Even een zijstap

201

Racesport.nl heeft zich altijd op de tweewielers gericht en we zullen dit blijven doen, maar omdat het zo bijzonder is vandaag TWEE uitstapjes.

Dutch Truck Grand Prix: Nieuwe uitdaging voor Jan Lammers







Jan Lammers debuteert op Assen en in MAN race truck
Jan Lammers, een van Neerlands bekendste autocoureurs, heeft een nieuwe uitdaging gevonden. Na in bijna alle racecategorie‘n op autosport gebied in actie te zijn geweest, staat de 47-jarige coureur opnieuw voor een debuut. Op 27 en 28 september aanstaande zal Jan namelijk starten in de Dutch Truck Grand Prix op het TT Circuit Assen in een speciaal geprepareerde MAN race truck en ook voor het eerst als coureur op het TT Circuit Assen.

Jan Lammers: (zie Foto) ÒHet wordt mijn eerste race op het TT Circuit Assen. Ik ben al wel heel vaak in diverse functies actief geweest op Assen, maar heb er nooit als coureur geracet. Maar ik kijk evengoed uit naar deze nieuwe uitdaging in de MAN racetruck. Het is net alsof je op de 2e verdieping racet. Truck racen is een totaal andere discipline dan wat ik normaal rijd. In tegenstelling tot de open raceautoÕs waarin ik rij, heb ik volgende week een dak boven mijn hoofd. Het zal niet eenvoudig zijn, en ik moet met de billen bloot. Maar een ding staat vast, ik wil er alles uithalenÓ. De routinier op autosportgebied start datzelfde raceweekeinde tevens in de gasten auto van de VeGe-serie, een handige greep van de coureur, die daarmee extra circuitkennis op de snelle omloop van Assen op te doen. ÒNatuurlijk zal het verschil tussen het rijden in de VeGe-serie en de racetruck een groot verschil zijn. Alleen de rempunten zullen al heel veel verschillen, want zoÕn racetruck weegt maar liefst 4,5 ton en heeft 950 pk. Verder hebben de trucks een snelheidsbegrenzer die staat ingesteld op 160 km/uur topsnelheid, maar als je weet dat zoÕn kanon sneller accelereert dan een MotoGP-race machine of een GT3 Porsche, dan staat me heel wat te wachten. Het vermogen van de zware dieselmotoren zit onderin. Aan de PK-gewicht verhouding ben ik wel gewend, maar het koppel is echt heel anders dan wat ik normaal onder mijn stoel heb zitten. Ik zal me aanvankelijk misschien voelen als een kalkoen rond kersttijd, maar er zijn 4 races in het Truck Grand Prix-weekeinde, twee op zaterdag en twee op zondag. Ik heb dus voldoende kans om mijn draai te vindenÓ, vervolgt Lammers.

Jan Lammers begon zijn racecarriˆ¬re als 12-jarig jochie bij de slipschool van Rob Slotemaker, waarna hij met 16 jaar de jongste Nederlandse autoracekampioen ooit werd. Via nationale en internationale autoraces, het behalen van de Formule 3 FIA-titel in 1978 en een Formule 1 loopbaan bouwde Jan in 30 racejaren een grandioze carriˆ¬re opbouwde. Momenteel maakt Jan furore als co-commentator bij RTL Grand Prix en heeft hij zijn eigen Racing for Holland raceteam. Het team komt uit met de nieuwe Dome S101, waarmee Jan deelneemt aan het FIA Sportscar Championship en de 24 uur van Le Mans. In 2002 geeft Racing for Holland de toon aan het kampioenschap. Jan wint met Val op Brno, Magny-Cours en Dijon en vertrekt vier keer vanaf pole position. Samen met een 3e plaats op Estoril en een 2e plaats op Spa is dat voldoende voor het winnen van de FIA titel, zijn tweede titel na het Formule 3 kampioenschap van 1978. Op Le Mans nestelt Jan zich wederom tussen de fabrieksteam (5e startplaats) en komt samen met Hillebrand en Tom Coronel als 8e over de eindstreep. Maar de 47-jarige Jan Lammers weet van geen ophouden en heeft weer een nieuwe uitdaging gezocht. Zo zal Jan naast het geven van een demonstratie met zijn Dome 4 ook als Nederlandse favoriet deelnemen aan de Dutch Truck Grand Prix in een speciale MAN racetruck. Op 16 september testte Jan na de persconferentie van de Dutch Truck Grand Prix voor het eerst in de kolossale racetruck op het TT Circuit Assen. En de kleine Noord-Hollander imponeerde en was geˆømponeerd geraakt van de racetracks. Dus dat belooft wat voor de Dutch Truck Grand Prix in Nederland tijdens het laatste weekeinde van septemberÉ!

