TEVREDEN SCHOUTEN (33E) DRAAIT 2 SECONDEN SNELLER DAN VORIG JAAR JAKUB SMRZ BOEKT WEER VOORUITGANG MET 14E STARTPLAATS Tijdens de 2e vrije training reed Raymond Schouten 0,7 van zijn beste tijd van vrijdag af en de pupil van manager Arie Molenaar deed het in de tijdtraining nog eens ÔdunnetjesÕ over met een extra 0,8 seconde tijdwinst. ÒAl met al draai ik hier ten opzichte van de trainingen nu 2 seconden sneller dan vorig jaar. Ik klom vandaag 2 plaatsen op de startgrid en dat is me eigenlijk wel te weinigÓ, opent de 20-jarige Honda-coureur uit Waardhuizen.
ÒDe rondetijden draaide ik alleen en constant. Dat is belangrijk. Vanmorgen had ik nog wat kleine probleempjes met de grip achter, maar na goed overleg met onze nieuwe technische veringspecialist in het team, Tim de Bot die vroeger bij WP werkte, hebben we dat probleem kunnen verhelpen. Ik zei gisteren dat ik een lage 1.49-er wilde rijden en het werd zelfs een 1.48-er. Beter dan verwacht dus, maar ook de concurrentie zit niet stil. Halverwege de 2e tijdtraining draaide ik al 1.49 en in de allerlaatste ronde, eigenlijk zoals het echt hoort, zette ik mijn beste tijd neer. Dat had ik zelf eigenlijk niet gedacht, want ik kwam op een paar plaatsen niet helemaal goed uit. Maar dan toch sneller gaan, dat doet goed en betekent dat er nog wat meer in zit. De vooruitgang is er wel, maar nog niet genoeg. Vorig jaar had ik met deze trainingstijd 20e gestaanÓ, vervolgt Schouten, die onder een schraal zonnetje en 14 graden niet van Zuid Europese temperaturen kon genieten. ÒDe Honda voelt veel ÔfijnerÕ aan dan vorig seizoen. Ik rijd nog met de oude voorvering, omdat we op de GPÕs niet alle tijd hebben om de nieuwe goed en grondig te kunnen uittesten. Ik heb zelf ook mijn kilometers nodig om mijn ritme weer te kunnen oppakken. Ik maak die benodigde kilometers nu pas, terwijl de meeste van mijn concurrenten dat in het voorseizoen al gedaan hebben. Mijn zelfvertrouwen groeit wel, maar het kan beter. Dat voel en weet ik ook. Morgen hoop ik op een goede start en dat ik mee kan komen in de grote groep die vlak voor me staat qua rondetijden. Vanaf de 21e startplaats zitten we allemaal in dezelfde seconde, dus als we dat kleine beetje geluk hebben, kan er best een goed resultaat naar voren komenÓ, redeneert Schouten.
Tijdens de openings Grand Prix vorige week in Jerez prijkte Jakub Smrz al op de 4e startrij op plaats 15, en morgen tijdens de Portugese GP in Estoril weer, alleen nu een plaats verder naar voren, op de 14e startplaats. ÒDie plaats had ik gisteren ook al. Mijn plan om naar de 3e startrij op te klimmen lukte niet helemaal. Ik boekte vandaag maar een halve seconde tijdwinst, terwijl ik gedacht had mr winst te kunnen maken. Maar de 14e plek is perfect. De Honda met Bakker-frame stuurt goed en Spaan heeft het blok perfect aan de praat. Vorige week zat er vanaf de 15e startpositie zelfs een 11e plaats aan de finish in, als ik niet zonder brandstof was komen te staan. Dat probleem hebben we verholpen. Er zat nog wel een liter benzine in de tank, maar door het frequente harde remmen ÔklotsteÕ dat naar voren, waardoor de druk op de benzinetoevoer wegviel. Dat probleem is nu verholpen en zal morgen geen problemen mogen opleveren. Vandaag heb ik in de vrije training andere vering geprobeerd en een oude band gebruikt om de duurzaamheid voor een volle racelengte te kunnen beproeven. Die vering voldeed minder goed dus we hebben de andere schokdemper weer teruggebouwd. Vanmiddag ging ik vroeg in de training onderuit. Niet hard, maar toch. De monteurs hadden de machine in no time weer in orden en ik kon in der laatste 15 minuten weer de baan op. In de allerlaatste ronde reed ik mijn snelste tijd en weet dat er in een volgende ronde nog iets afgekund had. Maar ik wilde niets meer riskeren en koos voor zekerheid en daarmee de 14e plaats. Morgen hoop ik op WK-punten. We willen misschien nog iets aan de set-up veranderen, omdat de grip van de achterband iets te snel opverbruikt wordt. Dat zullen we in de warm-up testenÓ, aldus Smrz, die morgen met zijn 250cc collegaÕs de wedstrijddag zal openen. Om 12.15 uur start de racedag (vanwege het tijdsverschil in Portugal) met de 250-cc race. Om 14.00 uur start altijd op dit vaste tijdstip (Nederlandse tijd) de MotoGP race met aansluitend als afsluiter de 125cc race.