Woensdagavond 17 juni richting Seel in Duitsland om de motor weer op te halen die Gerrit afgelopen maandag daar naartoe had gebracht. Jorg heeft de motor nagekeken en op de testbank gehad om hem optimaal te hebben voor Sachsenring en TT Assen. Bij Jorg op de parkeerplaats overnacht en donderdagochtend na de motor te hebben ingeladen verder naar Sachsenring voor de vierde IDM race.
Vrijdags weer vier trainingen. Het is bewolkt en 10 minuten voor de eerste training vallen een paar druppels, gelukkig zet het niet door en kan er toch met slicks gereden worden. Pepijn rijdt de tweede en derde training weer iets sneller als de vorige.
Zaterdags zon, wolken en een stevige wind. Om 9.50 uur de eerste kwalificatie, er rijden dit weekend een drie Grand Prix coureurs in de 125 mee; Stefan Bradl, Randy Krummenacher en Jonas Folger. Pepijn moest de eerste paar ronden een nieuwe zuiger inrijden, helaas liep Pepijn’s motor in de 8e ronde kapot; de membraamplaten knapten waarbij stukken in de cilinder terecht kwamen en hierdoor ook de cilinder kapot liep. Na uren sleutelen onder supervisie van Jorg die gelukkig dit weekend op Sachsenring is en zo nu en dan om de hoek komt kijken, zet Pepijn de tweede cilinder met nieuwe zuiger en membraamplaten erop. Nu maar hopen dat de tweede kwalificatie beter gaat.
Dus niet, in de tweede ronde kwam Pepijn de pits in omdat de motor te warm werd, bleek de waterpomp kapot te zijn. Hoeveel pech kun je hebben op een dag. En met de tijd van die paar ronden van vanochtend staat Pepijn op een 45e plek wat betekent dat hij de race niet mag rijden omdat er maximaal 44 coureurs aan de start mogen staan. Alleen als er een rijder uitvalt is Pepijn eerste reserve.
Zondag, al om 10 voor half 9 de warming up die Pepijn in ieder geval wel mag rijden. De motor loopt goed, halverwege de warming up begint het te spetteren en als ze afgevlagd worden begint het echt te regenen. Tot 11 uur blijft het regenen en dan wordt het droog. Mag Pepijn nu wel of niet????, Krummenacher gaat niet rijden dus mag Pepijn de race meedoen. Voor alle zekerheid een set regenbanden in de pitskar mee echter breekt de zon door en de baan droogt helemaal op. Pepijn moet vanaf de laatste plaats starten. Na de warming up ronde staan alle coureurs geconcentreerd klaar voor de start als Pepijn ineens de baan af wordt gestuurd omdat hij niet op de lijst van de baanleiding stond. Wat is dit nu? De race start zonder Pepijn. Later blijkt er een communicatiefout te zijn gemaakt tussen de wedstrijd- en baanleiding; er is niet doorgegeven aan de baanleiding dat Pepijn zou meerijden. Om het een klein beetje goed te maken krijgen we als compensatie de helft van het inschrijfgeld terug. Dit was een weekend om weer snel te vergeten en nu maar hopen dat het verhaal van de slechte generale ook voor Pepijn opgaat. Om positief te blijven kunnen we constateren dat dit weekend wel een zeer leerzaam leermoment is geweest op het mentale vlak.
Na ingepakt te hebben snel op weg naar huis om alles voor TT in orde maken. Dinsdagochtend vertrekt Racingteam Bijsterbosch naar Assen.