Extra veiligheid
Om de veiligheid van het publiek en de coureurs van de 160 km/uur snelle racetrucks met turboÕs te kunnen garanderen, plaatst de organisatie van de Dutch Truck Grand Prix maar liefst 1.850 meter extra vangrail en enkele honderden meters extra hekwerk op het TT Circuit Assen. Met deze extra veiligheidsaanpassing, waarmee een investering van ruim 100.000 euro gemoeid gaat, kregen het circuit en de organisatie zonder problemen de benodigde FIA licentie gekregen. Voor volgend jaar krijgt het evenement ook een vaste plaats op de EK-kalender.

EuropaÕs beste truck racers op Dutch Truck Grand Prix
Het TT Circuit Assen, jaren lang motorcircuit bij uitstek, zal op 28 september 2003 het toneel zijn van een geheel nieuwe discipline. Op die datum kan het Asser publiek kennis maken met de ontzagwekkende ÒRace- en Super TrucksÓ. Met een gewicht van meer dan 5000 kg. , een vermogen van meer dan 1000 (!) pk en uitgerust met 12-liter turbo aangedreven diesel motoren zijn dit de reuzen van de Internationale Trucksport! EuropaÕs beste coureurs verschijnen aan de start van de Dutch Truck Grand Prix om in hun uiterst krachtige zwaargewichten te strijden om de overwinning op het Asser asfalt!

De Race- en Super Trucks vormen twee zeer competitieve klassen binnen het FIA European Truck Racing kampioenschap. Met hun krachtige motorblokken met onbeperkte motorinhoud, voorzien van een of zelfs twee turboÕs, zullen deze racemonsters op het TT Circuit Assen ongetwijfeld voor een fantastische strijd zorgen. Naast de Race- en Super Trucks zullen er op deze Dutch Truck Grand Prix ook een aantal snelle autoklassen aan de start verschijnen.

Primeur voor het TT Circuit Assen
Op de volle startlijst prijken onder andere de namen van regerend Europees Kampioen GERD KˆÐRBER met zijn Buggyra Supertruck en EGON ALLGAUER met zijn MAN Racetruck. Publiekslieveling Kšrber behoort tot de Ôgrootste kampioenenÕ in de sport. Hij won zijn eerste Europese titel reeds in 1991 achter het stuur van een in met beperkte middelen zelf opgebouwde truck. Afgelopen seizoen werd de 40-jarige inwoner van Rheinau wederom gekroond tot Super Truck kampioen en achter het stuur van een fabrieks- Buggyra truck is hij op dit jaar op jacht naar zijn derde titel.

Kšrber zal bij de Super Trucks op TT Circuit Assen, sinds 1925 het toneel van de Nederlandse ronde in het Wereldkampioenschap MotoGP, zonder twijfel sterke tegenstand ondervinden van mannen als ÔFlying FinÕ HARRI LUOSTARINEN, de Duitser MARKUS OESTREICH, de snelle Spanjaard ANTONIO ALBACETE en de Ôjonge hondenÕ DAVID VRSECKY and ADAM LACKO, afkomstig uit Tsjechi‘.

EGON ALLGAUER bepaalt momenteel het tempo bij de Race Trucks, maar bij iedere Europese ronde moet de MAN coureur zich voorbereiden op een hard gevecht om de overwinning. De Dutch Truck Grand Prix zal hierin geen uitzondering zijn. Meest vooraanstaande uitdagers voor de Oostenrijker Allgauer zijn Duitsers LUTZ BERNAU en JOCHEN HAHN, viervoudig Brits kampioen STUART OLIVER, ÔROCKET ROSSÕ GARRETT (GB), ÔFAST FRANKIEÕ VOJTISEK (CZ), DOMINIQUE ORSINI (F) en DANIEL SEILER (CH),

Mail en win een GRATIS ticket

De Dutch Truck Grand Prix geeft enkele vrijkaarten weg voor de WK races op 27 en 28 september. Wat je moet doen is de volgende vraag goed beantwoorden en je antwoord verzenden per e-mail. Welke bekende Nederlandse autocoureur neemt deel aan de eerste Truck GP in Nederland? Stuur je antwoord vˆ_ˆ_r donderdag 25 september aanstaande naar:

[email protected]

Zorg ook dat je naam, volledig adres en telefoonnummer in de e-mail vermeld staan, en ŽŽn mailtje volstaat. Dubbele inzendingen zijn uitgesloten.

NAV-autoraces completeren programma
In het wedstrijdprogramma zullen ook de volgende, door de NAV gecošrdineerde autoraceklassen starten: -Dutch Super Car Challenge; Superlites; VEGE Series; SSSC/Sport 2000; Merwede Springs Golf Cup; tevens is er een parade van USA Trucks. Toegangskaarten voor het evenement kosten EUR 25,- per stuk en zijn te bestellen via www.dutchtruckgrandprix.com of door te bellen met LDP bv, tel. 0592-318055, e-mail [email protected]. De kaarten geven tevens toegang tot de paddock.

