Pepijn en Thomas zagen enorm uit naar afgelopen weekend. Een race voor het Internationale Deutsche Motorradmeistershaft op hun favoriete circuit de "Sachsenring", het werd in meerdere opzichten een weekend van pieken en dalen.
Het IDM is naast het Spaans Open Kampioenschap een van de meest toonaangevende kampioenschappen voor aanstormende wegracetalenten en een uitgelezen springplank naar de Grand Prix.
Edward Schoeber viel de eer te beurt om als eerste na de opknapbeurt, de 700 km naar Hohenstein Ernsttal achter het stuur van de "Racing Team van Leeuwen" truck af te leggen.
In plaats van twee coureurs hadden we dit weekend drie coureurs. Frank van den Dragt had zich ingeschreven als gastrijder en reed dit weekend op de reservemotor van Thomas. Frank startte in 2004 zijn racecarrière bij Racing Team Tennen/van Leeuwen en is dus een oude bekende van het team.
De trainingen op vrijdag verliepen op zich goed, er werd veel overlegd en geëxperimenteerd teneinde de juiste set-up en raceritme te vinden.
De eerste kwalificatie verloopt met name voor Pepijn uitstekend, de vorm die hij heeft te pakken sinds begin dit jaar continueert zich. Op de zeer moeilijke baan met veel hoogte verschillen, blinde bochten zet Pepijn een ronde tijd van 1:32,7 op de chrono’s, goed voor een 24e plaats.
In dit 49 man en één vrouw sterke Internationale deelnemersveld liggen de tijden zeer dicht bij elkaar, plaats 19 t/m 30 liggen allen binnen één seconde.
Thomas heeft het daarentegen moeilijk, zijn tijd blijkt net niet snel genoeg om zich voor een van de 44 beschikbare plaatsen op de startgrid te kwalificeren. Thomas zet de 2e kwalificatie alles op alles, weet zijn tijd met één seconde te verbeteren en zich als 44e te kwalificeren.
Met ruim 30 graden is het bij aanvang van de wedstrijd tropisch warm. De start van de wedstrijd verloopt op een kleine schermutseling in de eerste bocht na, goed. Met de van de afgelopen keer aanvaring in de eerste bocht na de start nog vers in het geheugen (waarvan u met de volgende link de tv beelden kunt bekijken www.racingtv.de/index.php?mnu=1075&id=228) durft Thomas dit keer geen enkel risico te nemen en heeft in tegenstelling tot voorgaande races een slechte start en finisht als 32e.
Pepijn heeft een goede start, schuift een aantal plekken naar voren en rijdt een prima race. Met nog slechts een paar ronden te gaan begint zijn motor grip te verliezen en moet Pepijn lijdzaam toe zien dat hij de aansluiting met het groepje waarin hij tot dat moment rijdt, langzaam maar zeker verliest. Als hij hier en daar "een momentje" heeft houdt hij het voor gezien en rijdt hij de wedstrijd als 26e op safe uit.
Manager van Leeuwen was tevreden met de uitslag. We moeten de feiten in het juiste perspectief blijven zien. Men moet over deze competitie niet te licht denken, aan deze competitie nemen de beste coureurs van Europa deel. Met de tijd van Pepijn stond je in 2006 en 2005 respectievelijk op de 13e en 12e plek aan de start. Het was jammer dat Pepijn gaandeweg grip verloor door een verkeerde bandenkeuze, maar ook dat hoort bij het leerproces.
Wat betreft Thomas moeten we ook realistisch blijven, als jongste deelnemer in dit deelnemersveld heeft hij het op sommige momenten zwaar. De valpartij van de afgelopen race in Nürburg is hem niet in de koude kleren gaan zitten en hij heeft een stapje terug moeten doen maar dat is kenmerkend voor ieder leerproces "twee stappen vooruit………." We blijven daarom met vertrouwen vooruit kijken, alles heeft zijn tijd nodig.
A.s. weekend mag Thomas dankzij de Red Bull Rookies tijdens de TT van Assen een kijkje achter de schermen nemen van de Rookies Cup. Hij verheugd er zich enorm op de jongens weer te ontmoeten waarmee hij tijdens de finals op Paul Ricard Frankrijk leuke contacten heeft gelegd.
Onze volgende race is over twee weken in Oostenrijk op de Salzburgring, tegelijkertijd tellend voor het Nederlands Kampioenschap.
Tot slot willen we langs deze weg mevr. Konkelaar van VMBO ‘t Lumeijn en het ROC Aventus te Apeldoorn bedanken voor hun medewerking het afgelopen schooljaar.