MotoGP: Column: Weeinks waarheid

89

Journalist en motorsportcommentator Frank Weeink zal speciaal voor Racesport.nl na afloop van de Grand Prix weekenden zijn licht laten schijnen over de gebeurtenissen van het weekend. In onderstaande column de G.P. Red Bull de la Repœblica Argentina.

'Freeze!' Een beetje TV-kijker heeft een Amerikaanse rechercheur dat wel eens horen roepen als een doerak wilde ontsnappen aan die hijgende diender met minder inhoud. In Duits nagesynchroniseerde westerns hoorde je de variant 'H&auml;nde hoch, sonst knallt's' voorbijkomen. De boodschap was hetzelfde: stil blijven staan, anders heb je een probleem. In de MotoGP is het dit jaar juist andersom. Daar geldt dit seizoen voor het eerst omwille van budgettaire redenen een 'engine freeze' en stilstaan is nu ook &eacute;cht stilstaan. Wie dus de afgelopen winter wat harder heeft gelopen, kan met een wat geruster hart de pauze-stand inschakelen dan het merk &ndash; of beter: het rijderduo &ndash; dat merkt dat er nog wat in te halen is. Het al behoorlijk uit de pas lopende Ducati anticipeerde heel slim op de nieuwe reglementen en mag nu &ndash; als fabrikant die in 2013 geen GP won &ndash; wel vrij werken aan ontwikkeling van de Desmosedici-blokken.&nbsp;<br /> <br /> Het was een beetje voorspelbaar. Eens zou een coureur vragen om meer pk's. Omdat coureurs dat nou eenmaal altijd doen. Het gebeurde al na drie Grands Prix. Hoewel Valentino Rossi na de race in Argentini&euml; meende dat niet het blok van de Yamaha YZR M1 het probleem was, vertelde Jorge Lorenzo dat hij acceleratie en topsnelheid te kort kwam. Maar met die 'engine freeze' was daar natuurlijk niets aan te doen, voegde hij er veelzeggend aan toe. Wat die topsnelheid betreft, Lorenzo's Yamaha haalde in de race een gemiddelde top van 327,6 km/u, tegen 328,3 voor Marc Marquez. De Yamaha-engineers kunnen hun creativiteit wel de vrije loop laten als het gaat om chassis-aanpassingen en software-modificaties.&nbsp; <p>&nbsp;<br /> In de MotoGP wordt wel eens met een scheef oog naar de Formule 1 gekeken &ndash; en dan vooral door de regelmakers. In die vierwielerwereld, waar de jaarlijkse ontwikkelingskosten immens hoog zijn, &nbsp;kent men al jaren het 'engine freeze'-principe &ndash; evenals uniforme hardware (klinkt dat bekend?) &eacute;n zelfs een maximum toerental. Ook nu dit jaar de 1600 cc V6-blokken met turbo's de 2,4 liter V8's hebben vervangen, geldt die 'wat je hebt is wat je houdt'-regel. Software en het opslaan en hergebruiken van energie verkregen door het remmen en de turbo, zijn vrij. Daar hebben we in de MotoGP &ndash; gelukkig? &ndash; niets mee van doen. Alleen als de betrouwbaarheid verbeterd kan worden, mag een fabrikant een verzoek indienen voor aanpassingen. Die ingreep mag echter niet leiden tot vermogenswinst. Als de de autosportbond FIA twijfelt of een blok van Mercedes, Renault of Ferrari nog conform de regels is, haalt men het open en vergelijkt men het met het blok dat de fabrikanten voor aanvang van het seizoen hebben moeten inleveren.&nbsp;</p>







