Het moet een leerjaar worden voor Jasper, veel kilometers maken en de nieuwe banen leren kennen. Tot op heden gaat dit moeizaam, om te besparen zijn de trainingen ingekort en door de weersomstandigheden is het normale raceschema nog niet aangehouden. Het enige wat Jasper leert is zijn geduld bewaren.
Ook in Japan werd het schema weer zo omgegooid dat Jasper simpelweg geen kans maakt de aansluiting met de middenmoot te vinden.
De eerste vrijdag training op vrijdagmiddag ging goed, baan verkennen en de motor afstellen, 12 rondjes gereden, Jasper gaat werken aan zijn lijnen en rempunten, Seel aan de versnellingsbak en de vering. Hij draait de 31e trainingstijd en is niet ontevreden, met nul gegevens van man en machine is dit het maximale haalbare.
De vrije training op zaterdagmorgen valt letterlijk en figuurlijk weer in het water, regen dus, alle afstellingen en rempunten kunnen weer overboord gegooid worden, toch weet Jasper 2 plaatsen te stijgen. Achteraf is de vering te overdreven zacht gezet, de machine voelt onzeker aan bij het remmen…
Omdat Jasper de baan moet leren kennen wil hij niet iedere keer binnenkomen om iets aan de motor te veranderen, goede zaak maar dit pakte nu even verkeerd uit.
Met deze gegevens werd er uitgekeken naar de kwalificatie later op de dag.
Jasper komt altijd goed voor de dag in de regen en de foutjes zijn uit de motor gehaald, Hij was er helemaal klaar voor . Nu is regen niet verkeerd, echter de stortbuien waren zo hevig dat de organisatie besloot de tijdstraining maar helemaal te schrappen! Weer geen kilometers en gegevens voor het afstellen van de motor. Ook de beslissing om de tijden van de eerste vrije training als startpositie te gebruiken werkt erg frustrerend bij de debutant.
De warm up op zondagmorgen ging perfect, regen natuurlijk maar de Seel was nu goed afgesteld en Jasper gebrand op een betere positie.
Een 23e plek met de warm up in de regen, als het in de wedstrijd regende dan moest er meer in zitten.
De wedstrijd zou een bandenpokerspelletje worden, het startveld was verdeeld, sommige rijders op regenbanden, een groepje op intermediates, en een paar echte gokkers op slicks. Jasper koos voor optie 2, de baan zou nooit helemaal opdrogen en slicks vond hij te gevaarlijk. Vanaf de 31e positie kun je 2 dingen doen, behouden rijden en hopen dat er veel uitvallen of gewoon de beuk erin en kijken waar het schip strand…
Jasper koos weer voor optie 2 en rijd in 1 bocht van P 31 naar P 15! Zijn start was ongelooflijk en hij merkt dat er zeer voorzichtig gereden word. Achter Sandro Cortese zittend ziet hij een klein gaatje en gooit hem er in, een plas water maakt een eind aan zijn optreden en Jasper vliegt er met een higshider af, en het halve startveld kan hem gelukkig ontwijken.
Jammer maar helaas, achteraf misschien niet de juiste keuze maar het proberen waard. We hebben in de gaten dat we Jasper een beetje moeten temperen en zijn hier erg blij mee, onze ervaring leert dat dit makkelijker te doen is dan iemand vooruitschoppen!
Jasper over zijn weekend,
´´ wat moet ik zeggen, ik moet veel kilometers maken maar door de omstandigheden is hier nog niet veel van gekomen. De monteurs hebben heel goed werk geleverd, ook voor hun werkt het frustrerend dat we maar zo weinig ronden hebben gereden. Dat ik als 31e aan de wedstrijd mocht beginnen werkt ook niet erg motiverend. Mijn start was super, ik had gelijk het tempo en reed eigenlijk heel relaxed tot ik met mijn intermediates in het water terecht kwam.
Gelukkig ben ik door niemand geraakt toen ik over het asfalt rolde en is de motor nagenoeg onbeschadigd. Ik dacht dat ik in de GP veel kilometers zou maken maar tot nu toe valt dat tegen. We komen nu naar Europa ik wil nu echt meer rondjes rijden. De eerste Europese race word verreden in Jerez, niet mijn favoriete baan maar ik hoop dat men hier wel het raceschema aan gaan houden´´