HomeWorldSBKWorldSBKDe Internationale wegracetopper van toen: Davide Giugliano

De Internationale wegracetopper van toen: Davide Giugliano


De Internationale wegracetopper van weleer, waar is hij/zij gebleven, wat doet hij/zij tegenwoordig en hoe kijkt hij/zij tegen de huidige wegracesport aan? Na het succes van de Nederlandse wegrace topper van toen gaan we nu internationaal met de rubriek ‘De internationale wegracetopper van toen’. In deze rubriek stellen we deze helden van weleer allemaal een serie (dezelfde) vragen. Deze week: Davide Giugliano, de huidige teambaas van Glenn van Straalen.

  • Naam: Davide Giugliano
  • Bijnaam: The Bandit
  • Geboortedatum: 28/10/1989
  • Nationaliteit: Italiaans
  • Huidige woonplaats/land: Rome – Italië
  • Start racecarrière: 1996 Italiaans kampioenschap Minimoto
  • Actief geweest in: WorldSBK – WorldSSP – STK 1000 FIM World Cup – STK 600 Europees kampioenschap – CIV STK 1000 – CIV SSP
  • Behaalde titels: 1x STK 1000 World Cup (verschillende nationale titels)
  • Einde racecarrière: 2018 WorldSBK (Aprilia)
  • Huidig beroep: Eigenaar en teammanager van het D34G Team

Hoe ben je in aanraking gekomen met de wegracesport?

Toen ik nog heel jong was, gingen mijn familie en ik “per ongeluk” naar een minibikecircuit en ik vroeg mijn vader of ik het mocht proberen… mijn zus probeerde het die dag ook, maar ik won de familie-uitdaging.

Met welke coureur heb je de beste gevechten gehad op het circuit?

Ik heb het genoegen gehad om met veel snelle rijders te strijden, waaronder zeer belangrijke namen als Max Biaggi en Carlos Checa, maar ik denk dat de beste gevechten met Danilo Petrucci waren toen we samen in de “jeugd”- categorieën reden. Maar ook met Jonathan Rea, Tom Sykes en Chaz Davies.

De beste motor waar je op hebt gereden en waarom?

Ik denk de Ducati 1098 R in beide versies, Stock en WorldSBK. Het was een zeer uitgebalanceerde motor en het was de eerste WorldSBK machine waarop ik reed.

Het meest favoriete circuit waar je hebt gereden en waarom?

Een coureur houdt van bijna alle circuits waar hij snel gaat, natuurlijk heb ik het genoegen om op Italiaanse circuits te rijden en ik vind het Misano World Circuit Marco Simoncelli erg leuk. Maar als ik echt mijn favoriete circuit moet noemen dan ga ik voor Laguna Seca, en dit ondanks dat ik daar mijn ergste blessure opliep. Ik was ook altijd erg snel in Assen, waar ik in 2011 de Stock 1000 race wist te winnen in het jaar waarin ik de titel won. Dus ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik erg van technische circuits houd.

Wat is het meeste vreemde, hilarische wat je hebt meegemaakt in de racerij?

De onderlinge relatie tussen coureurs is echt vreemd, als atleten hebben ze natuurlijk veel respect voor elkaar op de baan, maar het is altijd leuk om te zien hoe ze onderling met elkaar omgaan naast de baan en dan te zien wat ze echt van elkaar vinden. Maar we weten dat onze sport echt gevaarlijk is en het is geweldig om te weten dat alle rijders, of bijna alle, extreem menselijk zijn.

Heb je een speciale herinnering aan racen in Nederland?

Mijn eerste podium in het WorldSBK kwam in Assen, ik passeerde Max Biaggi en Carlos Checa voor in de laatste ronde voor de bekende Geert Timmerbocht, die serie van drie kleine bochten is vaak het toneel van geweldige en leuke gevechten.

Wat is het mooiste wat je aan het racen hebt overgehouden?

Nederigheid, de ene dag ben je erg snel en de volgende dag sta je vijftiende, een beetje zoals in het leven, er zijn ups en downs maar je moet nederig en vastberaden zijn om weer op te staan.

Wat ben je gaan doen na je actieve wegracecarrière?

