MotoGP: Voorbeschouwing GMC Australian Grand Prix

64

Het MotoGP wereldkampioenschap komt voor deze 16e race voor het eerst dit jaar onder de evenaar terecht waar op het meestal winderige maar erg fraaie circuit van Phillip Island geracet zal moeten worden.

Circuit statistieken:







Locatie: Cowes / Phillip Island
Pole positie: Links
Lengte: 4,448 km
Breedte: 13 m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 7
Langste rechte stuk: 900 m

Google Eart locatie – Lattitude: 38°30’29.83"S Longitude: 145°13’57.96"E

De eerste Grand Prix in Australië vond plaats in 1989 en de Aussies kregen meteen waar voor hun geld want op het circuit van Phillip Island was Wayne Gardner degene die de eerste Australische GP won na een bloedstollend gevecht met Wayne Rainey en Christian Sarron. Ook de tweede race, in 1990, werd verreden op Phillip Island en ook die werd gewonnen door Gardner. Daarna werd de Australische GP van 1991 tot 1996 op het Eastern Creek circuit verreden. In 1997 keerden de 500cc machines weer terug naar ‘the Island’ en zijn daar tot op heden gebleven.

Vanaf eind jaren 20 tot circa 1935 werd er geracet op Phillip Island, toen op een vliegveldje op zo’n 2 km vanaf het huidige circuit. In 1951 besloten een aantal heren om weer te gaan racen op ‘The Island’. In 1952 werd de grond gekocht waarna met de bouw kon worden begonnen. Het duurde vanwege tegenvallers, financieel en technisch, eventjes maar in december 1956 werd het circuit officieel geopend.
In de jaren die volgen worden een aantal ‘Trophy’ races gereden en in 1960 wordt de eerste 500 mijls race gereden. Dit was echter het begin van het einde voor het circuit want door de vele beschadigingen aan het circuit, wat vanwege een tekort aan financiële middelen niet gerepareerd kon worden, werd het circuit in 1962 gesloten en het evenement vertrok naar Bathurst, waar het nog steeds gehouden wordt.
Het circuit werd gekocht en opgeknapt en in 1969 weer geopend waarna er voornamelijk touringcar kampioenschappen worden verreden. Ook nu raakte het circuit steeds meer beschadigd en aan het einde van de zeventiger jaren werd er nog maar nauwelijks gereden op het inmiddels beroemde circuit. In 1985 werd het circuit overgenomen waarna pas in 1988, toen ze te horen hadden gekregen dat er een race in het WK voor motorraces gehouden mocht worden, de nodige aanpassingen gedaan werden waarna in 1989 de eerste race verreden werd.
Een jaar later volgt de eerste race in het WK Superbike en weer een jaar later raakt Phillip Island de Grand Prix kwijt aan Eastern Creek omdat de regering van New South Wales meer bood om zodoende meer toeristen naar het gebied te trekken.
Na een afwezigheid van zes jaar krijgt Phillip Island weer het recht om de Grand Prix te organiseren en heeft dat sindsdien mogen blijven doen.
Het 4,448 km lange circuit met 5 rechter- en 7 linkerbochten is zeer vloeiend en snel en is dan ook erg populair bij de meeste coureurs. Het circuit lijkt wat dat betreft wel een beetje op het oude Assen en heeft net als het circuit van Drente ook bochten met positieve en negatieve verkanting. Belangrijk op dit circuit is een hoge gemiddelde snelheid. Eveneens van groot belang is de wind, het kan namelijk flink waaien op het langs de kust gelegen circuit.

De door de FIM aangekondigde wildcards voor deze race:

125cc klasse
70 Blake Leigh-Smith (AUS-Honda) Leigh-Smith Racing
73 Jackson Leigh-Smith (AUS-Honda)Leigh-Smith Racing
96 Rhys Moller (AUS-Honda) Rhys Moller Racing

250cc klasse

89 Chow Ho Wan (CHN-Aprilia) Zongshen Team of China

Records:

Records MotoGP:
Beste ronde: 1’29.020 – Nicky Hayden, Honda, 2006 – 179,878 km/u
Ronde record: 1’30.332 – Marco Melandri, Honda, 2005 – 177,266 km/u
Topsnelheid: 331,4 km/h – Sete Gibernau, Ducati, warm-up

Records 250cc:
Beste ronde: 1’32.099 – Sebastian Porto, Aprilia, 2004 – 173,865 km/u
Ronderecord: 1’33.381 – Sebastian Porto, Aprilia, 2004 – 171,478 km/u

Records 125cc:
Beste ronde: 1’36.625 – Mika Kallio, KTM, 2006- 165,721 km/u
Ronderecord: 1’36.927 – Alvaro Bautista, Aprilia, 2006 – 165,204 km/u

Weersvoorspelling
Als we naar de voorspelling kijken lijkt het dit weekend droog te blijven met temperaturen tussen de 18°C en 25°C.

Tijdsverschil:
Er is weer een aanzienlijk tijdsverschil van acht uur. Waar normaal de trainingen om 09:00u beginnen zal nu om 01:00u Europese tijd getraind gaan worden. De 125cc kwalificatie begint om 05:05u gevolgd door de MotoGP om 05:50u en de 250cc om 07:05u. De races beginnen zondag om 04:00 met om 05:15 de 250cc race en om 07:00 de MotoGP race.

Volgende race
Een week na deze race zal het MotoGP paddock hun tenten opslaan in Maleisië voor de races op het Sepang circuit.