoren – de succesvolle motorzaak van Gerrit ten Kate – zet de eerste stap in de wegracesport en gaat in het Nederlands Supersport kampioenschap een team, met rijder Harry van Beek, sponsoren. Aan het eind van het seizoen breidt Gerrit ten Kate zijn betrokkenheid verder uit en gaat de versnellingsbakken van de Honda CBR600’s van het team onderhouden en verbeteren. <br /> <br /> <strong>1994</strong><br /> Ten Kate Motoren komt met een eigen raceteam in het Nederlands Supersport kampioenschap uit met rijder Harry van Beek. Het Ten Kate Racing Team rijdt in Nederland, maar maakt ook haar debuut in een aantal races in het Europees Supersport kampioenschap. <br /> <br /> <strong>1995</strong><br /> Het Ten Kate Racing Team rijdt, met Harry van Beek en Frank Heidger, een volledig seizoen in zowel het Nederlands als het Europees Supersport kampioenschap. <br /> <br /> <strong>1996</strong><br /> Het Ten Kate Racing Team maakt haar entree in de prestigieuze Thunderbike Trophy met de Britse rijder Iain McPherson. De eerste overwinning wordt behaald wordt tijdens de GP van Oostenrijk en het seizoen wordt afgesloten met een vijfde plaats in het eindklassement van de Thunderbike Trophy. <br /> <br /> <strong>1997</strong><br /> Het Ten Kate Racing Team maakt, met de Australische rijder Fred Bayens, haar debuut in de World Supersport series en behaalt de 27e plaats in het eindklassement. <br /> <br /> <strong>1998</strong><br /> Het Ten Kate Racing Team keert terug naar het Nederlandse kampioenschap waar het met rijder Torleif Hartelman de nationale Supersport titel behaalt. <br /> <br /> <strong>1999</strong><br /> Het Ten Kate Racing Team keert terug naar het World Supersport kampioenschap met de Spaanse rijder David de Gea. De Gea verlaat het team halverwege het seizoen voor een GP avontuur met Kenny Roberts waarop Karl Muggeridge wordt aangetrokken als vervangende coureur. <br /> <br /> <strong>2000</strong><br /> Muggeridge blijft bij het Ten Kate Racing Team in het World Supersport kampioenschap. Hij behaalt drie pole positions en vier podiumplaatsen, waaronder de, zowel voor hem als het team, eerste World Supersport overwinning op Brands Hatch. Muggeridge wordt vijfde in het eindklassement. <br /> <br /> <strong>2001</strong><br /> Het Ten Kate Honda Team krijgt ondersteuning van Honda Europe Motorcycles en maakt naam als één van de top World Supersport teams. Fransman Fabien Foret behaalt twee overwinningen en een achtste plaats in het eindklassement, terwijl de Spanjaard Pere Riba één overwinning en een tweede plaats behaalt, wat hem uiteindelijk een zesde plaats in het eindklassement oplevert. <br /> <br /> <strong>2002</strong><br /> Het Ten Kate Honda Team behaalt de eerst wereldtitel in het World supersport Championship met Fabien Foret, die vier races weet te winnen. Teamgenoot Iain McPherson eindigt als negende in het eindklassement. <br /> <br /> <strong>2003</strong><br /> De klasse van het Ten Kate Honda Team wordt onderstreept als Chris Vermeulen, die op de gloednieuwe CBR600RR met vier overwinningen en vier tweede plaatsen, de wereldtitel in het Supersport kampioenschap prolongeert. Karl Muggeridge komt terug bij het team en wordt, met drie overwinningen, vierde in het eindklassement. <br /> <br /> <strong>2004</strong><br /> Het wordt een hat-trick in de World Supersport series voor het team. Karl Muggeridge domineert, pakt de wereldtitel met acht pole positions en wint negen van de twaalf races. Landgenoot Broc Parkes zorgt, met zes