Na de eerste testdag op het Spaanse Jerez bleek Marlboro Ducati coureur Casey Stoner met de nieuwe Ducati GP08 meteen al de snelste tijd te hebben genoteerd.
Hij reed vandaag in Jerez het minste aantal ronden dan wie dan ook maar 2007 wereldkampioen Casey Stoner was op de eerste dag van de laatste testsessie van het jaar de snelste rijder.
Stoner, die vandaag voor het eerste met de Ducati Desmosedici GP8 – een doorontwikkeling van de succesvolle motor van het afgelopen seizoen – reed, zette zijn 1’40.221 al vroeg op de dag. De Australiër reed 28 ronden over het Spaanse circuit maar ging in de middagsessie wel onderuit en dat veroorzaakte rond 15:00u een rode vlag. Stoner liep bij het incident gelukkig geen blessures op.
Na twee weken geleden niet in actie te zijn gekomen terwijl zijn collega Repsol Honda rijder wel aan het testen was in Sepang, zat Dani Pedrosa vandaag weer in het zadel van de nieuwe Honda RC212V. De Spanjaard was iets meer dan een tiende langzamer dan Stoner en bracht het eerste deel van de dag op het 2007 model door.
De laatste bevestigde MotoGP rijder die zijn testdebuut moest maken was Valentino Rossi. De Italiaan kwam ging pas als laatste de baan op toen hij de in tweeën gedeelde pitbox verliet. De vijfvoudig MotoGP wereldkampioen reed vandaag zijn eerste ronden met Bridgestone banden en gebruikte de Yamaha M1 van 2007 voor de overstap. Hij had meteen een goed tempo te pakken en zijn 1’40.514, welke hem op de derde plaats zette, was iets minder dan drie tienden sneller dan de met Michelin banden rijdende Yamaha satelliet team rijder Colin Edwards.
De top zes, waaronder 2006 wereldkampioen Nicky Hayden en Gresini Honda rijder Alex de Angelis, wisten allemaal binnen een seconde van Stoner’s tijd te komen. De rijder die het meeste aantal ronden reed was deze keer niet de Amerikaan maar Yamaha rookie Jorge Lorenzo. De regerend 250cc wereldkampioen reed 79 ronden om zich verder aan het rijden met een 800cc machine aan te passen.
Jerez Test – dag een
1. Casey Stoner – Ducati Marlboro 1’40.221
2. Dani Pedrosa – Repsol Honda 1’40.355
3. Valentino Rossi – Fiat Yamaha 1’40.514
4. Colin Edwards – Tech3 Yamaha 1’40.790
5. Nicky Hayden – Repsol Honda 1’40.923
6. Alex de Angelis – Honda Gresini 1’41.111
7. Jorge Lorenzo – Fiat Yamaha 1’41.230
8. Shinya Nakano – Honda Gresini 1’41.277
9. Randy de Puniet – Honda LCR 1’41.313
10. John Hopkins – Kawasaki Racing 1’41.414
11. James Toseland – Tech3 Yamaha 1’41.776
12. Marco Melandri – Ducati Marlboro 1’41.889
13. Andrea Dovizioso – JiR Scot 1’42.033
14. Niccolo Canepa – Ducati Marlboro 1’42.666
15. Taddy Okada – Repsol HRC 1’43.051
16. Anthony West – Kawasaki Racing 1’43.576
17. Shinichi Ito – Bridgestone Team 1’44.530
18. Vittoriano Guareschi – Ducati Marlboro 1’44.588