Racesport laat via een roulerend systeem een aantal mensen uit de Nederlandse racesport wereld aan het woord. We bijten het spits af met 250 cc coureur Allard Kerkhoven
Hallo racefans,
Het komende race seizoen zal ik uw racende reporter zijn in het ONK 250.
Ik zal me even aan u voorstellen. Mijn naam is Allard Kerkhoven, havo scholier en net 17 jaar oud geworden.
Zoals gezegd rijd ik in de ONK 250 op de Honda van Bert Kamphorst in het team van Wilco v.d. Pol Sierhekwerken, als teammaat van Gert Pieper. Ik ben in 1999, toen ik 14 was begonnen met brommerraces op een Honda MB 50.
In 2000 werd het de Yamaha TZR125 Cup, om in 2001 over te stappen naar de Aprilia 125 Cup waarin ik kampioen werd.
Dit jaar begint het echte werk in het ONK op de Honda, oktober vorig jaar ben ik er voor het eerst mee wezen rijden op Zolder. Dit is pas echt kicken!!! Afgelopen winter en voorjaar ben ik samen met Gert al wezen trainen in Spanje en Frankrijk, toch wel handig zo`n oude rot erbij, want van hem kan ik echt veel leren.
Tijdens de trainingen in Magny Cours in maart ging het rijden erg lekker, maar tijdens het allerlaatste kwartiertje ging ik er even keihard af. Zelf had ik niks, maar de Honda was finaal in tween gebroken, dat was echt balen. Nergens ter wereld een frame te krijgen, dus werd Nico Bakker aan het werk gezet. Onze kanjer Bert Kamphorst heeft werkelijk gigantisch werk verzet om de fiets weer in elkaar te krijgen voor de race in Hengelo.
Afgelopen weekend was het dan zover, de eerste ONK.
Ik had nog nooit op Hengelo gereden, ik was er alleen als publiek al een paar keer geweest.
De weersvoorspellingen waren niet best, hoewel ik geen hekel heb aan regen rijden, maar je wordt er alleen zo verrekte nat van. De eerste keer de baan op was wel even een apart gevoel, stond ik zomaar tussen v.d Lagemaat, Pieper, Lakerveld en andere bekendere racers. Die gasten zag ik tot nu toe alleen maar vanaf de tribune, want bij elke ONK de laatste 10 jaar was ik erbij om te kijken.
De eerste training was om het circuit te leren kennen. Die slingers voor de molenbocht zijn wel heel erg mooi om doorheen te knallen en complimenten voor de grindbakken. Goed idee voor de andere stratencircuits misschien?
De eerste tijdtraining in de regen ging het best wel lekker, met een 12e tijd reed ik toch niet echt in de weg. Na afloop bleek dat een zuiger een klemmertje had gehad, dus moest er een nieuwe in. Voor de tweede tijd training moest ik van Bert drie rondjes rustig aan doen om de zuiger in te rijden. Maar omdat we met zÕn allen zagen dat er een grote bui aan stond te komen moest er zo gauw mogelijk een snelle tijd neer gezet worden. Hierdoor ging Jaap Hoogeveen er meteen in de eerste ronde al af en zaten we met de rode vlag. Jaap had zich zeer gedaan en de ambulance was nodig, maar die bui kwam maar dichterbij en ik moest die zuiger nog inrijden!! Toen we weer verder konden gaan trainen, reed ik nog maar even snel 2 rondjes met niet te veel toeren en toen ik er even voor ging zitten om de Honda nou eens even lekker te gaan laten gillen, begon het al te miezeren. Shit! De tijd verbeteren zat er niet meer in. Met een zeventiende tijd had er volgens mij zeker meer in gezeten. Maar ja volgende keer beter zullen we maar zeggen.
Voor de wedstrijd op zondag hadden Gert en ik even onze weerprofeet geraadpleegd. Het zou al snel na de start gaan regenen, dus we kozen beiden voor regenbanden. De wedstrijdleider had waarschijnlijk dezelfde weerprofeet want in het parc ferme gaven ze aan dat het een wet-race werd. Gert en ik dolle pret want de rest stond op slicks.
Toen we opgesteld stonden voor de verkenningsronde verdwenen er steeds meer rijders naar de pitstraat om banden te wisselen, sommigen zelfs tegen de rijrichting in rijdend, onder gejoel van het publiek. We vertrokken dus maar met z`n drien aan de verkenningsronde, Emile Litjens was net zo`n bijdehandje, met de juiste banden.
Voor de start stond dus iedereen wel op de juiste banden. M`n start ging redelijk en ik voelde dat het lekker ging, ik kwam de eerste bocht goed door (altijd even spannend) en was voor post 5 al zo`n zes plaatsen naar voren geschoven. Met het aanremmen voor deze bocht had ik gepland er weer een paar te pakken, maar toen ik begon te remmen gebeurde er niet zoveel. Shit!!! Rechtdoor dan maar. Als allerlaatste weer de baan op en er weer voor gaan, ik zag in de verte nog net iemand rijden. Maar door frustratie verremde ik me twee bochten later ook weer in de chicane en moest hierdoor door de grindbak, maar dat liep goed af.
Twee rondes later had ik inmiddels al weer een aantal rijders gepasseerd toen met het aanremmen van de Molenbocht er weer bijna geen rem aan boord was, dus weer rechtdoor. Toen ik eindelijk stilstond, heb ik eerst gekeken of de remklauwen er nog wel aanzaten.
Nu maar even wat minder doorgaan en heel uit zien te rijden, heel erg jammer want de Honda liep echt hard en er had best een goed resultaat ingezeten. Bleek na afloop 16e geworden, net geen puntje, jammer. Maar volgende week in Assen ga ik het opnieuw proberen!!!
Hopelijk tot ziens in Assen,
Allard # 44