Teams: IDM finale hockenheim, geen kampioenÛ_

57

De laatste race voor het Duits kampioenschap werd verreden op het circuit van Hockenheim. Ons akkevietje in Oschersleben liep nog, er werd weinig over gepraat in het team, racen was, zoals altijd, even belangrijker…

Joey was teruggeworpen naar de 2e plaats met 2 punten achterstand op Schrotter dus voor het Duitse talent eindigen was belangrijk. Jasper kon nog een plaatsje stijgen in het kampioenschap, een top 5 moest er in zitten, dit gaf hem tevens de mogelijkheid om deel te nemen aan het EK in Spanje.







Dat het voor Joey een moeizaam weekend werd was duidelijk, het was er op of er onder. De vrije trainingen op vrijdag werden gebruikt voor de afstelling van de motoren en het vinden van het goede ritme.
Joey gaat gewoon niet lekker, er word veel geprobeerd maar echt tempo maken lukt niet echt. Jasper gaat wel goed, hij is duidelijk aanwezig, een underdog positie geeft nu eenmaal meer ontspanning.

De  kwalificatie op zaterdagmorgen gaat voor beide Abbink-Bos rijders gewoon slecht, Joey P7 en Jasper P13. De baan is half nat en dat bevalt de jongens niet.

De 2e kwalificatie is gelukkig droog, toch valt het voor Joey en Jasper niet mee zich te bemoeien met de topposities. Een 5e plaats voor Joey en een 7e plek voor Jasper is niet echt wat we van ze gewend zijn.

Jasper hoeft zich niet zo druk te maken, zijn kracht ligt in het  rijden van constant zeer scherpe tijden, 1 ronde een toptijd neerzetten is niet zijn sterkste punt, hoeft ook niet in een wedstrijd… Joey daarentegen is niet blij, het wil gewoon niet, de druk en de vervelende gebeurtenissen in Oschersleben zijn bij hem maar ook in het team duidelijk voelbaar.

Wat ons het meest steunde waren de fans uit America en omstreken, ongelooflijk wat een enthousiaste mensen! Jammer dat de afstand Hooghalen-Hockenheim gewoon te ver is om ook Jasper  aan te moedigen…

De wedstrijd begint om 12 uur, de spanning is te snijden, zeker als ook de  IDM leiding de Nederlanders er van verdenkt samen te werken om Schrotter een hak te zetten, zowel Michael vd Mark als wij kregen vlak voor de start een zeer vreemde opmerking te horen van onze ‘’pflichtkommisar ‘’ Rudi Merdes om een eerlijke race te rijden." Eerlijk", een vreemde opmerking van iemand die ons zo gekleineerd en geflest heeft dat de motivatie van de een op de andere dag om nog door te gaan met het racen op dit moment ver te zoeken is.. Herr Merdes begrijpt niets van onze beleving van de racesport, wij willen winnen maar wel graag op een eerlijke manier!

Als de startvlag valt zijn onze jongens goed weg, Jasper op p3 en Joey op P4 de eerste bocht in. Bij de eerste doorkomst word het duidelijk dat Joey het tempo niet kan volgen, Jasper kijkt liggend op de 4e plaats achterom waar zijn maatje blijft.
Joey heeft het moeilijk, oorzaak onduidelijk, hij verliest een paar plaatsen.

Jasper blijft achteromkijken naar Joey en ziet ook dat hij niet komt.
Dan besluit Jasper niet langer te wachten en zet het gas er op, een prachtig gevecht om de 3e plek volgt. Bij het uitremmen van zijn concurrent moet Jasper even rechtdoor, de pionnen vliegen door de lucht maar Jasper draait de gaskraan nog verder open en rekent af met het zoveelste ‘’ Duitse talent" Marvin Fritz.
Joey is zichtbaar aangeslagen en komt op een 5e plaats liggend over de finish, jammer maar het kampioenschap is verloren. Schrotter word 2e achter de ontketende v.d Mark en is daarmee Duits kampioen.
Verdiend? mischien wel, Schrotter is gewoon heel goed, zijn machine is bloedsnel en de mensen om hem heen zijn ook niet van gisteren. Toch had het allemaal een beetje anders kunnen lopen als…

Jasper word als 3e afgevlagd en laat zien dat ook hij een topper is. Een zeer dubbel gevoel in het team natuurlijk, het verlies van Joey tegenover het subliem rijden van Jasper. Joey komt na afloop direct na de huldiging en feliciteert Jasper met zijn sterke optreden, ook Schrotter krijgt de felicitaties van de sportieve verliezer, zo hoort motorsport te zijn, eerlijk en met passie voor de sport. Even voor de statistieken: In elke race voor het IDM stond er een Abbink-Bos coureur op het podium, in de eindstand staan er 3 Nederlanders bij de eerste 5, de eerste Aprillia pas is te vinden op P6 , 3 Seel machines in de top 5, geen slecht jaar dachten wij!

Aankomend weekend gaan we even naar Assen waar we onze sponsors uitnodigen voor de jaarlijkse sponsordag.                                                                                      
Aansluitend vertrekt de karavaan richting Spanje waar we nog 4 wedstrijden op het programma hebben.