Jack Middelburg behoort ongetwijfeld tot de grootste wegracecoureurs die Nederland heeft voortgebracht. Na meerdere malen Nederlands kampioen te zijn geweest in zowel de 350cc, 500cc en 750cc klasse, maakte Middelburg, alias Jumping Jack, in 1979 definitief de overstap naar de Grand Prix. Dit zou hem zeker geen windeieren leggen. In 1980 slaagde Middelburg erin de Dutch TT in de 500cc klasse te winnen. Zijn grootste overwinning behaalde Jack echter in 1981 op het circuit van Silverstone, waar hij op verouderd materiaal de toppers van destijds uit de fabrieksteams het nakijken gaf.
Al gedurende de trainingen voor de GP van Silverstone presteerde Jack bovenwel. Met zijn Suzuki uit 1980 slaagde hij erin de derde trainingstijd neer te zetten achter Graeme Crosby (Suzuki) en Barry Sheene (Yamaha). Daarmee slaagde Middelburg erin andere mannen op fabrieksmateriaal als WK-leider Marco Lucchinelli (Suzuki), regerend wereldkampioen Kenny Roberts (Yamaha) en Randy Mamola (Suzuki) voor te blijven. Voor het eerst doet ook de Amerikaan Freddie Spencer mee aan de WK-cyclus op de revolutionaire Honda viertakt-machine. Spencer heeft het grote probleem nog nooit eerder door middel van een duwstart een race te zijn begonnen. Twee jaar later, in 1983, zou Spencer echter al zijn eerste wereldtitel pakken in de 500cc, ook op Honda.
Bij de start neemt polesitter Crosby direct de leiding voor Roberts, Sheene en Lucchinelli. Middelburg gaat als vijfde de eerste bocht in, maar wordt in de eerste ronde nog gepasseerd door Mamola en Kork Ballington op de gifgroene Kawasaki. Crosby, Roberts, Sheene en Lucchinelli slaan direct al een klein gaatje ten opzichte van de rest. In de derde ronde trekt Crosby zijn machine echter onderuit. Roberts kan Crosby maar net ontwijken en moet van zijn lijn af. Sheene legt zijn motor ook plat en neemt in zijn val Lucchinelli met zich mee. Door de driedubbele valpartij ontstaat een nieuwe kopgroep met Roberts en tevens Mamola, Ballington en Middelburg die de aansluiting hebben hervonden.
Gedurende een aantal ronden zijn Roberts, Mamola en Ballington aan het stuivertje wisselen om de koppositie. Middelburg volgt op een kleine seconde en bemoeit zich verder niet met het gevecht. De vier zijn inmiddels ver weggereden van de Fransozen Bernhard Fau en Marc Fontan die zich op een vijfde en zesde plek bevinden.
In de 8e ronde zit Middelburg weer aan de staart van Ballington en even rijdt Jack op een derde positie. Ballington pakt hem echter al vrij snel weer terug. Mamola heeft ondertussen de leiding van Roberts overgenomen en lijkt in een aantal ronden tijd de kopgroep een beetje uit elkaar te trekken. Inmiddels dient zich ook de eerste achterblijver aan. Het is Marco Lucchinelli die na zijn val weer op de motor is gestapt in de hoop toch nog een paar punten te pakken voor het wereldkampioenschap. Lucchinelli geeft duidelijk ruimte aan de passerende kopgroep, maar Roberts gebaard echter hevig naar de Italiaan als hij hem voorbij is.
In de 18e ronde dient zich weer een aantal achterblijvers aan. Bij het inhalen van deze langzamere coureurs slaagt Middelburg erin opnieuw de derde plek van Ballington over te nemen. Ballington moet direct een groot gat laten ten opzichte van de eerste drie en dezelfde ronde brengt hij de Kawasaki nog aan de pits met machineproblemen.
Middelburg gaat in de ronden die daar op volgen zich steeds meer vastklampen aan zijn twee voorgangers. Met plaagstootjes meldt hij zich duidelijk aan het adres van Mamola, liggend op een tweede plek. Bij het ingaan van de 27e ronde neemt Jack daadwerkelijk de tweede plaats van Mamola over. Hier is het Mamola die direct een gat moet laten, vanwege een plotseling gebrek aan vermogen. Middelburg kruipt zo diep mogelijk achter de kuip van zijn machine om in het spoor te blijven van Roberts.
Bij het ingaan van de 28e en laatste ronde neemt Middelburg de leiding over van Roberts, op dezelfde plek waar hij een ronde daarvoor Mamola wist te passeren. Middelburg weet een klein gaatje te slaan ten opzichte van Roberts, die in de laatste bochten Middelburg nog zeer dicht weet te naderen, maar het blijkt net niet genoeg te zijn. Uitkomend uit de laatste bocht met volle snelheid komt Jumping Jack als eerste over de finish voor Roberts en de nog als derde gefinishte Mamola. Aan het eind van het rechte eind wordt Middelburg opgevangen door enkele dolenthousiaste teamleden. Meteen trekt Jack zijn handschoenen uit en gaat de helm van het hoofd. Met de arm in de lucht maakt Middelburg een ereronde voor het duizendkoppige Britse publiek.
Tekst: Asse Klein, [email protected]
Bron foto: www.dlc.fi