Wanneer de beste rijders van de wereld elkaar tot het uiterste pushen op de zeer krachtige prototype machines, zoals het geval was tijdens elke Grand Prix van het MotoGP seizoen, zijn crashes vaak een ongelukkige en spectaculaire consequentie.
De rijders zijn zich, wanneer zij uit de pitboxen komen, goed bewust van het gevaar die de sport met zich meebrengt, maar de meeste rijders hebben sterke karakters en maken zich meer zorgen over het verliezen van punten in het wereldkampioenschap dan over het breken van botten of kneuzingen. Echter, elk jaar worden de crashes van het wereldkampioenschap nauwkeurig bekeken waarbij de veiligheid van de deelnemers voorop staat.
De statistieken aan het einde van 2007 laten zien dat het weer een jaar was van verbeterde veiligheid, waarin de trend van het afnemende aantal crashes per Grand Prix wordt voortgezet.
Desondanks is het totaal aantal crashes van alle categorieën samen toegenomen van 647 in 2006 naar 672 in 2007, maar het aantal Grand Prix races is ook toegenomen van 17 naar 18. Het aantal ongelukken per GP is daarom wel gedaald van 40.3 per Grand Prix in het voorgaande seizoen, naar 39.5 in 2007, waarbij in deze berekeningen Laguna Seca niet meegeteld is aangezien daar alleen de MotoGP plaatsvond.
Wat betreft het aantal crashes per categorie, 672 in totaal in 2007, waren er 117 crashes in de MotoGP (36 tijdens de races, de rest tijdens de trainingen en kwalificatie sessies), 256 in de 250cc (81 tijdens de races) en 299 in de 125cc klasse (91 tijdens de races).
Op de meeste circuits waren er minder crashes dan het jaar ervoor, waarvan Donington Park, Motegi, Sachsenring en Phillip Island uitzondering zijn. De ongunstige weersomstandigheden in Engeland en Japan speelden hierbij ongetwijfeld een grote rol.
Randy de Puniet was de MotoGP rijder die de meeste crashes op de meeste plaatsen heeft ondergaan. Hij raakte dit jaar twaalf keer het asfalt, een kleine verbetering voor de Fransman, die in 2006 ook de meeste ongelukken achter zijn naam had staan (14). Achter De Puniet in de 2007 crash lijst staan Shinya Nakano, met 10 crashes en Carlos Checa met 9.
In de 250cc staat, ook een Franse rijder, Jules Cluzel en de jonge Tsjech Karel Abraham boven aan de lijst, met beide 16 crashes. Alex De Angelis en Marco Simoncelli hebben er allebei 15 ondergaan en de Spaanse rookie Alvaro Bautista 14.
In de lichtste klasse maakten Lukas Pesek en debutant Pol Espargo beiden 15 crashes, dat zijn er twee meer dan Randy Krummenacher en Lorenzo Zanetti.
Een andere interessante statistiek is dat vijf-voudig MotoGP wereldkampioen Valentino Rossi en de nieuwe wereldkampioen Casey Stoner gedurende het seizoen hetzelfde aantal crashes maakten, beiden zes. Voor Stoner was dit een veelbetekenende verbetering na zijn 14 crashes in 2006, terwijl het aantal voor Rossi is toegenomen, die het jaar ervoor 4 crashes had.
Net als Stoner, hadden de mannen die bovenaan in de 250cc en 125cc klasses eindigden, Jorge Lorenzo en Gabor Talmasci, een relatief probleemloos jaar; de Spanjaard crashte vijf keer en de Hongaar slechts twee keer.