Dit keer mochten we weer rijden op het ÔgeweldigeÕ stratencircuit van Tolbert. En uitgerekend na weken droogte begon het een paar dagen voor de race weer eens vanouds te regenen.
De eerste training was voor ons ook weer nieuw met de Yamaha, en daarom begonnen we maar met de laatste afstelling van Assen. Hiervan bleek de gearing al gauw niet te kloppen, maar daar kon dan jammer genoeg tijdens de training niets aan gedaan worden. Hoewel het erg spannend was met de blinde bochten, waar ze ook nog eens bijna iedere ronde wel weer opnieuw grind en modder de baan op reden, was het niet echt een pretje! Daarom was ik ook niet echt ontevreden met mijn negende tijd. Voor de tweede training had ik nog overlegd met Torleif Hartelman over een juiste gearing. Achteraf bleek deze prima te kloppen. Met precies aan het einde van het rechte eind net niet tegen de begrenzer aan en kon ik tenminste alle bochten in de tweede versnelling pakken.
Tijdens deze training ging het sturen ook een stuk lekkerder alleen iedere ronde was er wel weer iets, dan reed er iemand in de weg, dan een schakelfoutje en door de training heen begon de achterband het ook nog moeilijk te krijgen (al was dat niet gek voor een inmiddels al twee trainingen oude band). Hierdoor lukte het me jammer genoeg net niet om mijn tijd te verbeteren. Omdat anderen nog wel hun tijd verbeterden zakte ik ook nog eens van de 9e naar de 12e plaats. Ik baalde dan ook behoorlijk, want ik wist zeker dat ik er nog wel een seconde vanaf zou kunnen rijdenÉ.
De zondag ochtend hadden dit keer weer eens lekker een warm-up. Hier wilde ik ook nog eventjes goed mijn best doen om goed aan de race te kunnen beginnen. Het ging dan ook snel erg lekker, ik haalde ook collegaÕs in die ik Õs middags liever in de race ook zou in halen. Maar na een paar ronden begon het weer eens ÔlekkerÕ te regenen. We hadden gelukkig de tweede motor klaar staan op regenbanden zodat ik deze nog snel kon pakken. Op de baan was het maar erg rustig en kon ik nog even wennen aan de regenbanden (dit was pas de tweede keer dat ik op de Yamaha met regenbanden rijd) en dat kwam misschien goed van pas omdat ze voor die middag regen opgaven.
Voor de race was het echt spannend wat het weer precies zou gaan doen. Daarom hadden we ook drie setjes velgen klaar met elk een ander type band. Doordat het nog niet bekend was of het een dry of wet race zou worden ging ik met de droogweer motor naar de start. Dit ging allemaal nog goed totdat we klaar stonden voor de start, toen begon het weer te regenen en na duidelijk protest van de rijders kregen we we tien minuten om voor de uiteindelijke banden te kiezen. Omdat het er nogal moeilijk uitzag hadden wij (mijn vader, oud coureur Henri Minnen en ik) gekozen voor intermediates. Nog bedankt voor de hulp Henri!.
Toen we op de start-grid stonden leek het de goede keus, alleen hadden we deze banden niet op de bandenwarmers staan en zodoende waren de eerste ronden lastig. Hierdoor lag ik in het begin ook maar 15e. Na een aantal ronden ging het steeds lekkerder en begon ik anderen in te halen en kwam ik op de negende plaats terecht. En ik reed ook gelijk weg van mijn achtervolgers, maar het gat voor me op Jeroen Turkstra was inmiddels erg groot. Aan het einde van de race begon het weer te regenen en werd het steeds lastiger met de intermediates en gingen de rondetijden erg omhoog, waardoor de mannen met de volle regenbanden weer sterk naar voren kwamen. Zo ook de eerder gevallen Erik van Loon en de laatste bocht kwam ook nog Matthijs vd Wal voorbijÉ.
Hierdoor belandde ik dan op de 11e plaats. Maar het ergste was dat ik 3 plekken achter mijn grootste tegenstander in het klassement Turkstra was geeindigd. Toch sta ik sta nog steeds op de achtste plaats in de stand waarin Barry Veneman inmiddels Nederlands kampioen is geworden en hierbij zou ik hem dan ook willen feliciteren.
Komend weekend gaan we nog iets veel leukers doenÉ ik ga namelijk deelnemen aan het EK Supersport tijdens de WK Superbike op het circuit van Assen. Ik start hier onder nummer 30 in de bekende van de Pol rood/grijs kleuren.
Hopelijk tot ziens,
Allard#30