Maverick Viñales leek zondagavond in Qatar op weg om KTM’s eerste MotoGP-podium van 2025 te bezorgen – tot een penalty voor een te lage bandenspanning hem bruut van de tweede naar de veertiende plaats deed kelderen. Wat begon als een droomrace eindigde in een frustrerende deceptie, maar de manier waarop Viñales en het Tech3 KTM-team ermee omgingen, leverde respect op vanuit de gehele MotoGP paddock.
Maverick Viñales kende een spectaculaire openingsfase van de Grand Prix van Qatar en wist zondagavond na de start al snel van een zesde plaats op te rukken naar een podiumpositie. Zijn race op de voor hem dit seizoen nieuwe KTM RC16, na een bewogen winter vol onzekerheden binnen KTM, leek het perfecte keerpunt in een tot nu toe nog moeizaam verlopen seizoen. Maar een technisch detail kwam hem duur te staan.
Hervé Poncharal: “Het reglement is duidelijk, maar het is hard”
Het Red Bull Tech3-team bevestigde na afloop van de race dat koelere temperaturen én een onverwachte leidende positie een rol hebben gepeeld in de te lage bandenspanning. Viñales kreeg weliswaar een waarschuwing op zijn dashboard en liet daarna volgens eigen zeggen bewust Marc Márquez passeren, in de hoop de band op temperatuur te houden. Maar die strategie werkte uiteindelijk averechts.
Hervé Poncharal: “Als Maverick vlak achter Marc had kunnen blijven, zoals Marc achter Álex zat in Buriram, hadden we misschien nog aan de regel voldaan. Nu kwamen we één of twee ronden tekort. Je ziet je rijder op P2 over de finish komen, de ontlading in het team… en dan dit. Het doet pijn, menselijk gezien. Maverick kwam terug in de box en het eerste wat hij zei was; ‘Kom op jongens, lach! We hebben het geflikt. Laten we vieren wat we wél bereikt hebben.’ De manier waarop hij zich opstelde, is iets wat ik in bijna vijftig jaar motorsport nog nooit heb meegemaakt. Hij is een echte kampioen, niet alleen op snelheid, maar ook in karakter.”
Doorbraak of toeval?
De grote vraag is of dit optreden van Viñales en KTM een structurele doorbraak is, of dat het perfect samenviel met circuits waar de machine goed tot zijn recht komt
Hervé Poncharal: “Jerez, Le Mans, Silverstone… dat zijn hele andere banen. Als we daar ook competitief zijn, dan weten we dat we écht meedoen.”
Met het oog op de rest van het seizoen – en de onzekerheid rondom de toekomst van KTM op langere termijn binnen de MotoGP – is elke race cruciaal. Maar wat er zondag in Qatar gebeurde, was meer dan alleen sport. Het was een herinnering aan waarom we van deze sport houden. Een podiumklassering, het was KTM zo gegund.
↓Tijdschema en volledige uitslagen Qatar Airways Grand Prix of Qatar↓
Handige links Red Bull Grand Prix of the Americas:
Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage Racesport.nl
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’