John Bakker in EK Supersport Assen

198

Na heel wat gesprekken en wikken en wegen heeft Terneuzenaar John Bakker kunnen besluiten tijdens het WK Superbike op 4 en 5 september in Assen deel te nemen aan de EK Supersport race. Voor deze gelegenheid is hij ondergebracht bij het team van YAMAHA Racing Support Nederland, op natuurlijk een YAMAHA, een R6 RS. Bakker gaat op dit moment, na het behalen van de titel in 2003, aan de leiding in het Open Nederlands Kampioenschap Superstock. Ook daar komt John uit met een YAMAHA, dan echter met een R1.

ÒMijn ambitie was dit jaar in Assen deel te kunnen nemen als wild-card in het WK Superbike. De nieuwe bandenregeling maakt dat je een zeer forse investering moet doen en met een Superstock motor zonder extra aanpassingen heb je ook weinig te zoeken bij de Superbikes, tenzij het regent. Voor slechts ŽŽn race zoÕn berg geld uitgeven is onverantwoord. Navraag leerde dat YAMAHA Racing Support Nederland een Supersport motor vrij had en dit team, niet onverdienstelijk in heden en verleden, werkt eigenlijk op een zelfde wijze als mijn reguliere ONK team, YAMAHA-GS Racing. In goed overleg is besloten dat ik deze eenmalige overstap doe, om zo toch weer te proberen me internationaal in de kijker te rijdenÓ, aldus John Bakker.







Het team van YAMAHA Racing Support Nederland, o.l.v. voormalig Supersport coureur Torleif Hartelman, verwierf reeds nationale en internationale faam. Harry van Beek, gewezen Nederlands kampioen Supersport en voormalig EK deelnemer en Bob Withag, een van de concurrenten van John in het ONK Superstock, completeren dit weekend het team. De eerste komt, evenals John, op 4 en 5 september uit in het EK Supersport en Bob neemt eenmalig deel aan het EK Superstock, de klasse waarin John in het recente verleden gedurende enkele jaren zÕn internationale prestaties neerzette.

John:ÒKijk, ik weet dat het weer wennen zal zijn om op een lichtere motor te kruipen. Vorig jaar heb ik voor de fun meegedaan aan de Rizla Racingday en toen kwam ik niet helemaal uit de verf. Het was overigens wel in een periode dat ik erg slecht in mÕn vel zat. Nu voel ik me prima en we hebben ook nog extra training voorzien, om zo weer aan een Supersport te wennen en de fiets maximaal op mij af te stellen. Voor ik europees ging met de zware fietsen, heb ik al enkele jaren ONK Supersport gereden, dus zo vreemd is het voor mij ook weer niet. Een Supersport motor moet je veel meer op snelheid de bocht insturen, om zo snelheid te behouden in de bocht en er met maximale vaart weer uit te komen. Bij de Superstock maak je bij het uitkomen veel meer gebruik van de bult vermogen die beschikbaar is. Ik heb er zin in, ofschoon ik me ook realiseer dat de reguliere deelnemers aan het EK ook weten wat gas geven isÓ.

Op vrijdag en zaterdag zullen de vrije- en kwalificatietrainingen worden afgewerkt. De race op zondag, na de warm-up om 14.15 uur, staat voor # 10 gepland om 17.20 uur.