Na de 2e plaats in het Europees kampioenschap vorig weekend in Assen was het dit weekend tijd voor de Nurburgring voor een dubbele wedstrijd tellend voor zowel het E.K. als het O.N.K. Supermono.
Vrijdagavond (te) laat, kwam het team aan op het circuit. Helaas mochten we de paddock niet meer op en moesten we met de camper overnachten op het terrein voor het circuit. "Elk nadeel heb zijn voordeel": een oude pitbox op dit terrein was omgebouwd tot kroegje waar we gezellig de avond door hebben gebracht.
Zaterdags stond er slechts 1 kwalificatie in de planning en smiddags om 17:30 de wedstrijd.
Het is voor Rob de eerste keer met de Supermono op dit circuit dus zonder enige data gaan we de training in. Ronde na ronde gaat het tempo omhoog totdat Rob halverwege de training merkt dat de temperatuur van de motorfiets iets oploopt. Hij besluit de pits in te gaan om een strook tape van de radiator te laten halen om zo meer koeloppervlak te creëren. Dit werkt succesvol en al na 2 rondes ziet Rob op het pitbord verschijnen dat hij op een 4e plaats staat (ruim 1ste voor O.N.K.). Hij besluit vrij baan de creëren en nog 1 snelle ronde neer te zetten. De achterband heeft het zwaar te voorduren gehad deze training omdat de vering niet optimaal staat afgesteld en de grip achter is matig. De snelle ronde verloopt goed totdat halverwege de rode vlag wordt gezwaaid. Rob kijkt achterom en het is 1 grote blauwe rookwolk. Snel de motor uit en het gras in. Het onderblok (carter) is dwars door midden gescheurd, erg spijtig daar dit Rob zijn snelle motorblok is. Gelukkig hebben we een reserve blok bij ons maar deze komt toch een PK of 5 tekort op het raceblok. De 4e startplaats blijft behouden en zo mag Rob de wedstrijd vanmiddag vanaf de eerste rij starten. Hij weet dat het een zware opgave zal zijn om met dit motorblok de 4e plaats te handhaven maar gaat ervoor knokken.
De eerste meters van de start van de wedstrijd zijn perfect, Rob weet gelijk een groot gat te trekken op weg naar de eerste bocht. Echter vergist hij zich vreselijk in het rempunt en terwijl iedereen nog plat achter de kuip ligt begint Rob al te remmen. Hij komt als 10e de eerste bocht uit maar weet gelijk terug te komen naar P8. Rob kan het tempo van het groepje voor hem goed volgen en achter hem zijn Evert van Beek en JanFrank Bakker (beide O.N.K. rijders) met elkaar in gevecht. Bij een mislukte uitrem actie moet Rob noodgedwongen het gras in en komt terug op de baan op een 10e plek met ruim 6 seconde achterstand op JanFrank en Evert. Niet alleen voor het E.K. is dit slecht voor het kampioenschap, ook voor het O.N.K. zullen er zo kostbare punten verloren gaan. Rob vecht voor wat hij waard is en langzaam aan weet hij het gat te dichten. Daar hij niets over heeft op het rechte stuk met dit motorblok moet hij alles goedmaken in de bochtige gedeeltes, en met succes. Met een gewaagde uitrem actie weet hij Evert in ronde 13 voorbij te gaan. Pas 2 rondes voor het eind ziet Rob mogelijkheid om Janfrank te passeren en zo komt Rob op een 8ste plaats over de streep. Moegestreden maar tevreden, meer zat er vandaag niet in. We doen perfecte zaken voor het O.N.K. waar we de 4e overwinning van de 4 wedstrijden pakken en ruimschoots aan de leiding gaan.
In de warming-up op zondagmorgen proberen we een andere tandwiel verhouding om zo iets meer trekkracht te creëren maar dit zonder succes, het te kort aan topsnelheid wordt nu nog groter en zo besluiten we om met de setup van de dag ervoor te rijden. We passen de achtervering aan we gaan ervoor.
De start is zoals altijd goed en Rob komt de eerste ronde door op een 7e plek. Hij zit in een groepje dat vecht voor P5. Rob krijgt het aan de stok met een snelle Italiaan uit het WK circuit. Ronde op ronde is het stuivertje wisselen. Henk From, de koploper van het groepje krijgt last van olie lekkage. Grote blauwe rookwolken komen onder de machine vandaan, niet echt bevorderlijk voor het vertrouwen van Rob. In de snelle bochten wanneer Rob vlak achter Henk zit ziet hij zelfs een kleine spray van olie ontstaan. Rob en de andere coureurs veranderen hun lijnen om zo maar niet ten val te komen over Henk zijn olie en pas na 4 rondes wordt Henk van de baan gehaald. Met nog 3 rondes te gaan ligt Rob op een 5e plek met de Italiaan in zijn kielzog. Met een voorsprong van minder dan een halve seconde komt Rob als 5e over de finish voor het E.K. en pakt wederom de volle winst voor het O.N.K.
Een goed weekend, waar we hard hebben moeten werken en knokken voor deze resultaten. Op naar Snetteron, voor de 4e wedstrijd in het E.K.