Nog even en het seizoen 2005 is helaas al weer ten einde waarna direct na de Grand Prix al weer begonnen wordt met de voorbereidingen op seizoen 2006. Voor wat betreft de titels is er nog een te vergeven maar ook dat lijkt al een uitgemaakte zaak.
Valencia 2004: Het veld bij het insturen van de eerste bocht
Sinds 1999 wordt er gereden op het Ricardo Tormo circuit ten westen van Valencia. De eerste race aldaar werd gewonnen door Rgis Laconi op de Red Bull Yamaha. Het jaar daarna wist Garry McCoy de race te winnen. De jaren daarna waren het respectievelijk Sete Gibernau, zijn eerste GP zege, Alex Barros en twee keer Valentino Rossi eerst met Honda en vorig jaar met de Yamaha.
Het 4,005 km lange circuit met 5 rechter- en 9 linkerbochten staat ook wel bekend als een stadion circuit door de compacte bouw. Vanaf de tribunes schijnt je het hele circuit te kunnen overzien. Het circuit is een aaneenschakeling van scherpe bochten met daartussen korte rechte stukjes met als uitzondering de voorlaatste bocht, die over een heuvel loopt, en de snelle eerste bocht.
Op dit circuit, wat meer geschikt is voor de kleinere klassen dan voor de grote jongens, heb je een motor nodig die goed op het gas reageert vanwege het stop & go karakter van de baan. Daarnaast is de afstelling van de vering erg gevoelig.
Vorig jaar ging Valentino Rossi er met de overwinning vandoor. In de training leek Makoto Tamada nog de beste papieren in handen te hebben maar hij koos voor een verkeerde compound bij zijn laatste race op Bridgestones. Zijn teamgenoot Max Biaggi kwam nog het dichtst bij de regerend kampioen en pakte de tweede plaats terwijl Troy Bayliss zijn laatste MotoGP race voor Ducati met een derde plaats afsloot. Ook Gibernau koos voor verkeerd rubber en kwam niet verder dan een vierde plaats.
In de kwartliterklasse ontaarde de race in een tweegevecht tussen Dani Pedrosa en Sebastian Porto maar de Argentijn verloor na 18 ronden de controle over zijn Aprilia en ging onderuit. Randy de Puniet werd op grote afstand derde. Oorspronkelijk werd Hiroshi Aoyama derde maar zijn machine werd vijfhonderd gram te licht bevonden en de Japanner werd gediskwalificeerd.
De 125cc race was voor een aantal coureurs een drama want dit was hun laatste race vanwege de leeftijdslimiet. Ook voor een aantal jonge honden was dit de laatste 125cc race maar dat was vanwege de overstap naar de 250cc klasse. De race was uiteindelijk een groot succes voor het team van Clarence Seedorf want Hector Barbera pakte de thuiszege terwijl Alvaro Bautista netjes derde werd achter Andrea Dovizioso.
Een fraai zicht op het compacte Ricardo Tormo circuit
Wat dit seizoen betreft wil Valentino Rossi nog dolgraag een overwinning pakken om zo op gelijke hoogte te komen met Mick Doohan die het record van twaalf zegeÕs in een seizoen op zijn naam heeft staan. Het zal Rossi waarschijnlijk niet makkelijk gemaakt gaan worden. De kampioen had het de laatste tijd al steeds wat moeilijker om te winnen en twee weken geleden zag hij Marco Melandri zijn eerste MotoGP race winnen en de Italiaan wil er vast nog wel meer. Ook Nicky Hayden staat te trappelen om zijn debuutzege op Laguna Seca een vervolg te geven. De twee jonkies zijn in gevecht voor de tweede plaats in het klassement en de Italiaan heet acht punten meer dan de Amerikaan.
Colin Edwards maakt rekenkundig nog een kans op de runner-up plaats maar dan moet hij sowieso winnen en dan moet het wel heel slecht gaan met Macio en de Kentucky Kid. Achter Edwards staan Max Biaggi en Sete Gibernau, beide veteranen maken geen kans meer op de runner-up positie maar zullen dolgraag weer eens een keer willen scoren want beiden maken een abominabel seizoen mee.
