Het rommelt al een hele tijd in het Amerikaanse racewereldje dat flink op de schop is gegooid maar het begint er op te lijken dat het kampioenschap van 2009 het zonder het kampioensteam van de afgelopen zes jaar zal moeten doen.
Volgens American Suzuki vice president Mel Harris is de kans groot dat Suzuki niet als ‘fabrieksteam’ actief zal zijn in het kampioenschap van 2009. Harris geeft twee redenen voor de mogelijke afwezigheid op de Amerikaanse circuits: het nieuwe reglement en de verslechterde economie in Amerika.
"Er is een goede kans dat onze vrachtwagens niet geladen zullen worden en dat we niet gaan racen. We zouden in dat geval onze verplichtingen ten opzichte van Mat (Mladin) en anderen zoals Yoshimura voldoen maar Suzuki zou dan niet racen. Deze kans is zeker aanwezig."
Nadat de American Motorcyclist Association (AMA) begin dit jaar de rechten van het AMA Superbike had verkocht aan de Daytona Motorsports Group (DMG) gaven Honda en Suzuki al meteen aan hier weinig in te zien zitten. Nadat een eerste voorlopig reglement bekend werd lieten de twee fabrikanten duidelijk merken hier niet van gediend te zijn.
Uiteindelijk besloot de Motorcycle Industry Council (MIC) zich er ook mee te gaan bemoeien en zelfs een rivaliserend kampioenschap op te richten, het USSB. Sinds die oprichting is het reglement van de DMG gewijzigd waardoor het USSB van de baan lijkt te zijn aangezien de reglementswijziging inhield dat de ‘koningsklasse’ in het AMA/DMG kampioenschap toch de traditionele competitieve Superbike zoals wij die kennen gaat zijn en dat was wat de fabrikanten graag wilden.
Toch zijn er nog wat knelpunten waarbij Suzuki zich vooral druk maakt over de homologatie en het daarna niet meer mogen verbeteren van machines zoals dat in de racerij gebruikelijk is.
"We zullen niet racen onder dit reglement," vervolgt Harris. "Het is niet alleen Suzuki, ik denk dat alle fabrikanten er min of meer een probleem mee hebben. Het zit in de homologatie, als je een motor eenmaal gehomologeerd hebt dan houdt het op, je mag er dan iets meer aan veranderen. Iedereen weet dat Superbike constant veranderen, evolueren. Je probeert van alles om sneller te gaan dan de concurrent en dat kan met dit reglement niet. Ik heb het vanaf het begin tegen Roger (Edmondson – DMG directeur) gezegd dat we geen organisatie zoals Nascar zijn. We racen om productie machines beter te maken en als dat niet meer kan dan zegt de fabriek dat we niet kunnen racen."
Ook de vele standaard onderdelen baart Harris zorgen, voornamelijk met betrekking tot de betrouwbaarheid.
"We hebben ze er op gewezen dat het Brits Superbike dit jaar gebruik maakte van standaard zuigers, zuigerringen en krukassen en dat niet werkte. Elke fabrikant had problemen met opgeblazen motorblokken waarna ze naar het World Superbike reglement hebben gekeken en het reglement hebben aangepast."
Het hoofdstuk van het ‘vernieuwde ‘AMA kampioenschap is dus voorlopig nog niet afgesloten.