Raymond Schouten sterker dan ooit Zijn eerste bezoek aan China zal Grand Prix-coureur Raymond Schouten zeker bijblijven. Want met een heel sterk optreden op de moeilijke piste van Sjanghai die ook nog eens blank werd gezet door hevige regenval, stuurde Raymond zijn 125cc machine naar een fraaie 19e plaats. Een evenaring van zijn beste score vorig jaar in Sepang, maar vandaag hield de 20-jarige Brabander een fiks aantal concurrenten achter zich, nadat hij vanaf zijn 31e startplaats door het veld heen wist op te klimmen naar de plaats op slechts 10 seconden van de 15e plaats en dat zo fel begeerde eerste WK-puntje.
ÒVorig jaar werd ik in de regenrace in Jerez 20e, maar toen vielen er heel wat concurrenten af. Vandaag schoof er maar n man die voor me reed onderuit. De rest heb ik op eigen kracht ingehaald en achter me gelatenÓ, opent Schouten, die terecht blij mocht kijken na zijn beste prestatie uit zijn nog prille GP-loopbaan. De start van de 125c race werd een half uur uitgesteld vanwege de hevige regenval, waardoor grote delen blank kwamen te staan. Toen de regen iets afzwakte konden de 125cc coureurs van start voor hun 19 ronden tellende race.
ÒDie eerste ronden was het zicht heel erg slecht. Iedereen ging heel voorzichtig te werk en er gebeurde geen gekke dingen in de openingsfase. Zelf liet ik toch in die ÔsprayÕ van regen te veel liggen in de openingsfase. Ik liet me een paar keer inpakken en kwam eigenlijk als een diesel op gang. In de eerste ronde had ik al vier plaatsen teruggepakt en reed op een 27e plaats en naar mate de race vorderde klom ik verder naar voren op met laat remmen en hard sturen.
Halverwege de wedstrijd kwam ik pas echt goed in mijn ritme. Ik kon naar de groep voor me toe rijden en wist weer een paar rijders (Terol, Sandi, Chueng, Miralles, Carchano, Masbou) te verschalken. Het was moeilijk om je te concentreren. Je werd constant afgeleidt door grote hoeveelheden regen die je vizier teisterden, maar de Arai-helm voldeed perfect en toonde zelfs aan het einde van de race nog geen beslagen plekje op het vizier. In het tweede gedeelte van de race ging het steeds beter. Ik wist op te klimmen richting de 20e plaats en pakte in de laatste ronde Mike di Meglio ook nog en finishte als 19e, door zelf 12 rijders in te halen en voor te blijvenÓ, meldde Schouten, die blij was dat het nat was. ÒIn de droge warm up vanmorgen ging het nog niet zo goed, dus de regen was welkom. Het gat naar de WK-punten was maar 13 seconden, dat wordt dus steeds kleiner en ik heb ondanks dat ik niet snel genoeg op gang kwam best een goed gevoel over de race en dit resultaatÓ, vervolgt Raymond, die zijn beste score (19e in Sepang) evenaarde, maar een veel betere race reed dan in Maleisi.
ÒIn de lijst met rondetijden prijkt Raymond op de 17e plaats. Dat is keurig netjes, eigenlijk echt goedÓ, vulde een duidelijk opgetogen Hans Spaan nog aan. ÒRaymond ging vorig jaar in Le Mans heel erg goed in de trainingen. En als hij over 2 weken in Frankrijk verder naar voren op de startgrid kan komen, dan is de sprong naar de WK-punten ook minder groot. ZoÕn heel veld doorploegen van de 30e naar de 15e plaats kan bijna niet. Vanaf een plaats tussen de 20e en 25e startpositie welÓ.
Smrz pakt met veertiende plaats weer twee punten
In de iets drogere 250cc race, maar nog steeds op een natte baan, deden de jonkies die zijn overgestapt uit de 125cc klasse (Stoner 1e en Dovisiozo 2e) het heel goed. Ook Jakub Smrz uit de Nederlandse renstal van Arie Molenaar deed weer goede zaken. Na een niet zoÕn eenvoudige openingsfase, vocht de 22-jarige Tsjech zich wederom in de punten met een 14e plaats.
ÒMet dit nieuwe frame waarmee we dit jaar gestart zijn heb ik nog niet zo heel veel ervaring op een nat circuit. Dat gaf in het begin van de race nog wat problemen. We hadden de afstellingen van de vering nog niet helemaal 100% kunnen krijgen, waardoor ik zeker met een volle tank aan het begin van de race niet zo goed uit de voeten kwam. Na een aantal ronden kon ik echt aanzetten. Ik reed naar de groep voor me toe en raakte aan het slot van de race in gevecht in een groep van vijf man.
Ik vertoefde zelfs enige tijd op de 19e plaats, maar wist zonder al te veel risico te nemen toch nog als 14e over de streep te komen. Ik had misschien Baldolini nog van de 13e plaats kunnen verstoten, maar koos voor de WK-punten. Er had misschien nog wat meer ingezeten als we onder dezelfde natte omstandigheden tijdens een training de versnellingsbak iets beter hadden kunnen afstellen. Die stond nu her en der tekort, waardoor ik een aantal bochten niet lekker door kwam.
Deze 2 punten tellen mooi mee en ik weet zeker dat er tijdens de volgende GP in Le Mans weer punten te verdienen zijn. Daar behaalde ik vorig seizoen met een 11e plaats mijn beste klassering, dus ik kijk nu al uit naar de race over twee wekenÓ, besluit Smrz.