Tijdens de IDM races op het circuit van Assen bleef de 19e startplaats op de grid in de SS600 klasse leeg. Die plaats had moeten worden ingenomen door Jos van der Aa maar op het moment dat de pitlane openging voor de startprocedure weigerde de Yamaha R6 dienst.
Binnen het team begreep werkelijk niemand hoe dat kon. Tijdens de trainingen waren er motorisch eigenlijk geen problemen en ook de warm-up op zondagochtend verliep probleemloos. Het team had motorisch niets meer veranderd na de warm-up en eigenlijk alleen maar benzine bijgevuld.<br /> <br /> De beide monteurs, Gian en Mark, waren er doodziek van en gingen direct aan de slag om de oorzaak van de storing te vinden. Die oorzaak werd gevonden toen men, in het bijzijn van diverse getuigen, de benzine aftapte. Uit de tank kwam namelijk een witachtige substantie die in de verste verte niet op normale benzine leek.<br /> <br /> Uiteraard werden direct alle jerrycans aan een onderzoek onderworpen. Deze waren na de ONK races op Oschersleben volgetankt en met de cans en de daarin aanwezige benzine bleek nog steeds niets aan de hand. De conclusie luidde dan ook al snel dat iemand per ongeluk of express iets in de tank moet hebben gegooid wat daar niet in thuis hoorde.<br /> <br /> Het toeval wil dat monteur Gian van Zandbeek, naast sleutelaar ook nog DSBK rijder, tijdens de Rizla Racing Day uit moest vallen met een onwillige Kawasaki. Gian had de motor thuis weggezet en door de drukte nog geen tijd gehad om de Kawa aan een nader onderzoek te onderwerpen. Met de ervaringen van Jos in het achterhoofd werd door Gian op maandagavond de tank afgetapt. Het resultaat was hetzelfde als bij Jos, een witachtige substantie. Gian heeft de tank van de Kawa een keer gespoeld, nieuwe benzine erin gegooid en de motor liep vervolgens weer zoals het ding behoort te doen.<br /> <br /> Uiteraard is de witte substantie uit de tanks onderzocht en daarbij bleek er thinner aan de benzine te zijn toegevoegd.
<blockquote>ÒWe zijn hier enorm van geschrokken. Uiteraard is de eerste gedachte dat iemand je probeert te saboteren en dan schiet alles en iedereen door je heen. We hebben de gang van zaken gemeld bij de KNMV maar die kunnen er niets mee omdat het een IDM wedstrijd betrof. We zijn intern de zaak uiteraard grondig nagegaan en zijn tot de conclusie gekomen dat het onmogelijk is dat iemand binnen ons team een dergelijke fout heeft gemaakt. Blijft over de conclusie dat het bijna niet anders kan dan dat een buitenstaander het in de tank gegooid heeft.<br /> <br /> Een dikke week verder nu is het gezonde verstand inmiddels bij een ieder van ons weer teruggekeerd. De mensen die mij persoonlijk kennen weten dat ik een recht door zee mens ben en dat ben ik in dit geval ook:<br /> <br /> <strong>Ik stel met nadruk dat we geen enkele verdenking koesteren tegen niets of niemand van onze concollegaÕs.</strong><br /> <br /> We hebben intern ook overlegd hoe hier mee verder te gaan en besloten om het voorval openbaar te maken. We doen dit uitdrukkelijk als een soort waarschuwing:<strong><br /> <br /> Dames en heren rijders en teams let op u zaak want de kans is groot dat er iemand rondloopt in het rennerskwartier met minder leuke bedoelingen.</strong><br /> <br /> Wij gaan weer over tot de orde van de dag en hebben intern een aantal afspraken gemaakt die er voor zorgen dat herhaling bij ons niet meer mogelijk is. Ik hoop van ganser harte dat we deze zaak hiermee ook daadwerkelijk achter ons kunnen laten,Ó aldus een duidelijk aangeslagen Ad van der Aa. </blockquote> <p> </p> <blockquote></blockquote> <p> </p>