Afgelopen donderdag vertrokken we richting Duitsland om daar 2 wedstrijden te rijden op de Nurburgring die zowel voor het Europees Kampioenschap als het Nederlands Kampioenschap telden. Vanwege bouw werkzaamheden bij het circuit konden we niet via de normale ingang het paddock op en moesten we erg lang wachten voordat we uiteindelijk het circuit op konden.
Vrijdag hadden we 2 vrije trainingen en deze werden gebruikt om een juiste afstelling te vinden voor de motor. Het circuit zelf is vrij lastig, maar tijdens de laatste vrije training voelde alles wel goed aan.
Zaterdag hadden we maar een kwalificatie training en de eerste wedstrijd. Het hele programma werd tot de middag uitgesteld vanwege hevige mist. Het zicht was dermate beperkt dat het circuit vanaf het paddock niet gezien kon worden. Rond de middag trok de mist wat op en de organisatie besloot om de kwalificaties van start te laten gaan. Achterop het circuit was de mist echter nog niet volledig weggetrokken en elke ronde was het zicht weer anders. In een aantal ronden was de bocht zelfs niet zichtbaar tijdens het aanremmen! Sjoerd had ook erg veel last van een beslaand vizier, waar overigens iedereen vrij veel last van had. De kwalificatie ging dus niet echt heel lekker en Sjoerd stond als 13e op de start opstelling.
De start van de eerste wedstrijd verliep goed en Sjoerd won een aantal plaatsen in de eerste bocht. Helaas nam de grip aan de achterkant al na 5 van de 17 ronden flink af waardoor Sjoerd steeds later op het gas kon gaan bij het uitkomen van de bochten. Uiteindelijk finishte hij op een toch wel teleurstellende 13e plaats.
Zondag hadden we vroeg in de ochtend nog een warm-up training en deze gebruikte we om wat met de vering te proberen. Alle wijzigingen werkte goed, de motor hield beter de lijn vast in de bocht en Sjoerd kon eerder op het gas gaan. In de warm-up reed Sjoerd de 9e tijd op slechts 1,6 seconde van de snelste man.
De wedstrijd was pas aan het einde van de dag, dus het was lang wachten totdat we weer konden rijden. De start van de 2e wedstrijd verliep ook goed en Sjoerd won weer een paar plaatsen in de eerste bocht. Sjoerd lag op een 10e plaats in de race en 2e voor het Nederlands Kampioenschap. De rondetijden waren ook constant een stuk beter, totdat de motor op bepaalde stukken van het circuit in begon te houden. De rondetijden gingen omhoog en Sjoerd verloor ook een aantal plaatsen, in de 8e ronde werd het probleem dermate erg dat Sjoerd besloot om de pits in te rijden en de eerste DNF van het seizoen was dus een feit.
De oorzaak van het probleem is een storing in de elektronica die we gebruiken. Momenteel zijn we bezig om de motor met nieuwe elektronica uit te rusten. De nieuwe elektronica kunnen we testen tijdens het EK Supermono op het circuit van Snetterton (Engeland). Deze wedstrijd rijden we in het bij programma van het Britse Superbike kampioenschap, een evenement wat elk jaar goed is voor ca. 60.000 bezoekers!
Foto’s van dit weekend staan bij ons op de website in het fotoalbum.