DucatiÕs technisch directeur Filippo Preziosi heeft een radicale aanpak in gedachten voor wanneer het nieuwe reglement in 2012 in gaat, gedacht wordt aan een 900cc of wellicht 930cc V4 concept voor de ideale balans tussen brandstof verbruik en vermogen.
Filippo Preziosi is er niet van overtuigd dat het door de Grand Prix commissie beoogde 1000cc plan de meest efficiënte is. De Ducati technicus is dan ook op zoek naar de ideale balans tussen brandstof verbruik en vermogen in combinatie met de vereiste 21 liter tank.<br /> <br /> Het nieuwe reglement, of in ieder geval wat daar nu van bekend is gemaakt, schrijft voor dat de motoren een cilinderinhoud tot 1000cc mogen hebben met daarbij een boring van 81 mm en de Italiaan is op het hoofdkwartier van Ducati dan ook allerlei opties aan het analyseren voor het beste resultaat waarna dan in de tweede helft van dit jaar een beslissing genomen zal worden.<br />
<blockquote>ÒWe zijn begonnen met een conceptueel ontwerp om te bepalen wat de beste cilinderinhoud is voor vermogensafgifte en brandstofverbruik, daar concentreren we ons nu op,Ó vertelde Preziosi. ÒWe zijn er niet van overtuigd dat 1000cc het beste is, er is op dat gebied ook nog een compromis. Een 900cc motor is goed mogelijk of misschien wel een 930cc. Misschien veranderd de cilinderinhoud aan de hand van de ontwikkeling jaar na jaar. Zodra we een beslissing genomen hebben verwacht ik dat we halverwege 2011 een prototype zullen hebben waarmee we kunnen gaan testen.Ó</blockquote>