Pecco Bagnaia heeft de officiële eendaagse MotoGP Test op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto afgesloten met de negentiende rondetijd. De Italiaan richtte zich maandag niet op het zetten van een snelle rondetijd maar moest een lange takenlijst afwerken om in de komende Grand Prix weekenden dichterbij zijn teamgenoot te kunnen komen.
Met uitzondering van de overwinning op het Circuit of The Americas, die hij in zijn schoot kreeg geworpen na de crash van Marc Márquez, heeft Pecco Bagnaia tot dusver dit seizoen de tweede viool moeten spelen binnen Ducati.
Terwijl de Spanjaard vier pole positions, vijf Sprint zeges en drie Grand Prix overwinningen heeft behaald moet Bagnaia het doen met vier Sprint podiums en vier Grand Prix podiums, waarvan één overwinning in Austin. Dan is daar ook nog Álex Márquez die met vijf tweede plaatsen in de Sprint races en drie tweede plaatsen in de Grand Prix races, plus zijn eerste overwinning van afgelopen zondag in Jerez, nu aan de leiding staat in het MotoGP wereldkampioenschap.
De frustratie was bij Bagnaia in de afgelopen Grand Prix weekenden soms duidelijk van het gezicht af te lezen en voegde hij soms ook nog eens flinke uitspraken aan toe. Afgelopen weekend was hij op zaterdag niet opgewassen tegen de beide Márquez broers en moest hij op zondag ook nog eens Fabio Quartararo voor zich zien finishen, nota bene op het circuit waar Bagnaia de afgelopen drie seizoenen heeft gedomineerd.
De officiële IRTA Test op maandag in Jerez kwam daardoor dan ook precies op tijd en gaf Bagnaia en zijn kant van het Ducati Lenovo Team de kans om eens een hele dag aan verschillende zaken te werken, iets waar tijdens een Grand Prix weekenden simpelweg geen tijd voor is. De zon scheen fel op het Circuito de Jerez – Ángel Nieto en de buitentemperatuur was aangenaam, echter waaide er wel een stevige wind wat in sommige gevallen roet in het eten – of in letterlijke zin zand in de pitbox – gooide. Geen ideale omstandigheden dus, maar genoeg om Bagnaia na deze dag tot tevredenheid te stellen.
Pecco Bagnaia: “Ik had een lange takenlijst voor de test vandaag. We hebben ons onder andere gericht op het proberen van verschillende set-ups, om ervoor te zorgen dat ik een beter gevoel heb met de motor. Echter was het met de stevige wind moeilijk te begrijpen wat nou de verschillen waren, het ene moment waaide het harder dan het andere. Daardoor besloten we om terug te gaan naar onze basisafstelling en vervolgens de verschillende items te testen die we tot onze beschikking hadden.
Met één van die items ben ik blij en die zullen we vanaf de eerste sessie in Le Mans gebruiken. Andere dingen zullen we nog een keer moeten proberen, dat hangt af van de weersomstandigheden. Dat zou wellicht de swingarm kunnen zijn die we vandaag ook geprobeerd hebben. Ik ben blij want we hebben uiteindelijk twee dingen gekozen waarvan ik denk dat ze ons kunnen helpen.”
Al jaren wordt er gesproken over een nieuwe voorband van Michelin die minder gevoelig zou moeten zijn voor de problemen waar men momenteel in de MotoGP mee kampt. De Franse bandenleverancier had deze ook maandag in Jerez weer meegebracht maar de vraag blijft of deze ooit geïntroduceerd wordt tijdens een Grand Prix weekenden, vooral dankzij de wisseling van de wacht in 2027 wanneer Pirelli de officiële bandenleverancier wordt. Bagnaia was in ieder geval positief over het nieuwe rubber van Michelin.
Pecco Bagnaia: “Ik heb een nieuwe voorband getest die zachter was maar beter zou moeten presteren in hoge temperaturen. Deze beviel me heel goed want het gevoel was vergelijkbaar met de mediumband van dit weekend maar met meer grip aan de zijkant. Ook de stabiliteit was goed dus ze hebben [bij Michelin] goed werk geleverd.”
Bagnaia heeft de afgelopen weken veelvuldig geklaagd over zijn prestaties in de Sprint races, waarbij hij wist naar de verschillende tanks die worden gebruikt om te voldoen aan de maximale toegestane hoeveelheid brandstof. Het leek daarom een no-brainer om daar tijdens een testdag aan te werken, maar andere taken op de lijst hadden voorrang.
Pecco Bagnaia: “Nee, we hebben niet aan onze Sprint race gewerkt want daar was niet genoeg tijd voor. Hopelijk krijg ik binnenkort wel een nieuwe tank die daarbij helpt. Het is niet makkelijk want de reglementen zijn streng.”
De volgende Grand Prix wordt verreden in het weekend van 9 t/m 11 mei op het Bugatti Circuit in Le Mans, Frankrijk.