WSBK: FIM komt met reglementswijzigingen

119

De FIM heeft op zaterdag in Silverstone enkele wijzigingen aan het Superbike, Supersport en Superstock reglement voor 2011 bekend gemaakt, de belangrijkste daarvan is dat de Supersport rijders volgend jaar maar een motor beschikbaar zullen hebben.

Enige tijd geleden kwamen er al geruchten naar buiten over toekomstige reglementswijzigingen in het WK Superbike en vandaag, de tweede trainingsdag in Silverstone, zijn de FIM en de Superbike commissie bijeengekomen om een beslissing te nemen over de wijzigingen.<br /> <br /> Op het sportieve vlak is de maximum leeftijd voor de Superstock rijders verhoogd van 24 naar 26 jaar, in het EK Superstock 600 is de maximum leeftijd 22 jaar geworden. Daarnaast zal er weer op vrijdagochtend getraind gaan worden.<br /> <br /> De belangrijkste wijziging is dat de Supersport en Superstock teams maximaal een motor en een reservemotorblok mogen aanbieden voor de technische controle, geen reservemachines dus voor het WK Superbike.







Verder maakte men bekend dat de aandrijving van de nokkenas&nbsp; – per ketting, aandrijfriem of door middel van tandwielen Ð volgend jaar zo moet zijn zoals op de gehomologeerde motorfiets en et wordt niet geoorloofd als deze als extra kit wordt aangeboden (denk aan de perikelen met Aprilia dit jaar).<br /> <br /> Daarnaast werd nog gemeld dat in september het minimum gewicht van alle motoren bekend gemaakt zal worden, dat er maar een maat voorvelg wordt toegestaan en dat het materiaal van de kuipdelen anders mag zijn maar niet uit carbonfiber mag bestaan, carbonfiber mag alleen worden toegepast rond gaten en andere punten die onder veel druk staan.