Ducati is momenteel met zes machines vertegenwoordigd op de MotoGP startgrid. Drie coureurs hebben op papier de beschikking over een GP25 model en drie coureurs moeten het doen met een GP24 uitvoering. Maar zijn er wel verschillen na het besluit van Ducati om niet de nieuwe 2025 krachtbron te laten homologeren maar in 2025 en 2026 gebruik te blijven maken van het 2024 motorblok? Hoe zit het nu precies?
Het verhaal is bekend en inmiddels al veelbesproken, Na de MotoGP testdagen in Maleisië en Thailand besloot Ducati af te zien van het gebruik van nieuw ontwikkelde 2025 krachtbron maar de komende twee seizoen verder te borduren op de bestaande 2024 krachtbron. Ducati kwam tot dit besluit naar aanleiding van de feedback van zowel Francesco Bagnaia als ook Márquez. Beide Ducati Lenovo Team coureurs waren unaniem, het nieuw ontwikkelde motorblok had zeker enkele pluspunten maar daarnaast ook zeker een aantal ‘kinderziektes’. Gezien de ontwikkelingstop voor de komende twee seizoenen en de te korte tijd om deze nog op te lossen voordat de motorblokken voor aanvang van het eerste Grand Prix weekend van het seizoen in Thailand verzegeld moesten worden, deed Ducati besluiten om alle zes coureurs het komende seizoen gebruik te laten maken van de bestaande 2024 krachtbron.
Opvallend genoeg bleek het afgelopen weekend dat Marc Márquez, Francesco Bagnaia en Fabio Di Giannantonio ingeschreven stonden met een Ducati GP25 en Alex Márquez, Franco Morbidelli en Fermin Aldeguer een Ducati GP24 achter hun naam hadden staan op de deelnemerslijst.
Het was dan ook niet zo vreemd dat er meteen na afloop van de PT Grand Prix of Thailand vragen kwamen, helemaal omdat met name Alex Márquez op zijn BK8 Gresini Racing MotoGP machine stand wist te houden en zowel op zaterdag als zondag de tweede plaats voor zich opeiste achter zijn broer Marc die op het Thaise circuit ongenaakbaar was en met zijn optreden een dreun uitdeelde en zorgde voor betrokken gezichten bij de rest van het veld.
Veel waarnemers vroegen zich af hoe dit mogelijk was, aangezien de achtvoudig wereldkampioen op een GP25 rijdt, terwijl de jongste van de twee broers de ‘oudere versie’ tot zijn beschikking heeft. Nou, het antwoord is te vinden in de technische strategie welke Ducati voor komend seizoen hanteert.
Ondanks dat de benaming GP25 en GP24 gebruikt wordt is het motorontwerp exact gelijk en zijn alle zes Ducati coureurs aan het seizoen begonnen met hetzelfde motorblok, hetzelfde frame en zelfs dezelfde aerodelen (kuipdelen). Naarmate het seizoen vordert zullen er waarschijnlijk enkele verschillen optreden, vandaar de twee verschillende benamingen. Was er in Buriram dan helemaal geen verschil, nee dat kan ook niet gezegd worden. De drie GP25 machines waren het afgelopen weekend in Thailand uitgevoerd met een iets andere swingarm.
Ducati Corse directeur Gigi Dall’Igna kwam zondagavond in Buriram dan ook met een korte uitleg over de strategie van Ducati over deze kwestie.
Gigi Dall’Igna: “Er is duidelijk sprake van een verschil in details tussen de fabrieksmotoren en de satellietmotoren. We hebben zeker andere ontwikkelingen gepland, die we zullen uitproberen tijdens de test in Jerez (eind april op maandag na afloop van de Spaanse Grand Prix). Deze en tijdens de volgende vier races zijn alle machines min of meer gelijk en zal men het met deze configuratie moeten doen.”
Heel veel wijzer werden we dus niet van de uitleg van de Ducati Corse directeur. Alex Márquez daarentegen was na afloop van de race op zondag iets duidelijker tijdens zijn media debrief.
Alex Márquez: “Marc, Francesco en Franco zijn officiële fabriekscoureurs, dus ze hebben een iets nieuwere versie van de GP24 tot hun beschikking. Onze versie is de GP24 die ze vorig seizoen tot aan Oostenrijk gebruikten. Dat is dus onze huidige versie van de GP24. Er zijn enkele kleine verschillen, maar we hebben prima middelen om in veel races mee te kunnen doen. Misschien zijn de verschillen [tussen de fabrieks- en satelliet-Ducati’s] voor één ronde te verwaarlozen, tijdens een race hebben ze misschien een klein voordeel, maar dat is niet echt een groot voordeel.”
Al met al dus best wel verwarrend, maar in het kort komt het erop neer dat de krachtbron van alle zes Ducati motoren op dit moment gelijk is en tot aan het seizoen 2027 gelijk zal blijven. De keus om toch te kiezen voor twee verschillende benamingen zit hem dus in de details, details die de komende tijd wel binnen de regels aangepast kunnen en mogen worden als chassis, swingarm en kuipdelen. Op dit moment zijn de verschillen minimaal maar mochten er updates komen dan zullen deze als eerste beschikbaar zijn voor de GP25 uitvoering.
↓Volledige uitslagen PT Grand Prix of Thailand↓
Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:
Vrijwillige bijdrage
Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?
Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:
NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’