USA Heavy duty trucks
In de zomer van 2001 besloten enkele enthousiaste Amerikaanse truck eigenaren, gezamenlijk op pad te gaan en zo ontstond al snel het idee een vereniging voor eigenaren van deze imposante trucks. Puur voor de lol aangeschaft, zeg maar een uit de hand gelopen hobby. Iedereen heeft wel een verhaal te vertellen over zijn truck; machtige machines die in Amerika en Canada immers een bewogen leven achter de rug.

De trucks worden vaak door de leden zelf gerestaureerd en vol passie opgebouwd tot een schitterende showtruck vol chroom en special paint. De gedachte is vaak: een beetje opvallen kan geen kwaad maar is wel leuk.

Het gebrul van de Detroit, Catterpillar en Cummings motoren klinkt voor deze bende dan ook als muziek in de oren. The Masters of the Highway zijn in Europa een niet allerdaagse verschijning. De trucks vari‘ren in lengte van af 8 tot 11 meter en zijn gemiddeld 2,50 breed. Sommige combinaties bereiken een lengte van 21 meter!

Go & Stop sprint
In het pauzeprogramma van beide dagen van de Dutch Truck Grand Prix wordt door de firma Kreeft Opleidingen de ÔGo & StopÕ sprintcompetitie gehouden. De ÔGo & StopÕ is een sprint tussen twee Race Trucks, waarbij de beheersing van het voertuig van groot belang is. Naast het verkrijgen van zoveel mogelijk snelheid, moeten de deelnemers met hun zware Race Trucks ook weer voor een bepaalde markering tot stilstand komen.

Aan het eind van het sprinttraject staan drie paaltjes opgesteld. De voorste van die paaltjes moet door de Race Truck aangetikt worden en moet vervolgens omvallen. De twee paaltjes daarachter moeten blijven staan. Wordt ŽŽn of beide achterste paaltjes omgereden of omgetikt door het eerste paaltje, dan krijgt men 3 strafseconden. Om schuin aanrijden te voorkomen worden pionnen geplaatst waartussen geremd moet worden. Deze pionnen moeten blijven staan.

Er worden zowel op zaterdag als op zondag diverse manches gereden. De snelste tijd telt. Op zondag starten de snelste deelnemers tegen elkaar.

Entreeprijzen
De entreeprijzen voor de Dutch Truck Grand Prix zijn uiterst billijk. Zaterdag kunnen de trainingen en de eerste twee races voor de Dutch Truck Grand Prix al gevolgd worden voor slechts Û 10,-. Een entreebewijs voor zondag kost aan de kassaÕs Û 25,-, maar wie in de voorverkoop zijn kaarten aanschaft bespaart 5 euro en betaalt Û 20,-. Een weekend-ticket (passe-partout) kost aan de kassaÕs Û 30,-, terwijl zoÕn 2-daags passe-partout in de voorverkoop 5 euro goedkoper is: Û 25,-. Alle tickets geven eveneens toegang tot de paddock en de diverse tribunes van TT Circuit Assen. Voor voorverkoop van tickets kan je surfen naar www.dutchtruckgrandprix.com of bellen met (0592) 31 80 55.

TIJDSCHEMA DUTCH TRUCK GRAND PRIX
ZATERDAG 27 SEPTEMBER
10.00 – 10.45 Truck GP Vrije training
10.55 – 11.35 Dutch Super Car Challenge Tijdtraining
11.45 – 12.30 Truck GP Tijdtraining

12.30 – 13.30

13.30 – 14.00 TRUCK GP Race 1
14.10 – 14.50 Superlite & SRCC Tijdtraining
14.55 – 15.35 Merwede Springs Golf Cup Tijdtraining
15.45 – 16.25 TRUCK GP Race 2
16.30 – 17.10 VEGE Series Tijdtraining
17.20 – 18.00 Dutch Super Car Challenge Race 1

ZONDAG 28 SEPTEMBER
11.00 – 11.30 Truck GP Warm-up
11.40 – 12.00 Dutch Super Car Challenge Warm-up
12.10 – 12.45 TRUCK GP Race 3

12.45 – 13.45 Parade USA Trucks en div. demo’s

13.45 – 14.40 Dutch Super Car Challenge Race 2
14.50 – 15.20 Superlite & SRCC Race
15.30 – 16.15 TRUCK GP Race 4
16.25 – 17.05 Merwede Springs Golf Cup
17.15 – 17.55 VEGE Series Race

Zondag 28 september a.s. TT Circuit Assen: de spectaculaire Race Trucks bestrijden de allereerste Dutch Truck Grand Prix!