Unieke veiling op de Rai

87

Naast Jurgens test op de M1 viel ons op zijn site op dat we meer nieuws hadden gemist bij deze dus nog meer nieuws; In samenwerking met MotoRAI, Jurgen van den Goorbergh, Yamaha, Moto-art en Ten Kate Racing Team zal op zaterdag 29 november a.s. rond 14.00 uur tijdens de MotoRAI te Amsterdam op het podium in hal 11 een unieke veiling worden gehouden waarvan de opbrengst ten goede komt aan Riders for Health. Onder andere de volgende artikelen zullen worden geveild: – Race-overal Jurgen vd Goorbergh – Race-laarzen Carl Muggeridge – Race-laarzen Chris Vermeulen – Race-laarzen Christian Kelner – Team-kleding Petronas (gesigneerd door Carl Fogarty, Troy Corser en James Haydon) – Boek Kevin Schwantz (gesigneerd)

RIDERS FOR HEALTH – Wat we doen:
Afrika is onvoorstelbaar groot en de mensen wonen er erg wijd verspreid. Dat betekent dat als je de mensen die in de afgelegen gebieden wonen gezondheidszorg wilt verlenen, je naar de mensen toe moet gaan. Maar hoe? Lopen is te langzaam en vierwiel aangedreven voertuigen zijn te duur. Het antwoord is eenvoudig….. motorfietsen.







Vele jaren hebben de diverse ontwikkelingsinstellingen en anderen geprobeerd om voor het werk in de afgelegen gebieden motorfietsen te gebruiken, wat bijna allemaal is mislukt. Riders for Health, als afgevaardigde van de motorfietsgemeenschap, heeft samen met haar Afrikaanse collegae een onderhouds-systeem ontwikkeld voor de motoren die onder moeilijke omstandigheden hun werk moeten doen. Het credo van het systeem luidt: “regelmatig gepland onderhoud leidt tot nul pechgevallen”. En het werkt. Het maakt niet uit waar het wordt toegepast: Leshoto, Zimbabwe of Ghana, overal worden de vloten motorfietsen erg effici‘nt gebruikt omdat ze geen last meer hebben van uitval door pech.

Afrika heeft nooit eerder zoiets meegemaakt. Stichting Riders for Health Benelux ondersteunt het project in Gambia. De onderhoudsafdelingen worden gerund door Afrikaanse professionals, die in het begin worden gesteund door de vloot-adviseurs van Riders for Health. Als de onderhoudsmensen genoeg ervaring en kennis hebben opgedaan dan trekt de vloot-adviseur zich langzaam maar zeker terug. Op deze manier is zo’n onderhoudsapparaat niet afhankelijk van een externe manager. Verder is het ook erg belangrijk voor de Afrikaanse gemeenschap zelf, dat dit werk door de Afrikanen zelf wordt gedaan en uitgedragen.
Is het effectief? Wel, in sommige delen van Afrika is de gezondheidszorg met meer dan 500% verbeterd. Dus als we zeggen “Motorfietsen Redden Levens”, dan menen we het.

Hoe uw donaties ons helpen
De kosten voor het onderhouden van een motor in Afrika, op een dusdanige manier dat de motor niet kapot gaat, liggen rond de Û 0,15 per kilometer (inclusief de eventuele vervanging van de motor). Om een dorp te bereiken moet een gezondheidswerker ongeveer 10 kilometer rijden. De kosten daarvoor bedragen ongeveer Û 1,50. Een dorp heeft gemiddeld 1000 inwoners. Voor Û 1,50 stelt u de gezondheids-werker in staat een enorm aantal mensen te bereiken. Ze krijgen technische assistentie bij hygi‘nische voorzieningen, advies bij voeding en kinderverzorging, informatie over voedsel-hygi‘ne en duizenden andere dingen die de levensomstandigheden verbeteren. Vele duizenden mensen kunnen worden voorzien van de meest primaire gezondheidszorg voor een, in onze ogen, handje kleingeld.
De kosten voor 4-wiel aangedreven voertuigen zijn hoger: ongeveer Û 0,40 per kilometer. Maar dit soort voertuigen kan wel meer mensen vervoeren, dus de kosten per bezoek van een gezondheidswerker zijn ongeveer hetzelfde.

Voor meer informatie: www.riders.org voor project-nieuws Afrika, of www.riders.nl voor nieuws Nederland.

Riders for Health – stand 11.081
Moto-art – stand 10.009
Yamaha – stand 11.022

Bron www.vdgoorbergh.com