Verkiezing Motorsportman en Motor van het Jaar 2002

55

Alweer voor de 25e keer organiseerde MOTO 73, Nederlands grootste motormagazine, dit jaar de verkiezing van de Motorsportman en de Motor van het Jaar. Net als in voorgaande jaren kozen duizenden lezers van het blad hun favoriete sporters en hun favoriete motoren.

Voor het zesde opeenvolgende jaar kreeg Jurgen van den Goorbergh (32) de meeste stemmen. De import-Monegask deed aan het eind van het wegrace-seizoen van zich spreken door prima resultaten te behalen in de Grands Prix van Australi‘ en Valencia. Achter de oppermachtige viertakten was hij in die beide races in de MotoGP-klasse de beste coureur op een tweetakt. Ondanks dat Van den Goorbergh op een fabrieks-Honda aan de start kwam, kende hij toch een vrij moeizaam seizoen, omdat de experimentele Bridgestone-banden waar hij mee reed nog voor verbetering vatbaar waren. Hoewel meerdere races voor hem teleurstellend verliepen, mag hij toch terugkijken op een redelijk geslaagd seizoen. Misschien wel zijn laatste seizoen in de GP’s, want zoals het er nu naar uitziet lijkt hij in 2003 buiten de boot te vallen.







Op de tweede plaats eindigde Henk van de Lagemaat (34). In het bijprogramma van de Asser TT schitterde de coureur uit Everdingen in de EK-race in de 250cc-klasse. Hij won die race magistraal. Volgens de vorige week gepubliceerde startlijst van de GP’s in 2003 volgt Van de Lagemaat Van den Goorbergh op als enige Nederlandse GP-rijder. Van de Lagemaat heeft zich verbonden aan het team van Arie Molenaar en zal aan de GP’s in de 250cc-klasse deelnemen.

De derde plaats ging naar de Limburger Kyro Verstraeten. De grote hoeveelheid stemmen op hem is een fraai eerbetoon van de lezers van MOTO 73 aan de aan een ongeneeslijke ziekte overleden coureur uit Echt. Aanvankelijk leek Verstraeten zijn ziekte te hebben overwonnen en kon hij terugkeren op de circuits. Hij vierde begin juni zijn rentree met een zege tijdens een ONK-race in Assen. Enige tijd later sloeg de ziekte weer toe. Begin augustus overleed Verstraeten op 25-jarige leeftijd.

Het Italiaanse merk Ducati timmert in het wereldkampioenschap Superbike stevig aan de weg. Er mag zelfs gesteld worden dat Ducati de smaakmaker van dit kampioenschap is. Bij de Superbikes dienen de racemotoren af te stammen van de productiemotoren. Dat het verschil tussen de motoren op het circuit en de motoren op de openbare weg niet al te groot is, bewijst Ducati al jarenlang. De productiemotoren lijken rechtstreeks van het circuit te komen. De deze zomer geˆøntroduceerde 999 bevestigt dat beeld. De lezers van MOTO 73 kozen daarom de Ducati 999 tot Motor van het Jaar 2002.

De Italiaanse volbloed laat twee Japanse modellen achter zich. Eveneens supersportieve motoren, de Suzuki GSX-R1000 en de Yamaha YZF-R1.