Bij deze laatste race van het seizoen zien we gelukkig Loris Capirossi weer in actie komen na zijn klapper in Australi. Ook Alex Hofmann is weer van de partij en zal zijn laatste race gaan rijden voor team green. Geruchten wijzen op een rentree van Troy Bayliss terwijl tegelijkertijd al langer geruchten gingen dat het langlopende blessure was. Feit is dat Chris Vermeulen niet weer in het zadel van de Camel Honda gaat klimmen en in eerste instantie leek Shane Byrne klaar te staan maar het lijkt Ryuichi Kiyonari te gaan worden. De Japanner was al eerder actief in de MotoGP klasse toen hij in 2003 bij het team van Gresini als vervanger van wijlen Daijiro Kato werd ingeschakeld. De resultaten bleven echter wat achter en Kiyonari maakte in 2004 de overstap naar het Brits Superbike bij het HM Plant Honda team waar hij dit seizoen tweede werd in het klassement na 12 races te hebben gewonnen.
Gibernau zal na deze race zeer waarschijnlijk de BMW Award in de wacht weten te slepen. De Spanjaard heeft de trainingen in de afgelopen 16 GPÕs in totaal meer dan twee seconden sneller getraind dan tweede man Valentino Rossi.
De rijders titel is al naar Dani Pedrosa gegaan maar net als vorig jaar is het constructeurkampioenschap nog onbeslist en net als vorig jaar bedraagt het verschil maar n punt: Honda Ð 324, Aprilia Ð 323.
Casey Stoner verkeert de laatste tijd in bloedvorm en heeft, op zijn stommiteitje in Australi na, drie van de laatste vier race gewonnen. De kans is dus groot dat Stoner Aprilia de constructeurtitel bezorgt. Wie van de twee ook mag winnen, degene die wint die bezorgd het merk waar hij voor rijd de titel.
Naast Stoner en Pedrosa moeten we ook Lorenzo in de gaten houden. De jonge Spanjaard wil wel erg graag zijn eerste kwartliter race winnen en hij zat er ook al een aantal keer vlakbij. Als Lorenzo weet te winnen dan wordt hij de jongste coureur die een kwartliter race op zijn naam schrijft.
Bij de kwartliters is er eigenlijk alleen nog maar strijd om de derde plaats in het klassement. Nu staat Dovizioso daar met acht punten voorsprong op Hiroshi Aoyama. Acht punten is niet niks maar je weet het maar nooit.
In de 125cc klasse lijkt het een uitgemaakte zaak voor Thomas L_thi. De jonge Zwitser heeft na zijn vijfde plaats in Turkije een voorsprong van 23 punten op tweed man Mika Kallio, die in Turkije in de laatste ronde zijn kansen op de titel eigenlijk toch wel verspeelde. L_thi hoeft bij winst van Kallio maar als 13e over de streep te komen om de titel te pakken. Kallio zal sowieso moeten winnen want aan een tweede plaats heeft hij niet genoeg. KTM teamgenoot Gabor Talmacsi lijkt zeker van zijn derde plaats maar moet Mattia Pasini niet te ver voor zich zien finishen.
Wat de constructeurtitel betreft heeft KTM genoeg aan een vierde plaats van een van de KTM rijders om de titel veilig te stellen.
Tijdens het GP weekend in Valencia zullen we voor het eerst sinds de GP in Tsjechi ook de BMW PowerCup mannen weer in actie zien komen. Hun race, met daarin onze landgenoten Jeroen Oudeman en Robert van der Molen, wordt na de MotoGP klasse verreden.
De wildcards voor deze Grand Prix:
125cc klasse
46 – Mateo T¼nez (SPA-Aprilia)
49 – Daniel SÁez (SPA-Aprilia)
51 – Enrique Jerez (SPA-Derbi)
53 – Pere Tutusaus (SPA-Honda)
59 – Esteve Rabat (SPA-Honda)
250cc klasse
41 – lvaro Molina (SPA-Aprilia)
60 – Wang Zhu (CHN-Aprilia)
61 – Li Zheng Peng (CHN-Aprilia)
MotoGP klasse
9 – Nobuatsu Aoki (JPN-Suzuki)
19 – Olivier Jacque (FRA-Kawasaki)
(mogelijke) vervangers in de MotoGP klasse
17 Shane Byrne (GB-Honda) Camel Honda
?? Ruichi Kiyonari (JAP-Honda) Camel Honda
Circuit statistieken:
Pole positie: Rechts
Rijrichting: tegen de klok in
Lengte: 4,005 km
Breedte: 12 m
Rechterbochten: 5
Linkerbochten: 9
Langste rechte stuk: 867 m
Records:
125cc: 1Õ40.252Ð Steve Jenkner; Aprilia, 2002
250cc: 1Õ36.398 Ð Shinya Nakano; Yamaha, 2000
MotoGP: 1Õ33.317 Ð Valentino Rossi; Honda, 2003
Snelste ronde: 1Õ32.478 Ð Valentino Rossi, Honda, 2003
tekst: Ren van der Does; [email protected]