MotoGP: Column: Weeinks waarheid

52

Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de Hertz British Grand Prix.

Niet alleen werden we tijdens de Grand Prix van Groot-Brittanni&euml; getrakteerd op drie zeer spannende races, in twee wedstrijden gaven teamgenoten elkaar geen centimeter toe toen het om de winst ging. Gelukkig maar. Het management van elk team wenst te benadrukken dat het teambelang zwaarder weegt dan het persoonlijk belang, maar elk haantje in de Grands Prix wil net wat luider kraaien dan de ander in dezelfde kleuren. Geldt immers niet het gezegde dat je teamgenoot de eerste is die je moet verslaan? Eigen belang v&oacute;&oacute;r alles. Althans, zo redeneert een coureur &ndash; en zeker als je nog niet weet wat je toekomst gaat brengen. Je kunt het ze niet eens kwalijk nemen. Het was fascinerend om te zien hoe Tito Rabat en Mika Kallio elkaar te lijf gingen in de laatste paar ronden van de Moto2-race in Silverstone. In de Moto3-wedstrijd wenste Alex Rins ook niet te buigen voor teammaat Alex Marquez. Aan de pitmuur stond teammanager Michael Bartholemy van Marc VDS in de slotfase van de Moto2 met kromme tenen en hartkloppingen en Emilio Alzamora verging het tijdens die zenuwslopende ontknoping van de Moto3 al weinig anders. Motorsport als contactsport: &nbsp;zolang de wedstrijdleiding niet met strafpunten gaat strooien, is er niets aan de hand. Zou je denken – als je voor je eigen kansen vecht.&nbsp;<br /> <br /> <strong>'BIGGER PICTURE'</strong><br /> In de Moto2 vechten Rabat en Kallio om de wereldtitel en er moeten bijzondere dingen gebeuren, wil Maverick Vi&ntilde;ales (vijftig punten achter Kallio) zich echt mengen in de titelstrijd. Dat Kallio na afloop duidelijk blijk gaf zeer te balen en vervolgens liet weten dat hij nu wist dat hij in de komende races agressiever moest zijn, belooft veel. In de Moto3 bezetten Marquez en Rins de tweede en derde plaats in het WK en in de lichtste klasse is nog alles open. Marquez staat nog dertien punten punten achter Jack Miller, en Rins, zondag al weer de zesde winnaar van het jaar, kijkt tegen een overbrugbaar gat van 29 punten aan. Ter vergelijking: vorig jaar scoorde hij in de eerste twaalf GP's 33 punten minder dan de toenmalige lijstaanvoerder Luis Salom. V&oacute;&oacute;r de laatste GP van 2013 had Rins nog maar vijf punten goed te maken. Ik bedoel maar, alles is nog mogelijk.&nbsp; <p> Bij Marc VDS heeft men al aangegeven dat Rabat en Kallio voor eigen kansen kunnen rijden, zonder het 'bigger picture' &ndash; het teambelang dus &ndash; uit het oog te verliezen. Er wordt dus gelukkig niet gezegd dat de een de ander voorrang moet verlenen. Ook bij het team van Rins en Marquez wordt daar niet over gesproken, terwijl Marquez Miller met de vijf punten extra voor een overwinning in Silverstone natuurlijk nog dichter zou zijn genaderd. Gelukkig hoorden we daar Marquez niet over; ook hij weet dat Rins afscheid wil nemen van de Moto3 als wereldkampioen.&nbsp;</p>







<p><strong>KALLIO'S NACHTMERRIE</strong><br /> Zet een stel haantjes bij elkaar en reken er niet op dat er gezellig getokkeldetokt wordt. Dat is altijd al zo geweest. E&eacute;n van de meest geruchtmakende voorbeelden uit de motorsportgeschiedenis is wel de strijd tussen de teamgenoten (en op dat moment ook nog vrienden) Bill Ivy en Phil Read in 1968. De Yamaha-leiding had besloten dat Read de 125 cc-titel mocht winnen v&oacute;&oacute;r Ivy en dat in de kwartliterklasse de rollen omgedraaid zouden zijn. Lekker eerlijk toch? Maar toen men Read niet de garantie wilde geven dat hij ook in 1969 op een fabrieks-Yamaha zou zitten, ging die in de laatste 250 cc-race voor eigen glorie. En met succes. Hij won een extra titel &ndash; en verloor een vriend. En zijn contract, trouwens. Nog zo'n gevalletje: de zeer fysieke strijd tussen de Aprilia-teamgenoten Loris Capirossi en Tetsuya Harada in de 250 cc-finale van 1998. Afgezien van Capirossi was niemand echt blij met de uitkomst van dat kampioenschap. Ook zijn dagen bij Aprilia waren overigens geteld. Toch is een dergelijke strijd tussen teamgenoten met als inzet de wereldtitel de laatste jaren een zeldzaamheid geworden. Opvallend genoeg bleken na dat veelbesproken duel tussen Capirossi en Harada alleen de Yamaha-teamgenoten Olivier Jacque en Shinya Nakano in 2000 tot de finish van de laatste race om een titel te vechten (in de 250 cc); verder waren sindsdien in de eindafrekeningen van de 500 cc/MotoGP, de 250 cc/Moto2 en de 125 cc/Moto3 teamgenoten telkens niet elkaars grootste concurrenten. In de MotoGP gaat dat dit jaar ook niet meer gebeuren, maar in de Moto3 en vooral in de Moto2 is die kans zeer re&euml;el. Coureurs hebben een broertje dood aan teamorders als er prijzen op het spel staan. Mika Kallio merkte dat zelf aan den lijve in 2005 tijdens de Grand Prix van Qatar. Terwijl iedereen op de pitmuur bij KTM al juichte voor de Fin, had teamgenoot Gabor Talmacsi, kansloos voor de titel, heel andere gedachten over de afloop van de race. Hij passeerde Kallio n&eacute;t voor de streep. &ldquo;Hoezo, teambelang?&rdquo; Een nachtmerrie voor Kallio, want die 'gestolen' vijf punten kostten hem wel de 125 cc-wereldtitel &ndash; en Talmacsi zijn plek bij KTM. Kallio weet dat hij ook in 2014 niet op medewerking van zijn teammaat hoeft te rekenen.<br /> <br /> Weeinks waarheid hoeft niet de jouwe te zijn. U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina: <a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/761618093880664/?type=1&amp;theater" target="_blank">Hertz British Grand Prix</a><br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer</p> <p><br /> </p> <p> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>