Een beetje rusten, ik stopte met diëten (en dat is te zien) en ik dacht na over wat ik direct daarna wilde gaan doen. Ik wist dat ik niet helemaal weg wilde uit de sport waar ik zo’n beetje mijn hele leven bezig was geweest, en ik wilde mijn ervaring op de één of andere manier doorgeven aan anderen. Maar ik wist nog steeds niet wat ik precies moest doen… toen besloot ik mijn leven overhoop te gooien door een eigen team te beginnen.

davide-giugliano
Davide Giugliano | foto© Evert Slager

Ben je nog steeds op een of andere manier betrokken bij deze sport?

Zoals ik al zei ben ik het D34G Racing team begonnen, sinds dit project van start is gegaan hebben we het Italiaanse kampioenschap (CIV) doorlopen en nu racen we in de WorldSSP met geweldige ondersteuning van Ducati. Dit seizoen werken we met Glenn van Straalen, een coureur die al gewonnen heeft in het WorldSSP.

Op welke motorfiets uit het heden of het verleden zou je graag willen rijden?

Ik had graag eens op een Aprilia 250 GP 2-takt gereden, maar er was geen mogelijkheid… Ja en wie zou er niet eens op een Ducati MotoGP machine willen rijden?

Voor welke huidige coureur heb je veel respect en waarom?

Ik mag Nicolo Bulega erg graag, hij heeft moeilijke tijden gekend maar hij is er weer bovenop gekomen. Ik ken hem al sinds hij klein was omdat ik in 2007 met het team van zijn vader in de WorldSSP heb gereden.

Wie zie je als het grootste (huidig actief) wegracetalent en waarom?

Als we het alleen over MotoGP en het WorldSBK hebben, zou ik er niet één kunnen noemen. Marc Márquez en Francesco Bagnaia zijn twee enorme talenten, en voor WorldSBK Toprak Razgatlioglu en Bulega… maar als we het over cijfers hebben, denk ik dat Marc Márquez de grootste is, vooral omdat hij in staat was om terug te komen na zeer moeilijke jaren. Hij kwam alleen terug in de racerij omdat hij weer mee wilde doen en zichzelf wilde bewijzen dat hij nog steeds snel kon zijn.

Wie worden de MotoGP en WorldSBK wereldkampioenen in 2025?

Ik zou deze vraag niet willen beantwoorden. Als voormalig coureur ben ik erg bijgelovig en ik zou niet graag namen noemen zo aan het begin van het kampioenschap.

Hoe kijk je met jouw ervaring aan tegen de huidige racerij, zowel nationaal als ook internationaal?

De huidige motoren bevinden zich echt op een ongelooflijk niveau van concurrentie en ontwikkeling… wat de MotoGP betreft, denk ik dat het goed is om zoveel mogelijk te innoveren, omdat de technologie van vandaag in de MotoGP in de toekomst beschikbaar zal zijn voor alle motoren en de eindgebruiker… Wat WorldSBK betreft, zou ik graag motoren zien die dichter bij de seriemotoren staan, dat zou een completer beeld geven van de fabrikanten en hun betrokkenheid bij de serie.

Eerdere items:



↓Tijdschema en volledige uitslagen Pirelli Dutch Round↓



03 – WorldSBK Assen 2025
09:00 - 09:25
Northern Talent Cup
Eerste vrije training
09:40 - 10:05
WorldSSP300
Vrije training
10:20 - 11:05
WorldSBK
Eerste vrije training
11:20 - 12:00
WorldSSP
Vrije training
12:15 - 12:40
WorldWCR
Vrije training
13:30 - 13:55
Northern Talent Cup
Tweede vrije training
14:10 - 14:35
WorldSSP300
Superpole
15:00 - 15:45
WorldSBK
Tweede vrije training
16:00 - 16:40
WorldSSP
Superpole
16:55 - 17:20
WorldWCR
Superpole
17:35 - 18:05
Northern Talent Cup
Kwalificatie


Handige links Pirelli Dutch Round:


Waar te volgen op TV
NIEUW | MotoGP- en WorldSBK ticketshop
Fotoverslag – donderdag
Fotoverslag – vrijdag
Fotoverslag – zaterdag
Fotoverslag – zondag



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

 




   Vrijwillige bijdrage Racesport.nl  

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer: NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig