De ONK op het meest noordelijk gelegen stratencircuit van ons land in de Eemshaven heeft voor Peter Schalken geen punten opgeleverd.
"Tóp-10 was haalbaar geweest!"
Nadat hij toch al snel met de vele PK’s van de Yamaha R1 overweg kon op dit zonovergoten baantje, leek zelfs een heel goed resultaat in het verschiet. Helaas sloeg de pechduivel toe en moest hij na tweederde van de wedstrijd zijn motor de pitstraat insturen. Hierdoor was de eerste DNF van dit seizoen een feit. Desondanks was er ook een lichtpuntje.
"Ik heb duidelijk de nodige progressie geboekt", zegt Peter. "Ik raak steeds meer bevriend met mijn 1000cc machine en kijk met veel vertrouwen uit naar de komende twee wedstrijden op de stratencircuits van Oss en Hengelo!"
KWALIFICATIE TRAININGEN
Met 22 rijders aan de start voor de eerste kwalificatie was het startveld voor dit soort circuits goed gevuld. Voor Peter was het zeker wel even wennen op deze hele snelle baan waar de snelste Superbikes tegen een gemiddelde snelheid van bijna 140 km/u draaiden.
"Zo’n 1000 cc Yamaha gaat écht hard maar al snel kon ik daar goed mee overweg. Ik had nog veel moeite om mijn rempunten te bepalen maar kwam desondanks in de eerste training toch nog uit op een voorlopige mooie 15e plaats op de grid."
In de tweede kwalificatie zat de eLBé Keukens MCR rijder al snel weer in een goed ritme en kon mooi bij een paar snellere aanpikken. Dit opende perspectieven voor het rijden van een nog snellere tijd maar helaas aanpikken maar toen kwam er een rode vlag situatie en was het ook gelijk einde oefening voor de Dutch Superbikes. Wel verbeterde Peter zijn tijd maar dat deden er meer. Hierdoor kwam hij uiteindelijk uit op een definitieve 16e plaats op de grid en dat betekende concreet een start vanaf de zevende rij.
PRACHTIGE OMSTANDIGHEDEN
Men kan zeggen wat men wil over het circuit maar het is altijd een bijzonder mooie aanblik om de motoren over de dijken tussen de windmolens te zien racen. Zeker bij de stralende weersomstandigheden en een aangename temperatuur was het voor de vele toeschouwers op de hoge dijken een fraai gezicht. Peter had veel vertrouwen in de wedstrijd en liet door zijn technische staf een zachtere band monteren. In de warming up kreeg hij niet voldoende de kans om zijn tijden nog wat aan te scherpen want toen een collega Ducati rijder een gevaarlijk oliespoor over de baan legde toen het blok werd opgeblazen was de training voorbij.
De snelste man uit de training Arie Vos was ook de beste starter maar ook Schalken kwam goed weg en won meteen een aantal plaatsen. Maar in het gedrang kwam hij toch even in de verdrukking en moest weer wat terrein prijsgeven. Al snel kwam hij weer terug in het goede ritme en pakte diverse tegenstanders terug. Na vier ronden wedstrijd reed Schalken tot grote vreugde van zijn fans en aanhang op de 12e plaats en verkleinde zelfs beetje bij beetje het gat reed naar zijn voorgangers. Het ging heel goed maar toen hij in de negende ronde bij het uitkomen van de haakse bocht na de start een mechanisch probleem kreeg stokte de opmars en moest langzaam rijdende de hoorbaar rammelende motor de pits in sturen. Iedereen baalde natuurlijk maar zoiets kan gebeuren in een mechanische sport.
"Ik had zelfs de tiende man goed in mijn vizier en kon tot mijn pech steeds de achterstand verkleinen. Een plaats bij de eerste 10 was haalbaar geweest", meld Peter teleurgesteld. "Het is gewoon erg jammer maar met mij was iedereen in het team wel tevreden met de progressie die duidelijk geboekt werd. Jammer van dit resultaat maar het is niet anders. De monteurs gaan er nu hard tegenaan om het alles weer klaar te krijgen voor Oss dat ik zie als mijn thuiswedstrijd. "Ik heb er alle vertrouwen in dat dit zal lukken. Ik hoop onder dezelfde fraaie weersomstandigheden een goede wedstrijd te kunnen rijden op het Paalgraven circuit waar op eerste Pinksterdag al veel publiek bij de trainingen aanwezig zal zijn", besluit Schalken.