Een week om nooit meer te vergeten. De week van de TT van Assen. Wat is het toch mooi om in dit deelnemersveld te mogen rijden. Wat ook belangrijk is, we hebben onze doelstellingen behaald. Op n na dan..
Het was dinsdagmorgen toen we vertrokken naar het circuit van Assen. We hadden voor deze week een andere camper en een andere tent tot onze beschikking waar we goed mee voor de dag konen komen. En dat is goed gelukt! Nadat alles geregeld was met de Dorna (organisatie) mochten we het paddock op om onze spullen tussen de grote trailers neer te zetten. Alles stond er spick en span bij en we waren klaar voor de TT van Assen. <br /> <br /> Woensdag, een rustige dag waarop we eigenlijk alleen de motor hebben laten keuren. Toch is zo`n rustig dagje ook niet alles. Alles staat klaar maar je mag gewoon nog niet rijden.. Dus zoals jullie zullen begrijpen, dat is ook niet de fijnste manier om de dag door te brengen. <br /> <br /> Donderdag, het is eindelijk zo ver! In de middag stond een vrije training van een uur gepland. Gewoonweg een uur lang de tijd om een goede rondetijd op de klokken te zetten. Wat onverwacht ineens super goed lukte. Aan het einde van de training kwam ik in de slipstream van een medecoureur en knalde ik er een 1.48.5 uit. Een rondetijd waarvan we van te voren alleen nog hebben kunnen dromen! Onze doelstelling was het rijden van een 1.49 maar al in de eerste ronden reed ik een tijd van 1.50. De eerste doelstelling was dus al op de eerste dag volbracht. <br /> <br /> Vrijdag, de dag van de waarheid. De enige kwalificatie stond op het programma. Na een wat moeizame vrije training in de morgen was het in de middag tijd om echt te gaan knallen. Ik was er klaar voor om 1 ronde lang voluit te knallen voor een super tijd. Nadat ik een tijd had gereden waarmee ik gekwalificeerd stond voor de race kwam ik nog 1 keer binnen voor nieuwe banden. Eenmaal op de baan was het gat voor me net te groot voor een goede slipstream. Toch liep ik langzaam in en hoopte ik in 1 van de laatste rondes een super tijd neer te zetten. Helaas mocht het er niet van komen. Ongeveer 3 ronden voor het eind van de training liep de motor stuk waardoor de kwalificatie voor ons afgelopen was. Geen super tijd dus, maar goed genoeg om de race te mogen starten als 2de wildcard rijder. <br /> <br />
Zaterdag, de dag van de race. Met een warming up in de morgen konden we nog een laatste poging doen om het nieuwe motorblok goed af te stellen. Doordat het motorblok kapot was gelopen mochten we van Ernst Dubbink zijn reserve blok lenen waardoor we toch de wedstrijd konden rijden. Het nadeel hiervan was dat de afstelling niet optimaal was. Maar we waren geholpen en stonden aan de start van de TT van Assen. Een slechte start, dat hadden we. Vanaf de 29ste startplek dook ik als laatste de eerste bocht in. Gelijk ontstond er een groepje van de wildcard rijders waarin een groot gevecht ontstond. Elke ronde werd er verschillende keren van plek gewisseld. We wisten dat we niet de snelste motor hadden maar in de race kwam dit nog een keer duidelijk naar voren. In het gevecht waren het vaak de snelle rechte stukken waar we posities verloren. Ik was net iets sneller maar kon niet weg komen. Ik koos er dan ook voor om gewoon lekker mee te doen in het gevecht en moet zeggen dat ik daar weer veel van geleerd heb. Het is gewoon geweldig om op deze manier met elkaar in gevecht te zijn. Het gevecht hield ook mooi aan totdat er ongeveer 6 ronden voor het eind met de blauwe vlag werd gezwaaid. De koploper kwam eraan en passeerde ons. De andere Nederlanders gingen rechtop zitten terwijl dat niet hoeft bij een blauwe vlag. Ik vond dit dan ook een mooie kans voor mij om weg te komen bij de Nederlanders en verder mijn eigen race te rijden. Marc Marquez kwam mij voorbij en ik ging er volledig van uit dat hij een gat had geslagen op zijn achtervolgers. Een misrekening want dit was niet zo. Bij het insturen van de Mandeveen (snelle rechter bocht) knalt Nicolas Terol zijn motor op het laatste moment aan de binnenkant en geeft mij geen ruimte. Een glijpartij tot gevolg waardoor de race er voor ons op zat. Nadat ik mijn motor oppakte en rustig naar de pits reed, zwaaide ik nog even naar het publiek. Ze gingen helemaal door het dolle. Dat was echt gaaf! Natuurlijk had ik de race graag anders zien aflopen, maar gedane zaken nemen natuurlijk geen keer. Gelukkig valt de schade mee, ook al hadden we natuurlijk liever geen schade gehad.<br /> <br /> We hebben gewoonweg een super week gehad! We hebben veel geleerd en veel lol gehad. We zijn met grote stappen vooruit gegaan en gaan elke keer weer sneller. Een goed voorbeeld is de rondetijd in de race van 1.48.1. Een tijd welke ruim 4 secondes sneller is dan afgelopen race op Assen. Ik hoop dat we deze lijn vast kunnen houden en ook de volgende race op Assen deze rondetijden kunnen rijden. Onze volgende race zal zijn in Schleiz voor het IDM (Duits kampioenschap). Hopelijk kunnen we daar deze stijgende lijn vasthouden.<br /> <br /> Bij deze wil ik iedereen bedanken die ons geholpen heeft dit weekend mogelijk te maken. In het bijzonder wil ik Pedro van Driel bedanken voor het beschikbaar stellen van zijn reserve blok. Ook mijn monteurs, Harold en Andre de Haan, wil ik super bedanken voor het vele maar goede werk dat ze verricht hebben. Harold en Andre, zonder jullie was dit nooit gelukt!!! Ook wil ik alle sponsoren bedanken, met Jan Oudbier van Damen Leathers in het bijzonder. Jarno Jansen van Molenaar Racing ook super bedankt voor het verzorgen van het eten voor de hele week. We hebben het super gehad! Als laatste wil ik Jan Jansen en Paul Sannen bedanken voor het beschikbaar stellen van de tent en camper. Zonder deze mensen was het nooit gelukt om op dit nivo mee te rijden! Super bedankt allemaal!! Voor mij was het een week om nooit meer te vergeten!!<br />