MotoGP: Edwards legt uit waarom Schumacher zo hard kon gaan

305

Op de maandag na de Grand Prix van Valencia kregen journalisten en prominenten de kans om met de MotoGP machines te rijden. Ook voormalig meervoudig Formule 1 wereldkampioen Michael Schumacher kreeg die kans en baarde opzien door met de Ducati maar vijf seconden langzamer te zijn dan het ronderecord. Yamaha rijder Colin Edwards legt uit dat dat helemaal niet zo moeilijk is.

Schumacher was geen onbekende van de Ducati Desmosedici nadat hij eerder ook al eens met de MotoGP machine had mogen rijden tijdens een privé test. De Duitser had dus wel wat maar niet zo heel erg veel ervaring met de snelle tweewielers waardoor zijn tijd op Valencia des te indrukwekkender was.







Volgens Colin Edwards heeft dat allemaal te maken met de elektronica die zo in te stellen is dat je bijna niet kunt crashen.

"Deze motoren zijn nu zo geavanceerd – je hoeft alleen maar de elektronica zo in te stellen dat je niet kunt crashen en dan kan je makkelijk vijf seconden langzamer dan het ronderecord zijn. Je moet er dan gewoon goed voor gaan zitten en er voor gaan," vertelde de ‘Texas Tornado’ die verder vertelde dat het daarna pas moeilijk gaat worden.

"Om die laatste paar tienden te vinden moet je de elektronica terug draaien en echt je best doen. Het is een beetje een gok; ga je op veilig met de elektronica en dan ben je te langzaam. Als iedereen de elektronica de hele tijd volledig aan had staan dan zouden we allemaal dezelfde rondetijden rijden. Je moet de elektronica aan jouw stijl laten passen. Ik gebruik bijvoorbeeld niet de instellingen van Valentino (Rossi) en James (Toseland) maakt weer geen gebruik van mijn instelling. Elke rijder moet de elektronica op die manier aanpassen dat hij zich er lekker bij voelt; hoe de machine spint, hoe de machine beweegt, daar liggen die laatste paar tienden."

Hieronder een filmpje van Schumacher op de Ducati.