Helder-sidecarshop racing vergroot voorsprong in INT Sidecar Trophy-kampioenschap

104

Het laatste weekend van mei werd afgesloten met de race in Rijeka in Kroatië. Deze telde voor het Internationale Sidecar Trophy kampioenschap.

Na een lange reis werd op vrijdag de eerste vrije training aangevangen. Kees Endeveld heeft hier meerdere malen gereden als passagier. Maar omdat Jeroen Remmé nog nooit op dit circuit had gereden, werd er eerst rustig aan gedaan. Jeroen had al wel het nodige voorwerk gedaan via onboard beelden, maar hij moest het nog wel even doen op dit oude en zeer hobbelige circuit. Deze training werd daarom ook helemaal uitgereden en benut om de baan goed te leren kennen. Uiteindelijk werd de training afgesloten met een 1.46,744, goed voor een eerste tijd.







https://www.youtube.com/watch?v=cdZ9uOHn6pg&feature=youtu.be

De eerste kwalificatie ging niet helemaal naar behoren. Het span stuurde zwaar en het team probeerde daar een oplossing voor te vinden. Er werden wat aanpassingen gedaan aan de stuur-afstelling om vervolgens baan weer op te gaan. Echter, na een ronde kwamen Kees en Jeroen al weer binnen omdat Kees met zijn voet de grond raakte en daardoor niet kon schakelen. De rondentijd van deze sessie was dan ook langzamer dan die van de eerste sessie. Ontevreden keerde beide heren terug naar het paddock.

Voor de tweede kwalificatie werd er eerst aangevangen met een oude band om in het ritme te komen en om te controleren of de problemen van de vorige sessie waren opgelost. Na drie ronden stuurden Kees en Jeroen het span de pits in om een nieuwe achterband te monteren. Deze pitstop werd snel gemaakt, waardoor ze de baan weer op konden om te proberen in één ronde een snelle tijd er uit te persen. Dat lukte met een 1.40,256. Zes seconden sneller dan de vorige sessies. Helaas was deze tijd niet snel genoeg. De Sloveen Milan Spendal die Rijeka als zijn broekzak kent, was bijna een seconde sneller.

Race 1 begon met een matige start. Echter, de combinatie uit Grolloo was na een ronde al weer terug op de 2e positie. De combinaties van Spendal en Endeveld voerden het tempo op. Echter, de tijden van Kees en Jeroen waren niet snel genoeg, waardoor Spendal kon uitlopen op de Helder-Sidecarshop combinatie. De 2e plaats werd bij de finish hun deel. Kees en Jeroen konden terug kijken op een goed resultaat, maar waren niet tevreden over de gereden tijden.

https://www.youtube.com/watch?v=C-d6MYLDhMw

Race 2 was eigenlijk een kopie van race 1. Er was nog van alles geprobeerd met de afstelling om snellere rondetijden te genereren, maar Spendal was gewoon te snel op zijn thuisbaan, hoe hard Kees en Jeroen het ook probeerden.

https://www.youtube.com/watch?v=b3CA_sUSevk

Race 3 was de goldrace over 11 ronden en we hoopten op een wondertje. Misschien dat Spendal wel moe werd op deze zware baan. Na weer een redelijke start kwamen Kees en Jeroen wederom als tweede door bij de eerste doorkomst. Spendal had intussen al weer een gaatje die in de eerste fase alleen maar groter werd. Maar in de tweede helft van de wedstrijd begonnen Kees en Jeroen het gaatje dicht te rijden. Ze kwamen steeds dichterbij, totdat Spendal uitviel met een gebroken ketting. Deze overwinning hadden we toch even nodig, waardoor we nu met 27.5 punten voorsprong eerste staan in het kampioenschap.

Kees Endeveld: Wij hebben goede zaken gedaan voor het kampioenschap. Maar tevreden ben ik niet. Alle componenten waren super in orde, maar het lukte mij gewoon niet bij Spendal te komen. Ik heb alles geprobeerd. Er is dus werk aan de winkel.