Persbericht team Molenaar

150

Smrz opnieuw goed Schouten mist vertrouwen in harde compound Ondanks dat hij er vorig jaar met een enorme koprol en twee gebroken middenhandsbeentjes vandaan kwam, presteerde Raymond Schouten bij zijn terugkeer op het Italiaanse Grand Prix circuit van Mugello heel goed tijdens de eerste vrije training.

Met een nette 22e plaats leek de test op het TT Circuit Assen na de Le Mans GP zijn vruchten af te werpen. ÒDat ging prima. Schrik in de benen had ik niet of zo, helemaal niet. Vanmorgen verliep de training goed en ik had nog niet eens ŽŽn hele goede ronde kunnen maken. Die 22e plaats had dus zelfs nog iets scherper gekundÓ, meldde Schouten na de ochtendsessie. Onder eindelijk volledig droge weersomstandigheden (26 graden) probeerde het team en de rijder in de 1e tijdtraining op vrijdagmiddag een harder bandencompound uit van Dunlop. Maar ondanks dat Raymond doorzette en ook na de pitstop nog verder ging met het ÔhardereÕ rubber, kreeg hij er niet het goede gevoel bij. ÒWe hadden een kleine veringaanpassing gedaan en de hardere voorband gemonteerd, maar van meet af aan kreeg ik mijn ÔdriveÕ niet te pakken. De band gaf geen vertrouwen. Hij was niet slechter dan het zachtere type dat ik Õs morgens gebruikt had, maar het klikte gewoon niet. Het is moeilijk uit te leggen, maar deze band gaat er voor de 2e trainingsdag niet meer onder. Motorisch gezien voldoet de Honda perfect en kan ik ook in de lange (1km recht stuk) slipstream prima meekomen. Het devies voor zaterdag luidt een iets kortere 1e versnelling monteren voor de eerste bocht, de motor achter iets hoger zetten, zodat hij wat makkelijker ÔafdraaitÕ, de zachtere Dunlop er onder en zelf nog wat meer geven. Dan moet er zeker een paar seconden af kunnen. Dat had vanmiddag al gemoeten, maar toen was de combinatie niet 100%Ó, vervolgt Schouten, die op de lijsten kan zien dat het wel heel dicht bij elkaar staat en dat iedere seconde winst 10 startplaatsen verder naar voren betekent. ÒIk weet dus wat me te wachten staatÉ!Õ, besluit Raymond strijdlustig en zeker niet uit het lood geslagen.







Tijdens de vrije training liet Akuna-Honda ÔpilootÕ Jakub Smrz zijn ware kunnen weer zien met een hele sterke 10e plaats. ÒDat ging supergoed. Alles klopte bijna, op het vermogen bij toptoerental na. Maar Spaan wist dat te veranderen voor de tijdtraining en dat pakte nog weer beter uit. Ik verbeterde me weer een volle seconde en ga nu al 0,2 seconde sneller rond dan vorig jaar na 4 trainingen. En dat terwijl de concurrentie na de eerste trainingsdag de tijden van 2004 nog niet gebroken heeftÓ, opent de Tsjechische pupil van Arie Molenaar en Hans Spaan. Voor de middagtraining werd de voorvork iets aangepast, maar al na een paar ronden kwam ÔKubaÕ weer binnen om het terug te zetten naar de oude situatie. Dat pakte beter uit en in de allerlaatste ronde, zoals het hoort, draaide ik 1 volle seconde sneller dan vanmorgen. Het was vanmiddag 5 graden warmer dan vanmorgen, anders had er nog meer afgekund. Maar die situatie was voor ons allemaal gelijk, dus de voorlopige 12e plaats is re‘el. Ik wil nog een paar aanpassingen laten doen, want mijn voorvork stuitert bij hard aanremmen nog iets teveel en ook in de chicanes legt mijn Honda nog niet lekker om. Daar gaan we vanavond aan werkenÓ, besluit Smrz, die op 2 seconde van de voorlopige ÔpoleÕ van Stoner Ôlekker dicht bij de kopÕ zit.