Afgelopen zondag, tijdens de betandwin.com Grande Premio de Portugal, werd voor het eerst de witte vlag regel toegepast. Deze vlag geeft de rijders aan, dat de baancondities veranderd zijn en dat het toegestaan is om de pits in te rijden en hun motorfiets om te ruilen voor een versie met regen- of intermediate banden.
De witte vlag werd gezwaaid met nog 20 ronden te gaan, maar geen van de rijders maakte van de gelegenheid gebruik en allen besloten door te rijden op de banden waarop ze op dat moment reden. Voor de meesten van hen was het tijdverlies, dat gepaard zou gaan met het in- en uitrijden van de pits, te groot, zelfs toen bleek dat het best gevaarlijk en risicovol bleek om met die banden op een deels natte baan te blijven rijden.
De Italiaanse Gauloises Yamaha Team rijder Valentino Rossi, die in Estoril tweede werd, was niet helemaal overtuigd van de noodzaak van de toepassing van de regel afgelopen zondag en besloot om niet te wisselen en door te rijden.
ÒIk raakte tijdens de race wel enigszins gewend aan de omstandigheden, maar het is niet ideaal om zo te rijden,Ó zei Rossi. ÒDe nieuwe Ônatte raceÕ regels zijn beter voor de TV, maar het is niet helemaal veilig, alhoewel het nu voor de rijders wel duidelijker is wanneer de race als ÔnatÕ verklaard is. Echter, ik denk dat het in onze sport onmogelijk is om hier een perfecte regel voor te vinden.Ó
De uiteindelijke winnaar van de race, Alex Barros, die vastberaden was om te winnen, nadat hij het hele weekend de snelste ronden reed tijdens de trainingssessies, nam wel enkele risicoÕs om bij de leider in de wedstrijd, Sete Gibernau, te komen, maar de Spanjaard viel, waardoor Barros de leiding kon overnemen.
ÒDe race was gecompliceerd. De baan was zo goed als droog aan het begin, maar toen kwamen er wat druppels. Op een bepaald moment had Sete een kleine voorsprong, maar toen ging hij langzamer rijden en kon ik bij hem komen. Ik begon aan te dringen en ik probeerde, ondanks het feit dat ik druppels op mij helm en fiets voelde, druk op hem te leggen. Toen gleed zijn voorkant weg en viel hij. Hij reed op het scherpst van de snede.Ó
ÒZe zwaaiden met de witte vlag, maar ik heb er geen moment aan gedacht om naar binnen te gaan. Daar regende het niet hard genoeg voor en het was zelfs niet de moeite waard om er intermediate banden op te leggen. Het was een pittige race, de conditie van de baan was moeilijk, maar de bevrediging is enorm.Ó
Loris Capirossi was begrijpelijk een van de meest voorzichtige rijders, aangezien hij het zich niet kon veroorloven om nog meer blessures op te lopen. Hij reed al met een geblesseerde enkel, maar ook hij besloot om niet van motorfiets te wisselen.
ÒDe condities van de baan waren echt ongelofelijk,Ó verklaart Capirossi. ÒOp sommmige plaatsen was het nat en op andere plaatsen droog. Niemand stopte in de pits, want dat zou geen zin gehad hebben. Gelukkig vielen er maar een paar rijders en niemand viel tijdens de laatste drie of vier ronden, toen het nog harder begon te regenen. Ik probeerde voorzichtig te zijn en te finishen, zodat ik wat punten mee naar huis kon nemen.Ó
De condities van de baan werden alsmaar slechter, naarmate de race vorderde, en een aantal rijders kwamen te val, inclusief Colin Edwards en Troy Bayliss Ð die in staat waren om weer verder te rijden Ð en John Hopkins en Sete Gibernau, die niet meer verder konden rijden. Gibernau verklaard dat het een nadeel voor hem was dat hij aan de leiding reed, omdat hij geen andere rijder als referentiepunt kon gebruiken.
ÒDe enige fout, die ik gemaakt heb, is dat ik vanaf het begin aan de leiding ging. Het was een zware race en het was belangrijk om goed te letten op de vlaggen van de marshals, want dat was de enige referentie, die ik had m.b.t. de hoeveelheid water op de baan. Zodra ik een vlag zag ging ik langzamer rijden en als ik geen vlag zag, dan gaf ik gas. Ik ging niet te ver, ik had de race onder controle en was uiteindelijk zelfs langzamer op het rechte eind dan normaal, maar het was niet genoeg.”
BRON: Dorna Sports
Vertaling: Monique Kramer ([email protected])