Teams: WK punten voor Nederstaete Racing

84

Onder bizar slechte weersomstandigheden is de WK endurance wedstrijd "6 Horas Nocturnas de Albacete" verreden. Nadat de trainingsdagen al in het water gevallen waren, bleek dat wij op de wedstrijddag ook niet verschoond zouden blijven van het nodige water, kou en wind.

Het Nederstaete Racing team zou starten van een 23ste startplek. Mario van Vossel zou de start doen. Uit het oogpunt van veiligheid werd door de organisatie gekozen voor een vliegende start in plaats van de "Le Mansstart" die gebruikelijk is in de endurance.







Onze strategie was erop gericht om zo weinig mogelijk pitstops te maken. In eerste instantie werd gekozen om stints van 1 uur en een kwartier te rijden en tijdens de stops te kijken hoe de banden bleven. Na een valpartij verspreidde olie zich snel over de baan, waardoor het spekglad werd. De safetycar werd in de baan gebracht. Mario die inmiddels al ongeveer 40 minuten op de motor zat bleef tijdens de safetycarsituatie van ongeveer 3 kwartier zitten.

Na 2 uur kwam Mario ijskoud en doorweekt van de motorfiets. Op dat moment lagen wij op de 21ste positie overall.

Daarna was Martin aan de beurt. Het regende nog steeds en na enkele ronden merkte je al dat het water aan alle kanten naar binnen droop, ondanks de regenkleding. Martin draaide rustig zijn rondjes, maar hij had het wel warm. In rondje 17 zette hij even zijn vizier open om het zweet een beetje weg te vegen en veegde meteen zijn contactlens uit zijn oog. Na 38 ronden werd het donker en was er zonder lens weinig meer van de baan waar te nemen en werd er gewisseld. Een uur en een kwartier had Martin gereden. Op dat moment lagen wij op de 17de positie overall.

Als derde rijder ging Mike Velthuijzen rijden. Na 1 ronde kwam Mike binnen, omdat hij niets zag door een beslagen vizier. Na een nieuwe helm opgezet te hebben en de nodige verontschuldigingen naar het team, ging Mike weer naar buiten. Een ronde later kwam hij weer binnen met hetzelfde probleem. Mike heeft de helm van Mario geleend en reed daarna als een dolle bever rond. Rondje na rondje reed hij 1.56 en na 1 uur en 40 minuten 47 ronden gereden te hebben kwam Mike binnen. Mike zei dat de achterband gleed maar hij zag er prima uit. Tot op dat moment, na 5 uren waren, er nog steeds geen banden gewisseld.

Martin moest de wedstrijd uitrijden en besloot geen nieuwe achterband te laten monteren. De eerste ronden ging het prima en konden tijden van 1.58 genoteerd worden. Daarna ging het bizar hard regenen en werd uit het oogpunt van veiligheid de safetycar in de baan gebracht. Er stonden al plassen op de baan, waardoor de rijders constant last hadden van aquaplaning, maar tijdens de safetycar situatie leek het wel een zwembad. Er was geen zicht meer en na ongeveer een kwartier ging het iets minder regenen. Rondje na rondje reed Martin door en 20 minuten voor het einde van de race, stopte het zowaar voor het eerst in 6 uur met regenen. De laatste 20 minuten was de achterband echter wel aan het einde van zijn latijn en was het glibberen en glijden.

Om middernacht werd de finishvlag gezwaaid. Het Nederstaete Racing team finished als 5e in de Superstockklasse en 15de overall en brengt de eerste WK punten van 2008 mee naar huis. Dit jaar worden er in het WK endurance 2 kampioenschappen verreden en wel de EWC klasse, waar bijna alles is toegestaan en een Superstockklasse, de klasse waar het Nederstaete Racing team dit jaar is rijdt.

De snelste raceronde 1.46 werd vroeg in de wedstrijd gereden door het YART team. De snelste raceronde Van het Nederstaete Racing team was 1.55. In de wedstrijd gedurende hevige regenval gingen de tijden ongeveer 5 seconden omhoog. Nog nooit hebben wij met 1 setje banden de hele wedstrijd kunnen rijden, zelfs de Dunlopmensen stonden ervan te kijken.

De volledige einduitslag en foto’s van de racedagen kunnen bekeken worden via de website www.nederstaeteracing.nl

De volgende wedstrijd is de 8-uren van Oschersleben die op 9 augustus verreden zal worden.