De derde race en de derde overwinning van 2009 voor het Yamaha Austria Racing Team in het Qtel FIM Endurace wereldkampioenschap. Het Oostenrijkse Yamaha team, met de rijders Igor Jerman, Steve Martin en Gwen Giabbani won de 8 uur van Albacete, met 1.30min voorsprong op het Folch Endurace team van David Checa, Daniel Rivas en Jose Manuel Luis Rita.
Het team van Oostenrijk heeft hiermee de koppositie in het klassement versterkt en het Spaanse team Folch Endurance heeft met dit resultaat een goede comeback gemaakt in de Endurance klasse, nadat het team in 2008 op de derde plek in het klassement is geëindigd.
"Dit was een erg moeilijk race", gaf Gwen Giabbani van het Yamaha Austria team toe. "De andere rijders waren erg sterk, vooral het Folch Endurance team, maar ook Maco Moto." Folch Endurance rijder David Checa was tevreden met het resultaat: "De race was net op tijd afgelopen, nog een paar ronden en dan had onze machine het waarschijnlijk begeven door oververhitting."
Het gevecht om de derde plek vond helemaal aan het einde van de race plaats en ging tussen het Suzuki Team 18 Sapeurs Pompiers van Stéphane Molinier, Jérôme Tangre en David Brière en het Honda Michelin Power Research Team van Josep Monge, Ivan Silva en William Costes. Het Team 18 Sapeurs Pompiers pakte dankzij een goed optreden van de rijders en een goede tactiek haar eerste podium.
Startend vanaf pole position, lag het Honda Michelin team aan het begin van de race op de tweede plek maar een crash van Ivan Silva zette hen terug naar het midden van het veld. Het team heeft tot het einde van de race geprobeerd om weer terug te komen, maar kon ondanks een snelste ronde van Ivan Silva, de Honda niet meer naar het podium rijden.
Het grootste gedeelte van de race, was het gevecht om de derde plek tussen Honda Michelin en het Yamaha BK Maco Moto Racing Team van Jason Pridmore, Dani Ribalta en Victor Carrasco behoorlijk spannend. Maar veertig minuten voor de finish had het Yamaha team geen geluk en moest Victor Carrasco zijn machine naar de pits brengen omdat het tandwiel kapot was gegaan. BK Maco Moto eindigde de 8 uur van Albacete uiteindelijk van een goede tweede plek halverwege de race, en toen de derde plek achter Folch Endurance, als zevende.
Op de vijfde plek finishte het Yamaha Phase One Endurace team, die ook geruime tijd mee kon strijden voor een podiumplek, maar een crash gooide roet in het eten. Hence, Pedro Vallcaneras, Damian en Alexander Cudlin scoorden wel hun eerste punten van het seizoen op Albacete. Op de zesde plek eindigde het Kawasaki Bolliger Switzerland team, die een probleemloze race kende. BK Maco Moto en Suzuki RT Racing Team maakten de top acht compleet.
Het Suzuki Qatar Endurance Racing Team eindigde op de negende plek en pakte de overwinning in de Superstock klasse en het Suzuki QERT Junior team finishte twaalfde en werd tweede in de Superstock klasse, voor Kawasaki Cordoba Patrimonio de la Humanidad, die het eerste podium behaalde in deze klasse.
Veel Superstock teams hadden te maken met problemen door de hitte. Een defecte spanningsregelaar maakte de race voor het Endurance Moto 45 team lastig en het Suzuki Serbian Team had heel veel problemen met oververhitting. LTG 57 Zone Rouge moest in zeer korte tijd (1 uur 20 min) de koppakkingen vervangen om weer terug te komen op de baan en om een aantal punten te kunnen scoren, maar ze konden niet meer genoeg ronden maken om zich uiteindelijk te classificeren.
Nog een team met pech tijdens de 8 uur van Albacete was het Yamaha Amadeus X-One team, die al vroeg de leiding nam met Ayrton Badovini, voordat een aantal problemen met de motor hen terug zette naar de dertiende plek. Het Suzuki AM Moto Racing team lag zesde, maar eindigde uiteindelijk als vijftiende na een crash en het Honda RMT 21 Racing Germany team moest zich terugtrekken nadat de motor kapot ging.
De volgende ronde van het Qtel FIM Endurance wereldkampioenschap vindt op 26 juli plaats in Japan tijdens de 8 uur van Suzuka.