Het TT Circuit Assen is met zijn 77-jarige historie (sinds 1925) het oudste en bekendste Grand Prix-circuit ter wereld. ÔAssenÕ is de enige baan die sinds de invoering van het officile FIM wereldkampioenschap in 1949 onafgebroken ieder jaar een GP organiseerde, is het snelste en langste race-circuit uit de Grand Prix-cyclus en is met Phillip Island en Valencia het enige circuit ter wereld waar zowel een Grand Prix als een Superbike WK-race wordt verreden. Assen is simpelweg mr, dat vinden ook tal van topcoureurs in zowel de motorsport als de autosportÉ, die als rijder of als gast aanwezig zijn op zaterdag 29 juni tijdens de 72e Gauloises Dutch TT.
JURGEN vd GOORBERGH – MotoGP
“Thuisvoordeel in Assen is er eigenlijk niet. Er zijn veel MotoGP-coureurs die mr meters op Assen hebben gereden dan ik. Maar de ervaring levert altijd bruikbare extra info op, wat zeker een paar plaatsen op de startgrid scheelt. Assen heeft altijd iets speciaals. Ook wat het publiek betreft. Tijdens de race v_l je hun aanwezigheid! Je ziet ze niet n voor n zitten, maar de steun en het enthousiasme merk je cht. Vooral bij de fans op mijn ÔeigenÕ Van den Goorbergh tribune in de Strubben-bocht!”
VALENTINO ROSSI – MotoGP – 500cc WERELDKAMPIOEN 2001
ÒAssen is helemaal te gek. De baan is ongelofelijk, misschien wel het mooiste circuit ter wereld. Hij is zwaar voor de coureurs, maar goed voor het publiek. Samen met Suzuka is het de technisch zwaarste piste. Winnen op Assen is moeilijk. Al twee jaar achtereen zat de regen me tegen, maar op 29 juni zal ik na mijn GP-overwinningen op Assen in 1997 (125cc) en 1998 (250cc) er net als mijn vader in 1979 zegevierenÉ!Ó
MAX BIAGGI – MotoGP / 500cc RUNNER UP
ÒDe Dutch TT is altijd al een van de beste Grand Prix ter wereld geweest. Het is een mooie baan, die ook bij regen veel grip biedt. Dat het publiek zo dicht bij de baan zit geeft ook voor ons als coureurs een apart gevoel. Assen is en blijft een van mijn favoriete circuits, zeker na de 250cc GP-zeges in Õ94 en Õ95 en mijn 500cc overwinning van 2001.Ó
JARNO JANSSEN – 250cc GRAND PRIX
ÒVoor een Nederlandse coureur is Assen wel hl speciaal. De lay out van de baan, met zÕn snelle vloeiende lijnen ligt me goed. Als je hier de exact juiste lijnen weet te rijden, ook in de bochten met de schuine verkanting, zie je je tijden omlaag gaan. Ja, Assen blijft uniek, ook al heb ik er op de juiste momenten niet altijd evenveel geluk gehadÉ!Ó
BARRY VENEMAN – EK SUPERSPORT
ÒOp Assen reed ik mijn eerste race en ik stond er met de Superstock 400 en Supersport 600 vaak op de 1e startrij en het podium. Met de 500cc Honda was dat een stuk moeilijker. Het is een baan die je nergens anders ter wereld tegenkomt en het is echt te gek dat de Nederlandse fans en media je, ondanks de druk van een thuis-race, enorm veel steun geven.Ó
SHINYA NAKANO – MotoGP
“Toen ik 1999 mijn eerste GP-seizoen reed maakte de Dutch TT in Assen de meeste indruk op me. Ik heb er toen na mijn 5e plaats in de 250cc race zelfs de 500cc wedstrijd vanaf de tribune gekeken. Daar beleefde ik de unieke sfeer die het publiek meemaakt, door zo dicht langs het circuit te zitten. Te gek gewoon!”
JOS VERSTAPPEN – EX-FORMULE 1 COUREUR
ÒDe verschillen tussen mijn voorlaatste bezoek aan het TT Circuit Assen in 1995 en tijdens de afgelopen Rizla+ Racing Day zijn heel groot. Er is voor 60 miljoen gulden geønvesteerd en het is een mooi circuit dat qua voorzieningen kan de toets der kritiek voor Formule 1 doorstaan. Er zijn mooie vloeiende lijnen, maar ik kan niet beoordelen of de baan Formule 1-waardig is. Daarvoor ontbreekt het me aan race-ervaring op Assen.Ó
ALLARD KALFF – AUTOCOUREUR en EX F1 PRESENTATOR
ÒAssen heeft charme, is een circuit met een geweldige motorsporthistorie dat bouwt aan haar autosportgeschiedenis. Als je er komt, kom je ook echt ergens binnen. Assen is niet ÔklinischÕ, maar er hangt sfeer en drama. Het circuit is smal, het gras glad en de grindbakken enorm goed. Met de mooie vloeiende bochten kan je een mooi ritme opbouwen. Ik reed er hele fijne races met een nog fijner publiek. Te gek gewoonÉ!Ó