Op zaterdag 27 september begonnen wij vroeg aan de voorbereidingen van dit uiteindelijk voor ons fantastisch weekend. Ingedeeld als Team (nummer 9) was er bij de CRT nog plaats voor ons als Team. Samen met Racing Team Are rubberindustrie Eindhoven in pitbox 20.
Zal ons eerst even voorstellen… Sander Schipper ducati 916 sps, Jan Bults ducati 1098 & Fred Kranenburg rijdend op een ducati 848.
27 september
De dag begint goed en we melden ons bij de keuring. Ter plekke bleek bij de keuring ( gelukkig ) dat men erg strikt was. Dus menig persoon, ook wij konden terug om nog het een en ander te veranderen aan onze motoren. Veiligheid voor alles en dat is prima. Natuurlijk ook voor ons de eerste keer dat wij hier aan deelnamen. Voor ons allen was de clubrace 2008 de laatste keer dat we gereden hadden op Assen……dus wij verheugden op de Race Days. Het weer begon wat mistig en de eerste sessie werd een kwartiertje uitgesteld. Toen de zon eenmaal doorzette was er een strak blauw hemeltje te verkennen. De training sessie’s gingen goed. Sander reed ronde 2.02, Jan 2.00 en Fred 2.03 en dat voor de eerste mistige wat frisse sessie, proefde toch naar meer. De dag verliep goed en we konden zeker voldoende rijden. Snel bleek wel dat ieder van ons bezig was een mooie ronde tijd te realiseren, die hadden we uiteindelijk nodig voor de start opstelling van de 3d Cup en uiteraard de plaats voor de 500 km. De dag vorderde en de ronde tijden gingen aardig naar beneden. Jan snelste tijd was 1.56, Sander 2.02 en Fred reed 1.58. Dankzij Race Team Are die ons terzijde stond met tips en trucs wisten wij dit resultaat te behalen. Dus voor zover waren wij tevreden over de eerste Race Dag.
Uiteindelijk resultaat
Start 3d cup: Jan 14e, Fred 26e en Sander 32e
500km: Le Mans Start plaats nummer 39, nog net voor Moto73.
28 september
De dag begint hetzelfde als gisteren, mistig en redelijk fris. Wachten voor veiligheid dat het opklaart. Menig persoon waaronder ook een van onze sponsoren Swoopy komt polshoogte nemen. Teamspirit Cor, Johan, Jean Claude & Evelin zijn van de partij. Super gezellige sfeer in de pitbox met zijn allen. Vervolgens rijden we s´morgens de Endurance warming up. Ieder twee rondes. En ach daar kun je niet veel mee maar het is lekker even gereden te hebben. Daarna gelijk de 3D wedstrijd. Eerste ronde meteen de warm up lap. Jan en Sander maken een goede start. Fred echter klungelt weer eens om weg te komen….maar krijgt daarna toch de gang erin en weet uiteindelijk via de binnenkant naar voren te stomen. Dat wordt wel werken want duidelijk was dat het hele veld snel weg was. Bij de eerste doorkomst was Jan redelijk terug gezakt, Sander en Fred een plaatsje terug gezet. Sander reed constante race en eindigde als 34ste, Jan naar een matige wedstrijd gereden eindigde op een 20 ste plaats. Fred finisht op een tevreden 29ste plaats met als snelste rondetijd 1.57.253. Het startveld was 44 plaatsen groot.
500km wat een geweldig evenement.
De avond daarvoor hadden we nog ons draaiboekje, planning doorgenomen. Het idee was om lange stints te maken met zomin mogelijk wissels. Jan maakt de start. Zo gezegd……iets anders uitgevoerd. Na twee opwarm ronden gaat….. jawel de Le Mans start plaats vinden. Jan bijt de spits af en is snel weg. We starten als 40 ste. . Na 9 Laps komt onze 1098 moe gestreden binnen en gaat Sander de race vervolgen. Dus de stint was te kort, de race van de 3d cup was heftig geweest bleek achteraf. Als een van de eerste hebben wij gewisseld en daar verspeel je toch wat plaatsen mee. Maar gaande de race zijn we opgeklommen naar plaats 34. Tevreden dus. Er wordt stevig doorgereden en blijkt dat het echt vechten is voor behoudt van een goede plaats. Binnen de Pitbox kampt het Are Team met een probleem, een van de rijders heeft mechanische pech en zijn motor is uitgevallen. Tandwiel gesprongen en ketting dwars door het blok heen. Jammer voor hun maar het Team gaat met volle inzet de race verder en kunnen weer aardig inlopen. Donkere lucht en wat kleine spetters zorgt ervoor dat we toch nog een tijdje de buienradar geraadpleegd hebben. Regen bleef gelukkig uit. Daardoor leek het even of het welbekende venijn in de staart zat maar dat viel dus mee. Als laatste stint ging 848 de baan op. Nog 15 laps gaf de teller aan en dan heeft het geen zin meer om te wisselen. Dus als een locomotief proberen met constante laps de wedstrijd uit te rijden. Bij de laatste twee rondjes begon het achterwiel te schuiven. Maar tevreden mochten wij als Team nummer 9 de wedstrijd finishen. Een geweldige ervaring ondanks plaats 40. maar we hebben hem uitgereden en ervaringen gedeeld.
Persoonlijke records in´t weekend zijn er voldoende gerealiseerd. Jan en Sander knabbelde 2 secondes per ronde eraf. Fred reed na de Race Academy gevolgd te hebben, een slordige 11 seconde van zijn laatst best gereden tijd af.
Onze dank aan,
Race Team Are voor aanwijzingen en het drie gangen menu. Echt dank voor jullie gast vrijheid. Onze trouwe bezoekers en Sponsors (zie www.ducracing.nl). Teamleden die er weer bij waren. Gastrijder Sander Schipper. Allemaal thanks. Zo zie je maar motorsport is ook een teamsport.