Door in de eerste race op Hockenheim al een puntje te scoren, waren bij veel fans de verwachtingen voor afgelopen weekend hoog gespannen. Het circuit in Assen is immers bekend terrein voor START-coureur Kevin van Leuven. Deze theorie gaat echter niet op als je met heel wat meer p.k.’s onderweg bent dan in de twee voorgaande seizoenen. En al werden er dit keer geen punten behaald, het team was heel tevreden over Kevin’s progressie gedurende het weekend.
Zaterdag
In de eerste kwalificatie kwam Kevin er al snel achter dat zijn circuitervaring op Assen absoluut geen voordeel was. Met een standaard 125cc of een R6; dat is een wereld van verschil voor wat betreft rempunten en rijlijnen. Kevin probeerde aan te pikken bij de wat meer ervaren coureurs, maar had al snel in de gaten dat dit geen goede strategie was. Eerst zelf maar eens op eigen houtje goed concentreren op de rempunten. De harde wind maakte het er allemaal niet makkelijker op. In het volle startveld van 56 rijders werd de eerste sessie als 36e afgesloten.
Voor de tweede kwalificatie had Kevin er alle vertrouwen in dat het een stuk rapper moest kunnen. Door niet al te ‘rond’ en wat agressiever te rijden, kon aan de pitmuur de stopwatch steeds eerder ingedrukt worden. Voor het laatste deel van de sessie werd een zachtere compound achterband gemonteerd. Kevin kwam eigenlijk net iets te laat binnen voor de bandenwissel, maar kon in de resterende tijd toch nog een snellere ronde op de klok zetten. Met een verbetering van ruim vier seconden ten op zichte van de eerste sessie klom Kevin naar de 21e plaats op de starting-grid. Een mooi resultaat waar iedereen mee in z’n nopjes was.
Zondag
Ondanks zijn geringe gewicht, gaat het starten met de R6 Kevin goed af. Dit keer zat hij er super bij en wist heel wat plaatsen naar voren te komen. In de Haarbocht kwam Kevin echter behoorlijk in het gedrang, waardoor de bij de start gewonnen plaatsen weer verloren gingen. Dat is een kwestie van ervaring en je moet soms ook een beetje geluk hebben.
Bij de eerste doorkomst lag Kevin op de 21e positie. Bij het ingaan van de derde ronde, in gevecht met Pascal Pronk, verremde Kevin zich voor de Haarbocht. Met het gevoel de bocht niet meer te kunnen halen, koos Kevin er voor om recht uit te sturen. Via een omweggetje zo snel mogelijk het circuit weer op, maar dit foutje wierp hem terug naar de 26e plaats. Door een paar inhaalacties en een uitvaller kwam Kevin halverwege de race door op de 22e positie.
Die remfout in de Haarbocht zat hem nog steeds niet lekker en daardoor ging Kevin iets te geforceerd op jacht naar de coureur voor hem, Sveti Alexandrov. Het lukte niet om het gat dicht te rijden. Door een fout van de Noor Fredrik Karlsen in de G.T., schoof Kevin automatisch door naar de 21e plaats. Uit het achterveld kreeg Kevin echter gezelschap van Ron Sterken. De twee waren de laatste paar ronden mooi aan elkaar gewaagd. Al moest Kevin uiteindelijk toch het onderspit delven van deze meer ervaren coureur en ging dus als 22e onder het zwart-wit geblokt door.
Kevin’s eerste reactie na afloop: "Nou, dit was ‘m nog nie. Ben op zich wel tevreden over de rondetijden, weer iets sneller dan in de training, maar niet over het wedstrijdverloop. Door die remfout in de Haarbocht ging ik veel te geforceerd rijden om weer naar voren te komen. Probeerde met laat remmen terrein goed te maken, maar daardoor kwam ik in de bochten niet goed uit."
Het team is in ieder geval heel tevreden over de gemaakte progressie en Kevin zal nog moeten leren om in de race zijn rust te bewaren. Nu op naar de serie stratenraces; eens kijken hoe dat uitpakt voor onze jonge Limburger. Op 3 en 4 mei zit het START-team ten zuiden van Denemarken, tussen de windmolens in Eemshaven.