Ducati: Zo goed als zeker geen GP25 voor Márquez, Bagnaia en Di Giannantonio

3657
ducati- marc-marquez
Marc Márquez | foto© motogp.com

Ducati lijkt met aangrenzende zekerheid het komende seizoen geen gebruik te gaan maken van de nieuwe GP25. Marc Márquez, Francesco Bagnaia en Fabio Di Giannantonio zullen het hierdoor in 2025 moeten doen met hetzelfde materiaal als Alex Márquez, Fermin Aldeguer en Franco Morbidelli.

In 2024 zagen we maar liefst acht Ducati motoren op de MotoGP startgrid. Vier fabrieks GP24 machines en een viertal machines van het jaar daarvoor, de GP23. Al snel werd duidelijk dat Ducati een flinke stap had weten te maken en het nieuwste prototype. Jorge Martin en Francesco Bagnaia en ook Enea Bastianini wisten optimaal te profiteren en samen maar liefst 16 van de 20 MotoGP races te winnen. Alleen Maverick Viñales (1) en Marc Márquez (3) mochten de kruimels verdelen.




Voor 2025 moet Ducati het echter doen met ‘slechts’ zes motoren op de grid, dit na het vertrek van Pramac Racing als Ducati satellietteam. Mede hierdoor besloot Ducati in 2025 drie coureurs te voorzien van het nieuwste fabrieksmateriaal (GP25) terwijl de andere drie Ducatisten het komend seizoen het moeten doen met de succesversie van het vorige seizoen, de GP24.

Onlangs tijdens de eerste MotoGP test van 2025 in Sepang werd het al snel duidelijk dat Marc Márquez en Francesco Bagnaia – Fabio Di Giannantonio raakte geblesseerd en keerde al na de eerste dag huiswaarts – hun handen vol hadden aan het nodige testwerk en veel switchten tussen de GP24 en GP25 en combinaties daarvan. Terwijl het tweetal zich uit de naad werkte en veel in discussie waren met hun engineers konden de GP24 mannen vrijuit hun ronden rijden. Aan het einde van deze driedaagse test stond Alex Márquez op zijn GP24 fier bovenaan de tijdlijst terwijl ook Franco Morbidelli binnen de top vijf te vinden was.

Na afloop van deze eerste MotoGP Test van 2025 was het al wel duidelijk dat Ducati nog niet heel zeker was van hun zaak en twijfelde of men het nieuwe GP25 motorblok in Thailand wel zal laten homologeren, helemaal omdat het nieuwe model vanwege de ontwikkelingstop meteen voor twee seizoenen ingezet moet worden (2025-2026). Met andere woorden, gaat men met de GP25 van start dan gaat daar in Thailand een zegel op en zal men het met deze configuratie moeten doen.

Woensdag tijdens de eerste testdag in Buriram stond Marc Márquez na de eerste dag weliswaar bovenaan, maar het werd al snel duidelijk dat er in de Ducati Lenovo Team pitbox al weinig meer te bekennen was van de GP25 en dat zowel Márquez als ook Bagnaia hun oren lieten hangen naar de GP24.

Ducati heeft voor het 2025 MotoGP-seizoen een drietal coureurs gecontracteerd om met de nieuwe Desmosedici GP25 van start te gaan. De Ducati Lenvo Team coureurs Francesco Bagnaia en Marc Márquez, evenals Pertamina Enduro VR46 Racing Team coureur Fabio Di Giannantonio.

Bagnaia merkte in Sepang al op dat de GP25 weliswaar een “enorme” vooruitgang was ten opzichte van de GP24, met verbeteringen in stabiliteit in snelle bochten en een krachtigere motor. Hij benadrukte echter dat er nog werk aan de winkel is om de remprestaties verder te verbeteren. Dezelfde geluiden waren ook uit de mond van Márquez te horen, iets dat nog voor enige rust zorgde bij de Ducati engineers.

Ducati’s hoofdontwerper, Gigi Dall’Igna, daarentegen heeft aangegeven dat de GP25 zeker niet dezelfde grote stap voorwaarts is als de GP24 ten opzichte van zijn voorganger. Hij benadrukte dat het huidige niveau van de GP24 al zeer hoog is en dat grote veranderingen te grote risico’s met zich meebrengen. Toch zag hij mogelijkheden om de topsnelheid van de motor te verbeteren, aangezien sommige concurrenten op dat gebied het afgelopen seizoen iets sterker waren.

Ondanks dat niemand het na afloop van de eerste dag in Buriram wilde bevestigen lijkt het wel zo goed als zeker dat Ducati niet de nieuwe GP25 maar het bestaande GP24 motorblok de komende twee seizoenen als strijdwapen zal blijven gebruiken in de koningsklasse. Zowel Márquez (de snelste van de dag) als ook Bagnaia (8e) lieten wel al doorschemeren dat de voorkeur neigt naar de GP24 en ook Davide Tardozzi (Ducati Lenovo teammanager) liet eenzelfde geluid horen voor de camera van motogp.com. Volgens de Italiaan wordt er woensdagavond in Buriram een knoop doorgehakt waarbij het laatste woord is aan de Ducati engineers en Dall’Igna als eindverantwoordelijke van het Ducati MotoGP project.

Mocht de keus op de GP24 vallen dan is dat een beslissing die komend seizoen de machtsverhoudingen in de MotoGP behoorlijk zal verstoren. Met deze keus rijden namelijk ineens alle zes Ducati coureurs met dezelfde krachtbron en is de gehoopte ‘voorsprong’ van de drie Ducati fabriekscoureurs al voorbij alvorens er één wedstrijd is verreden.



02 – MotoGP Test Buriram 2025




Volg het laatste Racesport.nl nieuws ook via social media:

Facebook | InstagramX Threads YouTube   



   Vrijwillige bijdrage   

Bent u een trouwe bezoeker van deze website, bent u tevreden met het door ons gebrachte gratis te lezen motorsportnieuws en wilt u het werk van het Racesport.nl redactieteam mede ondersteunen?

Dat kan d.m.v. een vrijwillige bijdrage via de betaallink vrijwillige bijdrage Racesport.nl  of door een bijdrage over te maken naar het volgende bankrekening nummer:

NL31 BUNQ 2035 9539 44 t.n.v. ES Event & Sports Promoter, onder vermelding van ‘vrijwillige bijdrage Racesport.nl’