HomeInternationaalFinishpraatFinishpraat: Winnen met drie of vier merken in de koningsklasse

Finishpraat: Winnen met drie of vier merken in de koningsklasse

De wekelijkse rubriek Finishpraat speelt in op actualiteit, combineert verleden met heden en haalt oude herinneringen op; kortom een verhaal voor de echte motorsportfan. In deze editie gaat het over winnen met drie verschillende merken in de koningsklasse in combinatie met een voorbeschouwing op de Grand Prix van Amerika.

Kunnen jullie de Grand Prix van Amerika in 2024 nog herinneren? Maverick Viñales was – toen nog met Aprilia – oppermachtig op het Circuit of The Americas. De Spanjaard won op zaterdag de Sprint en op zondag was hij de beste in de Grand Prix. Viñales had een slechte start in de race, maar wist zich vanaf de rand van de top tien helemaal naar voren te knokken. Een terechte overwinning. In meerdere opzichten was het een bijzondere zege. Het is nog steeds de laatste Grand Prix-overwinning van een niet-Ducati-rijder. Kortom: als Ducati komend weekend in Amerika opnieuw de race wint (de Sprint niet meegerekend), zijn ze een jaar lang ongeslagen. En die kans is heel groot.




Maar Viñales voegde zich met zijn Grand Prix-zege vorig jaar in een bijzonder rijtje. De Spanjaard had eerder al gewonnen met Suzuki en Yamaha in de MotoGP. Daarmee werd hij de eerste rijder die in het huidige MotoGP-tijdperk (sinds 2002) met drie verschillende merken wist te winnen. Iets wat bijvoorbeeld Valentino Rossi en Jorge Lorenzo – die ook met drie merken uitkwamen – niet is gelukt. Veel andere grote wereldkampioenen in de 500cc/MotoGP wonnen wel met twee merken, maar niet met drie. Viñales werd nog nooit MotoGP-wereldkampioen, maar de statistieken laten zien dat dat ook niet nodig is om met drie verschillende merken te winnen.

Slechts vier andere coureurs wisten in de koningsklasse met drie verschillende merken te winnen. De eerste die dat presteerde was Mike Hailwood. In de jaren ’60 won de Britse legende zowel met Norton, MV Agusta als Honda in de 500cc. De tweede rijder in dit rijtje werd nooit 500cc-wereldkampioen, maar eindigde wel vier keer als tweede in het eindklassement. Randy Mamola won 500cc-races met Suzuki, Honda en Yamaha in de jaren ’80. Eddie Lawson werd wereldkampioen met Yamaha en Honda in de 500cc en won ook races met deze Japanse fabrikanten. In zijn laatste Grand Prix-seizoen pakte Lawson bovendien de eerste zege ooit voor Cagiva in de 500cc. De vierde rijder won ook nooit een 500cc- of MotoGP-wereldtitel, maar wel races in beide tijdperken van de koningsklasse. Loris Capirossi won zijn eerste 500cc-race met Yamaha in 1996. Later zou de Italiaan ook voor Honda winnen en in het MotoGP-tijdperk pakte hij de allereerste zege voor Ducati.

Viñales is inmiddels overgestapt naar KTM, waardoor hij een uniek record kan neerzetten: winnen met vier verschillende merken in de koningsklasse. De kans dat Viñales, net als vorig jaar in Austin, gaat zegevieren is echter zeer klein. Tot nu toe scoorde de Spanjaard slechts vier WK-punten voor zijn nieuwe werkgever en rijdt hij vooral in het achterveld rond. De kans is veel groter dat Marc Márquez gaat winnen. De huidige leider in het MotoGP-wereldkampioenschap is praktisch onverslaanbaar op het Circuit of the Americas. In 2013 werd deze Grand Prix voor het eerst verreden en het was ook Márquez zijn debuutjaar in de MotoGP. De eerste zes (!) edities wist hij in Austin te winnen. In 2019 kwam er een einde aan deze zegereeks toen hij in leidende positie ten val kwam.

Richting het einde van de coronapandemie keerde het MotoGP-circus in het najaar van 2021 terug naar Amerika. En wie won er? Marc Márquez. In 2022 kampte de Spanjaard met blessureleed en een zeer moeizame Honda. MM93 verprutste zijn start, maar wist vanaf de laatste positie nog als zesde te finishen. In 2023 was Márquez er niet bij in Amerika en vorig jaar reed hij aan de leiding toen hij opnieuw crashte. Maar ik denk niet dat hij toen de ijzersterke Viñales had kunnen stoppen. Hoe dan ook: het is praktisch zo dat Marc Márquez in Amerika wint, zolang hij niet crasht of geblesseerd is. En laat hij nu heel fit zijn én als Ducati-fabriekscoureur bijzonder goed in het zadel zitten. Alles wijst erop dat Marc Márquez de grote favoriet is, en dat Viñales nog heel wat werk te doen heeft voordat hij het record van overwinningen met vier verschillende merken in de MotoGP op zijn naam kan zetten.

Tot volgende week,
Asse Klein



Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’



 

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig