SMRZ ZIET KANS OP MAGISTRALE 11E PLAATS TIJDENS LAATSTE RONDE IN ROOK OPGAAN SCHOUTEN OPENT MET 23E PLAATS, ONDANKS ÔVERKNALDEÕ START EN MOEIZAME SLOTFASE De openings Grand Prix van wegrace-seizoen 2005 in Spanje deed letterlijk en figuurlijk heel wat stof opwaaien. De extreem harde wind joeg het hele weekeinde en ook op de racedag volop zand op het circuit van Jerez, waarop beide rijders van het Nederlandse Molenaar-Honda team jammerlijk met problemen te kampen hadden. Voor de dit weekeinde 22 jaar geworden Jakub Smrz waren de druiven het zuurst.
Tot in de laatste ronde vocht de Tsjech voor een unieke 11e klassering in de eerste race van het seizoen in een zinderend duel met Chaz Davies en Radomil Rous. Maar in de allerlaatste kilometers, zoÕn vier bochten voor de finish, kwam ÔKubaÕ zonder brandstof te staan, ondanks dat voor de race de tank tot de nok aan toe vol was afgetankt. Daarmee zagen de teleurgestelde rijder en zijn team 5 kostbare WK-punten verloren gaan. Achteraf bleek als hij misschien zijn machine over de finish had geduwd, dat hij alsnog 13e had kunnen worden en 3 punten scoren, omdat er slechts 12 rijders in dezelfde ronde als winnaar Pedrosa over de finish kwamen. Maar in de teleurstelling kwam de ingeving om de laatste 3 km te duwen niet meer bij hem op. Raymond Schouten maakte, ondanks dat hij in de aanloop van het seizoen aanzienlijk minder testkilometers maakte dan zijn collegaÕs, met een 23e plaats in de 125cc race een gedegen start van het seizoen. Die had nog beter kunnen uitpakken, als bij de start niet zijn koppeling was verbrand en aan het einde van de race zijn machine niet inhield, nadat hij bij een bijna high-sider in de slotfase met zijn arm de ontluchtingsslang van de tank had losgetikt.
Met een naar eigen zeggen Ôwat tegenvallendeÕ 35e startplaats moest Raymond Schouten in de openingsfase een hoop terrein goed zien te maken. Maar bij de start van brandde hij de koppeling van zijn machine er uit, waardoor het motorblok smoorde en niet goed weg kon komen. ÒDe eerste meters gingen goed, maar daarna viel het toerental even dood. De enige remedie was de koppeling er bij pakken, maar daarmee verbrande de koppelingsplaten, waardoor ik in de eerste ronde problemen had met terugschakelen omdat de versnellingsbak niet vrij komt. Daardoor viel ik meteen terug in het deelnemersveld. Ik bleef hangen in een groep rijders waarmee ik prima op kon komen. Naar mate de race vorderde raakte ik beter in mijn ritme en kon ik inlopen op Karel Abraham en de voor hem rijdende Andrea Ianonne. Maar een paar ronden voor het einde van de race maakte ik na het rechte stuk een bijna high-sider, waarbij ik waarschijnlijk de ontluchting van de benzinetank heb losgetikt. Daardoor trok de tank af en toe vacu_m waardoor de machine af en toe helemaal stil viel, zowel op top als bij het uitaccelereren. Daardoor moest ik mijn inhaalrace op de 21e plaats staken. Het was heel moeilijk met die harde wind. Je machine werd als het ware soms helemaal gelift of je werd bij het insturen of uitkomen van een snelle bocht al schuin liggend in een bocht zomaar een meter opzij gezet. Maar ik zie vooruitgang. De afstand tot de mannen die in de punten rijden is weer kleiner geworden. Als je een goede start en geen problemen hebt kan je meevechten voor de punten. Dat kan wellicht volgende week al tijdens de Portugese GP in Estoril gebeuren, waar ik vorig jaar goed rondging. Ook zijn de wildcard rijders daar wat minder in het voordeel omdat ze de baan niet zo goed kennen als de vier Spanjaarden die hier meereden. We hebben dit weekeinde een hele boel ÔdataÕ vergaard, waarmee we volgende week beter voor de dag hopen te kunnen komenÓ, aldus Schouten.
Na het warmdraaien van de 250cc Honda van Jakub Smrz, werd voor de start van de race de benzinetank zoals altijd nog volledig afgetankt. Maar dan toch in de laatste ronde Ôz_nderÕ komen te staan. Iedereen greep naar zijn hoofd, maar het was waar. De 115 km lange race waarin ÔKubaÕ veel kopwerk deed in de groep waarmee hij om de 11e plaats streed, bleek te lang voor de tankinhoud. Nog geen 2 km voor de finish stopte zijn machine er mee, waarna hij zich nog een flink stuk kon laten uitrollen. Maar de finish haalde hij niet meer rijdend, hoewel het hem wel punten had opgeleverd als hij duwend zijn GP-machine over de streep had gedrukt. ÒDie wetenschap had ik niet. Ik was gewoon uit het lood geslagen, net als iedereen. En dat na een race die zonder twijfel 4 of misschien wel 5 WK-punten had opgeleverd met de 11e plaats waarop ik ronden lang gestreden had. De start was goed, hoewel ik wel wat problemen had met de grip. Dat werd middenin de race wat beter, maar tegen het einde gleed de machine vaak te veel. Dat is iets waar we komende week aan gaan werken. De race en het mogelijke resultaat dat er in gezeten had bemoedigen me heel erg, ondanks de tegenslag. Dat we na weinig tests al in de eerste GP zover zouden komen, had ik niet verwachtÓ, aldus Smrz, die zich zaterdag al tot een fraaie 15e plaats had getraind. ÒWe hadden vandaag gewoon domme pech. Volgende week is de race 6 km korter, maar toch gaan we er alles aan doen om zoiets te voorkomen. Ook dit is racen, net als de clash tussen Rossi en Gibernau in de laatste bocht. Slikken en doorgaanÉ!Ó, besluit Smrz sportief.