podiumplaatsen, voor een Ten Kate één-tweetje in het kampioenschap. Het Ten Kate Honda Team maakt ook zijn debuut in het World Superbike kampioenschap. Chris Vermeulen gaat de strijd aan op zijn gloednieuwe 2004 Honda CBR1000RR Fireblade. De jonge Australiër laat de klasse van de motorfiets en het team zien door vier overwinnningen te behalen en als vierde te eindigen in het eindklassement. <br /> <br /> <strong>2005</strong><br /> Eeen succesvol jaar voor het Ten Kate Honda Team dat een eerste, tweede en derde positie in het eindklassement van het World Supersport kampioenschap weet te behalen. Sébastien Charpentier pakt, dankzij een ongelofelijk seizoen waarin hij zes overwinningen en drie tweede plaatsen weet te behalen, de wereldtitel in het wereldkampioenschap Supersport terwijl Fujiwara een derde plaats behaald. Chris Vermeulen wordt tweede in het wereldkampioenschap Superbike, met 6 overwinningen in de laatste zeven races. <br /> <br /> <strong>2006</strong><br /> Wederom een succesvol jaar voor het Ten Kate Honda Team. Sebastien Charpentier prolongeert zijn titel in het World Supersport Kampioenschap terwijl de nieuwe aanwinst vor het Team, Kenan Sofuoglu als tweede eindigt in het klassement. James Toseland eindigt als tweede in het Wereldkampioenschap Superbike. <br /> <br /> <strong>2007</strong><br /> Het meest succesvolle jaar voor het Ten Kate Honda Team tot nu toe. Met het behalen van twee felbegeerde wereldtitels laat het team zien tot de absolute top van de wereld te behoren. James Toseland behaalt de wereldtitel in het Superbike Kampioenschap na een zinderende slotrace op het circuit van Magny Cours, terwijl Kenan Sofuoglu met overmacht de wereldtitel in het Supersport kampioenschap overneemt van zijn teamgenoot Sebastian Charpentier. In het Nationale kampioenschap behaalt Arie Vos op een door Ten Kate Racing geprepareerde machine de titels in het Dutch Superbike en Supersport kampioenschap en behaalt Iris ten Katen de titel in de European Womens Cup 600. <br /> <br /> <strong>2008</strong><br /> Het Ten Kate team breidt uit naar vijf rijders als regerend World Supersport kampioen Kenan Sofuoglu doorschuift om naast MogoGP winnaar Carlos Checa en tweevoudig British Superbike kampioen Ryuichi Kiyonari uit te komen in het World Superbike kampioenschap. Na enkele indrukwekkende gastoptredens in 2007 komt Andrew Pitt de gelederen van het Supersport team fulltime versterken en wordt vergezeld door de Britse rijder Jonathan Rea. Het jaar brengt een aantal nieuwe gezichten, maar bekende resultaten. Andrew Pitt wint de World Supersport titel, de zevende achtereenvolgende voor het team. Rea maakt het tot een dominante Ten Kate één-twee in het kampioenschap. <br /> <br /> <strong>2009</strong><br /> Na een geweldige serie van zeven achtereenvolgende World Supersport titels moest het Ten Kate team voor het eerst sinds 2002 met tegenzin haar grip op het kampioenschap loslaten. Het is een bittere pil te moeten ervaren dat set-up problemen een goede prestatie in de weg staan. Kenan Sofuoglu wordt derde in de World Supersport, terwijl kampioen Andrew Pitt slechts tot een zesde plaats komt. Superbike debutant Jonathan Rea maakt intussen met een duizelingwekkend eerste jaar indruk op velen in de paddock en daarbuiten. Hij pakt twee overwinningen en zes podiumplaatsen en wordt vijfde in het eindklassement. Aan het eind van het seizoen gaat het hele team weer aan het werk, vastbesloten om in 2010 tenminste één wereldkampioenschapstitel te heroveren. &nbsp;<br />