Verslag Molenaar Racing Mugello

186

Raadsel voor Schouten: “Ik kon gewoon niet meekomen”, en Jakub Smrz baalt van tweede NF

In de warm up training op zondagmorgen draaide Raymond Schouten een hoopgevende 25e tijd, maar in de race wilde het niet lukken. ÒIk had een prima start en de openingsronde verliep zonder problemen en leverde zelfs en paar plaatsen winst op. Ik wist op te klimmen van mijn 32e startpositie naar de 26e plaats, maar al snel zag ik dat ik die positie niet kon vasthouden. Ik had van meet af aan problemen met een hevig glijdende achterband. Ik snap er niks van. We hadden nagenoeg niets veranderd en het was een wereld van verschil. De band was hetzelfde als tijdens de trainingen en het was maar ietsje warmer. Ik kon daardoor gewoon niet mee komen. Ik kon de snelheid en het tempo dat ik gisteren en vanmorgen maakte niet halen. Al had ik dezelfde rondtijden als vanmorgen gedraaid had ik punten gescoord. Nu dreef mijn machine in snelle bochten te ver naar buiten, waardoor ik eerder dan mijn concurrenten op de limiet reed. Al met al reed ik gewoon geen lekkere wedstrijd. De groep waarin ik reed wilde ook niet samenwerken. Als ik op kop reed, dan draaiden we tijden die een seconde sneller waren dan de mannen voor ons, maar in iedere bocht probeerde wel iemand zijn machine er tussen te prikken. Het was wel een goed gevecht dat ik had, maar toen ik bijna een highsider maakte op dezelfde plaats als waar ik er vorig jaar hard af ging, had ik wel een paar rondjes nodig om mijn ritme weer helemaal te hervindenÓ, meldt Schouten, die met zijn 26e plaats duidelijk niet tevreden was. ÒOp de lijst met snelste rondetijden bengelde ik ergens onderaan. Op de datarecording was niets te zien dat er echt fout was, het is voor mij een raadsel waarom het dan niet wilde lukkenÓ, besloot Schouten stevig balend, want hij had voor aanvang van de race zijn zinnen gezet op een top 20 plaats Ó. De winst in de 125cc race ging verrassend naar de Hongaar Talmacsi, nadat zijn teammaat Kallio op kop liggend onderuit ging en in zijn val Faubel mee nam. Bij beiden werd met een hersenschudding geconstateerd.







Jakub Smrz baalde als een stekker. In tegenstelling tot de 2e trainingsdag ging het vanmorgen in de warm up al iets minder goed. In de race kende de Tsjech een goede start, maar wilde in de openingsfase niet te veel risico nemen. ÒMijn start was goed, maar in de eerste ronde verloor ik 3 plaatsen en kwam als 14e door, daar waar ik op de 11e plaats van start was gegaan. Maar het was een gekkenhuis in die eerste meters en ik wilde niet vallen. Vanaf die 14e plek zakte ik eerst nog een paar rondjes iets terug omdat zich meer rijders in de strijd mengden. Halverwege de race streden we met vier rijders bijeen. Davies, Ballerini, Guintoli en ik streden om de 11e plaats en de groep bleef prima bijeen. Guintoli kon het tempo niet helemaal bijhouden, maar ÔprikteÕ hem er wel vaak tussen. Dat hield het tempo wat op en ik dacht het heft in handen te nemen en kon bij binnendoor bij de Fransman. Hij gooide echter keihard, te hard de deur dicht en sneed me de weg af, waardoor ik hem in de 11e ronde raakte en we beiden in de grindbak duikelden. Ik vloekte een paar keer stevig achter mijn vizier, wilde mijn Honda nog weer oppakken om verder te gaan, maar er was te veel schade om de race voort te zetten. Dit is de tweede NF (No Finish) uit vijf GPÕs dit jaar dat ik niet aan de finish kom. In Jerez hield een brandstof tekort me uit de punten en nu een schuiver. Jammer, of liever gezegd balen, want als ik twee keer meer gescoord had, was ik momenteel 15e in de WK-tussenstand geweest, en nu 20e. Dat geeft me genoeg te doen voor de GP van Barcelona volgende week. Hoewel het met zijn lange rechte stuk niet helemaal mijn baantje is, zal ik er alles aan doen om mijn goede trainingsplaatsen van de afgelopen GPÕs in punten om te zettenÓ, aldus Smrz, die met een sip gezicht het Italiaanse paddock van Mugello verliet.