Atiba met zijn Team Wolff-Belgrave Racing houdt de goede vorm vast en dat was afgelopen weekend weer te merken. Tijdens de wedstrijden op Spa-Francorchamps zouden er 2 wedstrijden verreden worden.
De eerste wedstrijd wist Atiba op een 20e plek te finishen. Spa is het land van de Belgen, dus er konden 9 gastrijders voor Atiba weggestreept worden. Dit bracht hem op een keurige 11e positie van de vaste ONK-deelnemers. De tweede wedstrijd werd door een crash van Tage Solberg onderbroken en helaas niet met geherstart. De reden hiervoor was het erg uitgelopen tijdschema.
Het zou de eerste keer worden op Spa-Francorchamps voor Atiba. Daarom werd er op donderdag getraind. Er stonden 5 sessies gepland maar helaas konden er maar 3 verreden worden. Door de hoge snelheden en temperaturen kwam er een grote scheur in de uitlaat. Omdat er geen reserve-uitlaat aanwezig was kon er die dag niet verder gereden worden. Gelukkig had Atiba al redelijk zijn ritme gevonden en kon die dag constant in de 2.37 rijden.
Zaterdag stonden de kwalificaties gepland. De motor stond er weer klaar voor en fanatiek begon Atiba aan zijn reeks snelle ronden. Hij wist zijn tijd van donderdag met bijna 3 seconden te verbeteren wat hem op een 24e startpositie bracht. In de tweede kwalificatie moest Atiba na 2 ronden zijn motor langs de kant zetten. Een ringentje bij de koppeling zorgde voor problemen waardoor Atiba wederom de aandrijving verloor. Hierdoor kon hij helaas zijn tijd uit de eerste kwalificatie niet verbeteren en zakte hij zelfs 2 plaatsen. Ondanks de pech was Atiba wel tevreden met zijn startpositie. Zeker met zijn tijd en het idee dat er 9 gastrijders voor hem stonden. Uitzicht op punten was er dus!
Na de kwalificaties begon een andere wedstrijd voor de endurance-klasse. Hierin gebeurde een verschrikkelijk ongeluk waar er verschillende rijders op elkaar inreden. De crash was zo hevig dat er 1 rijder het leven moest laten en een andere rijder zwaar gewond afgevoerd werd. De rijder Adrien Nicolas kwam helaas om en Team Wolff-Belgrave wenst zijn familie en vrienden veel sterkte toe met dit verlies.
Het hele paddock was er stil van en de keerzijde van de motorsport werd getoond. Het doet beseffen dat het een risicovolle sport is en daar moet men bewust van zijn zodat alles profesioneel uitgevoerd word.
Zondag gingen de wedstrijden gewoon door. Door vele vertraging in voorgaande wedstrijden ging race 1 van de Dutch Superbikes pas anderhalf uur later van start dan gepland. Er waren weer veel supporters op komen dagen voor Team Wolff-Belgrave Racing wat Atiba nog meer strijdlust zou bezorgen.
De start van Atiba was goed en hij koos in de eerste langzame rechterbocht de buitenkant. Hier zat hij goed en wist maar net de crashende Ronald ter Braake te ontwijken. De eerste ronde kwam hij als 24e door en zou de gehele wedstrijd met een groep van 4 man om positie 20 vechten. Met een snelste rondetijd van 2.33.3 zette Atiba in de laatste ronde voor de laatste bocht zijn inhaalactie in op Peter Schalken. In de rechts-links chicane haalde Atiba buitenom Schalken in en wist zo de 20e positie te pakken! Met het wegvallen van de gastrijders bleven de vaste deelnemers van het ONK over en daarvan stond Atiba als 11e geklasseerd wat hem 5 ONK-punten bracht.
Race 2 werd ook vertraagd gestart. Wederom werd er goed gestart door Atiba en dook de snelle bocht Eau- Rouge als 18e in! Helaas crashte Tage Solberg halverwege de eerste ronde en dat was voor de organisatie genoeg om weer een rode vlag uit te hangen wat de wedstrijd stopte. Erg teleurstellend en volgens velen was dit niet eens nodig geweest maar waarschijnlijk wilde de organisatie maar al te graag naar huis. Voor de belangrijkste wedstrijd kwam er geen herstart meer tot grote teleurstelling van Atiba. Hij had wederom zicht op punten maar het nu totaal aantal punten van 15 kon niet meer vergroot worden. De organisatie was ronduit slecht te noemen dit weekend.
Atiba:
"Een chaotisch weekend kun je dit wel noemen! Mijn eerste keer op Spa is goed bevallen. Het circuit past goed bij mijn rijstijl en zeker gezien de lengte van het circuit zat ik dichterbij de topmannen. In de kwalificatie kon ik niet meer sneller rondgaan door de technische problemen maar gelukkkig wisten mijn monteurs de motor weer helemaal goed te maken voor de wedstrijd. In de warm-up voelde alles goed aan en ik had zin om te racen! Door allle vertragingingen en herstarts was het maar wachten en wachten. Uiteindelijk mochten we van start. De eerste wedstrijd was er 1 om te genieten met mooie gevechten en inhaalacties. Doordat ik in het groepje met Peter Schalken en o.a. Fred Slob terecht kwam verloor ik helaas de aansluiting met de voor ons strijdende John Bakker en Ferry van Rijn. Peter Schalken kon ik nog mooi verschalken in de laatste bocht in de laatste ronde. Super tevreden want weer 5 punten erbij! Een superwedstrijd met hele leuke strijd. Daar doen we het voor! In de wedstrijd kon ik bijna 1,5 seconden sneller rond gaan. De tweede wedstrijd met verse banden moest dan nog sneller gaan. Helaas werd deze vroegtijdig afgevlagd wat echt een domper was want punten zaten er zeker weer in!"
Gelukkig was iedereen zeer blij met de huidige snelheid van de motor en Atiba. Een achtereenvolgende klassering in de punten geeft vertrouwen voor de toekomst. De stijgende lijn blijft en elke keer wordt er meer snelheid gemaakt. Dat belooft wat!
Team Wolff-Belgrave Racing bedankt alle sponsoren en supporters. Geweldig om te zien dat een hoop supporters op kwamen dagen om het team te supporten. Dat wordt zeer gewaardeerd en brengt ook veel gezelligheid mee!