In de vrije training die onder zonnige omstandigheden werd verreden, probeerde Arjan Tiemens de draad weer op te pakken na de zomerstop. Er werd natuurlijk wel getraind maar op zaterdag werd er weer om kampioenschap punten gestreden.
Het rijden ging op zich wel redelijk goed en het wachten was op de kwalificatietraining die ongetwijfeld meer duidelijkheid zou verschaffen.
De kwalificatie begon in een heerlijk zonnetje. Arjan’s grote concurrent Phil Ruitenbergwas direct na het verlaten van de pitstraat al snel. Arjan probeerde enkele ronden om erbij te komen maar het leek allemaal wat moeilijker te gaan dan we voor de zomerstop zagen. Arjan bleef knokken voor tijdsverbetering, maar hier kwam het echter niet van. De snelste tijd werd reeds in de 3e ronde van de kwalificatie gezet, een teken dat er waarschijnlijk iets niet in de haak was. De kwalificatie is echter maar 20 minuten dus je moet maar gewoon zoveel mogelijk proberen te rijden. Aan het einde van deze kwalificatie begon de brommer een vreemd joelend geluid te maken. De tijd bleef staan en gelukkig verbeterden de overige concurrenten de tijd ook niet dus een tweede plaats was het maximaal haalbare. Direct na de tijdtraining werd het blok opengemaakt en onderzoek wees uit dat de krukaslagers kapot gegaan waren. Velen schrokken toch wel van het gat van 0,7 seconden tussen Phil en Arjan maar bij het team bleef de rust toch wel aanwezig in de wetenschap dat het mechanische probleem geen parten zou gaan spelen in de wedstrijd omdat er met het reserveblok gereden zou worden.
De eerste race begon niet al te best. Arjan vertrok een fractie te vroeg en kreeg een valse start toegewezen. Vervelend maar toch proberen je race te rijden. Maar na 3 bochten viel de brommer ineens stil. Doordat Arjan er zelf heel snel achter kwam dat de bougie dop eraf was kon hij de wedstrijd beginnen op een laatste plaats met een achterstand van een halve ronde op de laatste man.. Hij reed zichtbaar geïrriteerd door de pech die hij in de eerste ronde te verduren kreeg en begon zich keihard terug te vechten. Het werd al met al een geweldig race en Arjan kwam helemaal terug tot een 3e plaats op een achterstand van 19 seconden op de koploper. Door de valste start werd hij helaas wel 2 plaatsen terug verwezen in de uitslag en dus verloor hij hier liefst 53 punten mee voor het kampioenschap. Wat wel een goed teken was voor race 2 was dat Arjan de snelste ronde neerzette.. Deze tijd was zelfs een halve seconde sneller dan de tijd uit de kwalificatie.
De 2e race was het Phil Ruitenberg die de kop pakte want Arjan ging nu toch enigszins gedoseerd van start maar in de eerste ronde wou Arjan direct binnendoor bij Phil om deze nu eens op achterstand te rijden. Phil stuurde in en Arjan kwam ten val doordat hij over het achterwiel van zijn concurrent viel. De stuurhelft aan de linkerkant zat volledig tegen de tank aan maar met wat hulp van een snelle baco kon hij zijn weg vervolgen; deze keer keek hij tegen een nog grotere achterstand aan! De dame en heren voor hem leken nu toch iets harder te rijden maar hij vocht zich toch weer terug en deed dit zeker niet slecht en kwam nog terug tot een 6e plaats in de voorlaatste ronden. Sil Smit reed in het groepje van 3 man voor hem en helaas voor de Nederhorster viel hij stil in de voorlaatste bocht en daarmee pakte Arjan dan toch nog een 5e plaats. Hij reed met een niet optimale brommer toch nog tijden van 55.6 die wel een seconde langzamer waren dan zijn eigen beste tijd uit de eerste race.. Door deze twee 5e plaatsen komt Phil in de stand terug tot 129 punten. Met nog 4 races te gaan in de strijd om het kampioenschap nog zeker niet beslist. De buffer in de puntenstand leek redelijk veilig maar nu zal er in de resterende 8 manches volop en tot op het bot gegaan moeten worden om Phil in de eindstand van het kampioenschap voor te blijven. Dit jaar zijn er nog steeds geen nulscores geweest voor de beide kemphanen en dat is op zich een compliment voor beide teams. Het niveau ligt ook gezien naar de tijden erg hoog en dus kunnen er geen fouten meer gemaakt worden. De volgende race is op zaterdag 30 augustus en dus zal er in deze 3 weken rust uitvoerig naar de machine en de blokken gekeken gaan worden en waarschijnlijk wordt er nog wel een dag of avond getraind om zo weer de positieve lijn te pakken te krijgen. De komende circuits liggen Arjan wel dus we hopen dat we zo gauw mogelijk weer 100 punten bij te kunnen schrijven na een manche racen! Er zijn nog maximaal 800 punten te verdienen.
De stand op dit moment:
1. Arjan Tiemens 1434
2. Phil Ruitenberg 1305
3. Jeroen Kerpel 915
4. Alfred Kleis 555
5. Elbert van de Bosse 534