<p>De vraag is nu of de 'engine freeze' &ndash; in de Moto3 bestaat hij overigens ook &ndash; een zegen of een crime is. In ieder geval is het een maatregel waar alle fabrikanten mee hebben ingestemd. Puristen walgen van elke inperking van technische inventiviteit en refereren aan de tijd dat Honda een 125 cc-vijfcilinder of een 250 en 350 cc-Six produceerde, Kreidler een 50 cc-tje met twaalf versnellingen uitrustte en, nog langer geleden, BMW een compressor op hun RS255 schroefde. Gewoon omdat het allemaal kon en mocht. Tegenwoordig kan er veel meer, maar mag er minder. De switch van 500 cc-tweetakten naar 1.000 cc-viertakten (en toen in 2007 naar 800 en vervolgens in 2012 w&eacute;&eacute;r naar 1.000 cc…) heeft niet tot meer fabrikanten in de MotoGP geleid. Sterker nog, Kawasaki en Suzuki trokken zich terug en Aprilia is onder het 'alias' ART slechts een bijrolspeler.&nbsp;</p> <p><br /> </p> <p>Afhankelijk van welk kamp je aanhangt, zal het antwoord op de vraag 'zegen of crime' verschillen. Het is meer een kwestie van 'you win some, you lose some'. Hoeveel je er wint of verliest, hangt dan ook nog af van de man op de motor. Honda won de constructeurstitel in 2011, 2012 en 2013, de drie daar aan voorafgaande jaren was de in Japan zeer belangrijke titel voor Yamaha. Voorzichtig werd enkele maanden geleden in de Formule 1 al gespeculeerd over de mogelijkheid dat er 'in het belang van de sport' gemorreld wordt aan het 'engine freeze-'principe gedurende het seizoen. In 2008/2009 vroegen Honda en Renault al eerder dispensatie van de regel nadat het maximum toerental verder werd beperkt. Daarbij kwam bovendien een maximaal aantal van acht blokken per seizoen. De FIA ging overstag en verleende dispensatie. E&eacute;n van de twee genoemde fabrikanten trok zich desalniettemin terug uit de sport &ndash; en het was niet Renault. Stel je nou eens voor dat Yamaha 'in het belang van de sport' zich binnenkort genoodzaakt ziet om &ndash; onder druk gezet door een paar invloedrijke hardgaanders als Valentino Rossi en Jorge Lorenzo &ndash; met frisse tegenzin en met een deuk in de reputatie toch te moeten vragen om dispensatie, hoe zou Honda dan reageren? Honda, het merk dat met een &eacute;chte productieracer kwam en tot zijn ergernis bij NGM Forward plotseling een 2013 M1-frame en blok in de pitbox zag staan. En wat zou Ducati zeggen? Stel je voor dat… Eigenlijk wil je daar niet eens over nadenken. Al was het maar vanwege de vrees dat de MotoGP dan &eacute;cht op de Formule 1 zou kunnen gaan lijken.&nbsp;<br /> <br /> <br /> Frank Weeink @frankweeink<br /> Frank Weeink werkt als motorsportcommentator voor Sport1, Motors TV en RTL7 en als journalist onder meer voor MotoPlus, Noppennieuws en Classic Racer.</p> <p><br /> </p> <p>&nbsp;&ndash; Weeinks Waarheid hoeft niet de jouwe te zijn</p> <p><br /> </p> <p style="margin: 0px; font-family: arial;">U kunt reageren op deze column via de Racesport.nl Facebook pagina:&nbsp;<a href="https://www.facebook.com/Racesport.nl/photos/a.174729125902900.31624.131428220232991/697695013606306/?type=1&amp;theater" target="_blank">G.P. Red Bull de la Rep&uacute;blica Argentina</a></p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <p><br /> </p> <!– AddThis Button BEGIN –> <div class="addthis_toolbox addthis_default_style"> <a class="addthis_button_facebook_like" fb:like:layout="button_count"></a> <a class="addthis_button_tweet"></a> <a class="addthis_button_google_plusone" g:plusone:size="medium"></a> <a class="addthis_counter addthis_pill_style"></a> </div> <!– AddThis Button END –><br /> <br /> <!– nieuwsbrief link begin–> <p> </p> <p style="font-family: arial; margin: 0px; padding: 0px; line-height: 16px;">De vernieuwde Racesport.nl nieuwsbrief ontvangen?<strong style="font-style: italic;"> &nbsp;</strong><em><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="text-decoration: underline; color: #000000; font-weight: normal; margin: 0px; padding: 0px;"></a></em><strong style="font-style: italic;">&nbsp;</strong><a href="http://racesport.us6.list-manage.com/subscribe?u=d2cab6cc424ca501e5120feda&amp;id=2fe6def47d" style="font-style: italic; text-decoration: underline; margin: 0px; padding: 0px;" title="Meld je hier aan"><strong><span style="color: #7030a0;">Meld je hier aan &raquo;</span></strong></a></p> <!–nieuwsbrief link einde –>