Afgelopen paasweekend stond voor Team Wolff-Belgrave Racing in het teken van de eerste ONK-wedstrijd. Na een succesvolle voorjaarstraining was Atiba erop gebrand om de opwaartse lijn door te trekken en hoopte stilletjes op een aantal punten. Daar zou hij 2 kansen voor krijgen want op 2e paasdag stonden 2 races op het programma.
Het weekend begeon met mooi weer wat gelukkig ook zo zou blijven. Het deelnemersveld voor de paasraces was erg groot met meer dan 50 inschrijvingen en sterke gastrijders afkomstig uit het Europees, Belgisch en Duits kampioenschap. Dat werd dus gasgeven! Daarbij komt dit jaar ook nog eens de regeling erbij dat de gastrijders in tegenstelling tot vorig jaar weer ONK-punten kunnen scoren.
De woensdag voor het weekend waren Gerdrik, Patrick en Atiba nog aanwezig op het TT-circuit om de nodige trainingsmeters te maken voor de eerste race. Helaas speelde het weer niet voordelig mee waardoor Atiba niet meer dan 20 rondjes kon rijden. Snelle tijden waren door de omstandigheden onmogelijk dus het moest vanaf de eerste kwalificatie direct gebeuren.
Kwalificatie
Dat mede dankzij Patrick Mailipaard de motor sterk verbeterd is werd al duidelijk in Spanje, Albacete. In de eerste kwalificatie kon Atiba al met weinig meters op Assen in de benen een tijd van 1.45.8 rijden! Hiermee stond hij na de eerste kwalificatie op de 22e plek.
Voor de tweede kwalificatie werd de afstelling nog wat aangepast en Atiba ging ervoor. Hij wilde zeker nog een plek winnen wat hem lukte met een tijd van 1.45.3! Een dik PR dus in vergelijking met vorig jaar. Al 1,3 seconde sneller als de snelste tijd die hij vorig jaar op Assen kon rijden. Een 21 startplek was zijn deel wat op racedag de 20e plek zou worden doordat een andere rijder af zei voor de wedstrijd. Een uitstekende prestatie met 8 gastrijders die voor Atiba op de grid zouden starten.
Atiba:
"Ik had echt niet verwacht dat ik zulke tijden kon rijden in de kwalificatie. Kwalificeren was nooit mijn sterkste punt maar hoe de fiets nu aanvoelt kan ik er heel lekker mee rijden en heb ik superveel plezier in het racen! De afstelling is echt heel erg verbeterd ten opzichte van vorig jaar waardoor ik me meer kan concentreren op het racen zelf dan alleen maar bezig te zijn met de motor in bedwang te houden. Hopelijk kan ik in de wedstrijd een paar plekjes winnen om richting de punten te rijden!"
Races
Na zondag een rustdag gehad te hebben zouden er dus op maandag 2 races verreden worden. Na een relaxe warm-up waren er inmiddels veel supporters toegestroomd van Team Wolff-Belgrave Racing waaronder Club 77 leden en natuurlijk de sponsoren!
Race 1 zou rommelig beginnen. Atiba en een stuk of 12 andere collega coureus werden bij het uitrijden van Parc-ferme naar de startopstelling tegen gehouden omdat ze te laat zouden zijn! Gezien het grote aantal zijn de twijfels nog steeds aanwezig….Dit betekende voor Atiba een rondje minder banden opruwen en inmiddels was de temperatuur van de banden ook flink gedaald.
Toen de rijders die wel op de startgrid stonden van start gingen voor de opwarmronde mocht Atiba samen met de andere rijders aansluiten.
Atiba had een sterke start en dook als 17e de eeste bocht in….helaas sloeg het noodlot 3 bochten verder in de langzame Strubben al toe en schoof de achterkant van de Ducati onschuldig weg. Gelukkig konden de andere rijders Atiba ontwijken. Helaas moest hij de wedstrijd staken door een afgebroken schakelpedaal. Zwaar balen dus!!! Helemaal zonde was om te zien dat de rijders die achter Atiba stonden op de startgrid wel punten wisten te halen….dat bood dus perspectieven voor de tweede wedstrijd!
Ook de tweede start van Atiba was goed en na de eerste ronde kwam hij als 20e door. Elke ronde wist Atiba scherpe tijden te rijden en zich op te klimmen naar de 17e positie. Met rondetijden in de 1.45 en de 1.44(!) reed Atiba toe naar de groep rijders voor hem die om de 12e positie aan het vechten waren. In de 5e ronde wist Atiba een PR te rijden van 1.44.6(!) en naderde in het wiel van Peter Schalken de groep. Alleen toen sloeg het noodlot wederom toe…ditmaal niet bij het insturen van Strubben maar bij het uitkomen ervan. In zijn jacht op punten wierp de Ducati Atiba met een flinke highsider eraf en de vlucht begon…
Atiba:
"Wat een pech vandaag zeg. Eerst dat gerommel bij de start van race 1 waardoor ik mijn banden niet genoeg op kon ruwen en op temperatuur kon houden. Linkerbochten zijn er weinig op Assen en direct bij de eerste schoof de Duc onder mij vandaan. Weer een ervaring rijker zal ik maar zeggen…
Race 2 ging super en ik kon strakke tijden blijven rijden en ik ben dan ook zeer blij met mijn nieuwe ronderecord. Dit had ik echt niet verwacht en ik kon elke ronde pushen. Ik had redelijk de aansluiting met Peter Schalken die erg sterk reed. Samen waren we op weg naar een groep rijders voor ons. Helaas maakte ik in ronde 4 een remfout waardoor ik het "fietspad" in Ruskenhoek moest nemen. Met de snelste ronde reed ik daarna het gaatje bijna weer dicht en ik wist gewoon dat ik aan het einde van de wedstrijd kon toeslaan om mezelf in de punten te rijden. Toen in de 9e ronde bij het hard uitacceleren van de langzame bocht strubben, brak de motor weg voordat ik het door had en ik werd met een salto en een dubbele flikflak van de motor afgeworpen. Mijn eerste highsider…en hopelijk de laatste! Erg zonde en ik was ook echt heel zwaar teleurgesteld door mijn fout en dat ik de wedstrijd zo moest eindigen. De snelheid die ik op het moment heb geeft me wel veel vertrouwen in de rest van het seizoen en hopelijk kan ik in Spa mijn eerste punten behalen! Het team zal dan in ieder geval weer voor een perfecte motor zorgen!"
Wonder boven wonder had ook bij deze valpartij de motor nauwelijks schade opgelopen. Helaas geen punten maar wel erg veel progressie in 1 weekend wat hopelijk in de volgende wedstrijd op Spa-Francohrchamps doorgetrokken kan worden.
Ondanks de pech toch een geslaagd weekend en het team was ook erg verheugd om te zien hoeveel sponsoren/supporters op waren komen kijken om ze aan te moedigen! Super, op naar Spa!!!