RES Software Hoegee Suzuki coureur Didier van Keymeulen heeft afgelopen weekend zijn zomerstop onderbroken door met het Yoshimura Van Zon Schäfer Motorsport Germany deel te nemen aan de Oschersleben 8 Hours Endurance wedstrijd in het Duitse Oschersleben.
Het Van Zon Schäfer Motorsport team, wat normaal gesproken uitkomt in het Duitse IDM Superbike kampioenschap met de rijders Werner Daemen en Olivier Depoorter, nodigde Van Keymeulen uit om deel te nemen aan de lange afstand race die op zaterdagmiddag om 15.00 uur van start ging.
Nadat het team zich voor de race als zesde had weten te kwalificeren, begon men sterk aan de wedstrijd. Ondanks het ontbreken van de belangrijke snelwissel systemen, kon het team zich goed handhaven voor in het veld. Daemen begon goed aan de race maar toen hij het stuur overgedragen had aan Depoorter, leek een valpartij van Depoorter roet in het eten te gaan gooien voor het Belgische trio maar gelukkig kon hij zijn weg vervolgen. Van Keymeulen reed als derde rijder zijn ronden en het bleek hij zich goed staande kon houden tussen de snelste teams op de baan. Toen de World Supersport coureur tijdens zijn tweede sessie merkte dat de temperatuur van zijn motorfiets begon te stijgen moest hij noodgedwongen terug keren naar de pits. Bij controle door de monteurs bleek een waterlekkage de oorzaak te zijn van het probleem en zat er niets anders op dan de strijd staken.
Ondanks het uitvallen in de race kan de RES Software Hoegee Suzuki coureur terugkijken op een geslaagd gastoptreden. Tijdens de trainingen en de wedstrijd liet de Belgische coureur zien uit het goede racehout te zijn gesneden en ook hier mee te kunnen met de snelste coureurs van het veld.
Didier Van Keymeulen, #83 RES Software Hoegee Suzuki coureur:
"Het ging best wel goed. Werner, Olivier en ik waren tijdens de kwalificaties goed aan elkaar gewaagd en we stonden uiteindelijk als zesde op de startgrid. Werner startte de race. Per persoon reden we ongeveer 55 minuten. Hij kwam op de vierde plek weer binnen maar omdat we geen Endurance snelwissel systeem hadden voor de banden en voor het tanken, misten we bijna 20 seconden per pitstop ten opzichte van de concurrenten. Hierdoor wisten we van tevoren al dat het moeilijk zou worden om het podium te behalen. Op het circuit zaten we er steeds weer goed bij en ging Olivier als tweede van start. Hij kwam ter val maar wist wel weer goed terug te komen Daarna was het aan mij de beurt. Ik kon het hele uur met het winnende team meerijden en we hadden toen de snelste rondetijden van de hele race neergezet.
Toen ik er voor de tweede keer op zat, merkte ik dat de motor oververhit raakte en moest ik terug naar de pits. Daar bleek dat het probleem een waterlek was. We lagen op dat moment zesde, maar het had geen zin meer om nog verder te gaan. We hadden teveel tijd verloren en een podiumplek zat er al niet meer in.
Het is erg jammer dat we dat we moesten afhaken, maar ondanks dat heb ik me goed vermaakt en een leuk weekend gehad. We konden goed meekomen en het was erg leuk om deze Endurance een keer mee te maken."