Repsol Honda rijder Nicky Hayden wist op de eerste dag van de IRTA test in Jerez de snelste tijd op de klokken te zetten. Zijn teamgenoot Dani Pedrosa kwam voor het eerst weer in actie sinds zijn crash in Maleisië.
Zoals we inmiddels van de Amerikaan gewend zijn reed hij ook vandaag weer het meeste aantal ronden en voor zijn 84e van 107 ronden liet hij een paar kwalificatiebanden monteren en wist daarmee een 1’39.200 te noteren, deze tijd werd vervolgens niet meer verbeterd. De Amerikaan bleek met 282 km/u tevens de hoogste topsnelheid op Jerez te hebben gereden.
Beide rijders maakten gebruik van het motorblok met de conventionele klepbediening en zullen daar het 2008 seizoen ook mee starten. Het was overigens een belangrijke dag want voor de andere twee dagen wordt regen verwacht.
"Het was al met al een positieve dag. Ik zou zeggen dat dit de beste eerste dag van dit jaar is. We wisten dat vandaag belangrijk zou zijn omdat de weermannen zeggen dat er de komende twee dagen een goede kans op regen is," vertelde Hayden.
"Ik heb een ander rijwielgedeelte geprobeerd en had daarmee een klein beetje beter gevoel in de voorkant, we hebben dat dus het grootste deel van de dag gebruikt en dat voelde best goed. We hebben ook nog wat andere dingen geprobeerd maar we hebben niet te veel veranderd omdat we het seizoen nu snel naderen, gewoon wat kleine aanpassingen aan de afstelling. Elke keer dat ik het gevoel had dat het beter ging bleek de stopwacht hetzelfde te zeggen en dat is altijd goed. Aan het einde van de dag reed ik een raceafstand en dat voelde niet slecht. Het lukte om met racebanden in de 1’40 te komen maar het moet nog wat beter, we moeten nog meer progressie boeken."
Hayden’s teamgenoot kwam voor het eerst sinds zijn crash in Maleisië weer in actie en reed elke keer korte stints om daarna zijn hand te koelen met ijs. De kleine Spanjaard hoopt ook morgen te kunnen rijden.
"Het belangrijkste is het controleren van mijn fysieke conditie. De hand is nog niet 100%. Vandaag kon ik bijvoorbeeld maar vijf ronden achter elkaar rijden. De hand is erg pijnlijk, vooral tijdens het remmen en het omgooien. Ik doe er na elke rit ijs op om het zwellen tot een minimum te beperken. Ik zal er vanavond ook nog ijs op doen en dan zien we morgenochtend wel verder. Als de zwelling in orde is dan blijf ik rijden. Vandaag probeerde ik vanwege de omstandigheden in een veilig tempo te rijden, het lukte dus niet om wat aan de motor of de banden te doen."